A decedat… telescopul spatial Herschel

30 Aprilie 2013
Telescopul spatial Herschel, cel mai mare telescop trimis vreodata de oameni in spatiu, a incetat sa mai functioneze: si-a epuizat rezervele de heliu lichid. Herschel a ajutat cercetatorii sa observe nasterea stelelor si formarea galaxiilor si a furnizat informatii inedite despre asteroidul Apophis, cel care ameninta in urmatorii ani Pamantul!

Construit pentru a avea o durata de viata de minimum trei ani si lansat in mai 2009 pentru a studia modul de formare a stelelor, telescopul Herschel isi datoreaza numele fizicianului William Herschel. Oglinda sa principala, care are un diametru de 3,5 metri, a facut ca Herschel sa devina cel mai mare si mai puternic telescop in infrarosu trimis vreodata in spatiu.

Dupa evaporarea totala a celor 2.300 de litri de heliu lichid, indispensabili pentru racirea instrumentelor sale la o temperatura apropiata de zero absolut (-271° C), Herschel si-a incheiat activitatea. Chiar si in lipsa rezervelor de heliu, Herschel va putea sa comunice cu statiile de la sol. La inceputul lunii mai, el va fi retras din serviciul activ si plasat pe o traiectorie “de garaj”, pe orbita in jurul Soarelui, a precizat Agentia Spatiala Europeana.

Cu cele peste 25.000 de ore de date inregistrate de la lansarea sa,Herschel ne-a oferit o o viziune complet noua asupra Universului, aratandu-ne aspecte care ne erau ascunse pana in prezent, anumite procese nemaivazute, precum nasterea stelelor si formarea galaxiilor”, a subliniat Göran Pilbratt, coordonatorul stiintific al acestui proiect din cadrul ESA, citat de Mediafax. Telescopul spatial Herschel i-a ajutat, totodata, pe astronomi sa descopere prezenta apei, un element determinant pentru existenta unor potentiale forme de viata, “peste tot in Univers”, a adaugat Göran Pilbratt.

telescopul herschel herschel