Adio Big Bang? O noua teorie extraordinara despre cum a aparut Universul

16 Septembrie 2013
Ar putea fi momentul sa spunem "la revedere" teoriei Big Bangului. O echipa de cosmologi speculeaza ca Universul s-a format din resturile ejectate atunci cand o stea 4-dimensionala s-a prabusit intr-o gaura neagra. Acest nou scenariu postulat de cercetatori ar explica de ce cosmosul pare sa fie atat de uniform in toate directiile.

Modelul standard Big Bang afirma ca Universul a explodat dintr-un punct infinit de dens, cunoscut sub numele de singularitate. Totusi, nimeni nu stie ce ar fi provocat aceasta explozie: legile cunoscute ale fizicii nu ne pot spune ce s-a intamplat in acel moment.

"Din punctul de vedere al cunostintelor actuale din fizica, puteau sa zboare si dragoni din singularitate", comenteaza Niayesh Afshordi, astrofizician la Perimeter Institute for Theoretical Physics din Waterloo, Canada.

In modelul actual este greu de explicat cum un Big Bang violent a reusit sa lase in urma sa un Univers care are o temperatura aproape totalmente uniforma, pentru ca nu pare sa fi trecut suficient timp de la "nasterea cosmosului" pentru a putea atinge un punct de echilibru al temperaturii.

Pentru majoritatea cosmologilor, cea mai plauzibila explicatie pentru aceasta uniformitate ar fi aceea ca, dupa inceputul timpului, o forma necunoscuta de energie a facut Universul tanar sa se "umfle" cu o viteza mai mare decat viteza luminii. In acest mod, o bucata mica cu aproximativ aceeasi temperatura s-ar fi intins, devenind cosmosul vast pe care il vedem astazi. Totusi, Ashfordi subliniaza ca "Big Bang-ul a fost atat de haotic incat nu este clar unde ar fi putut fi intalnita o bucata mica si omogena care sa permita debutul procesului inflatiei".

Intr-o noua cercetare publicata pe arXiv, Ashfordi si colegii sai studiaza o propunere facuta in 2000 de o echipa in care se gasea si Gia Dvali, un fizician ce lucreaza astazi la Universitatea Ludwig Maximilians din Munchen, Germania. In propunerea din 2000, Universul nostru tridimensional (3D) este o membrana care pluteste printr-un "univers vrac" care are patru dimensiuni spatiale.

Cercetatorii condusi de Ashfordi au realizat ca, in cazul in care universul vrac ar contine propriile sale stele 4D (patru-dimensionale), unele ar putea colapsa, formand gauri negre 4D la fel ca stelele masive din Universul nostru: explodand ca supernove, aruncand cu forta straturile exterioare, iar straturile interioare colapsand intr-o gaura neagra.

In Universul nostru, o gaura neagra este marginita de o suprafata sferica numita "orizont de evenimente". Daca in spatiul obisnuit tridimensional este nevoie de un obiect bi-dimensional (o suprafata) pentru a crea o "granita" in gaura neagra, in "universul vrac" orizontul de evenimente al unei gauri negre 4D ar fi un obiect 3D - o forma ce poarta numele de hipersfera. Cand cercetatorii condusi de Ashfordi au modelat moartea unei stele 4D, ei au descoperit ca materialul ejectat ar forma o membrana 3D care inconjoara orizontul de evenimente 3D si care se extinde incet.

Autorii postuleaza ca universul 3D in care traim ar putea fi exact o astfel de membrana — si ca noi detectam dezvoltarea membranei ca fiind expansiunea cosmica. "Astronomii au masurat acea expansiune si au extrapolat din ea ca Universul a inceput cu un Big Bang — dar asta e doar un miraj", afirma Afshordi.

Modelul conceput de Afshordi explica in mod natural uniformitatea Universului nostru. Deoarece universul vrac 4D ar fi putut avea in trecut o perioada infinita de timp, ar fi fost suficient timp ca diferite parti ale universului 4D sa atinga un punct de echilibru, acesta fiind mostenit de universul nostru 3D.

Modelul lui Afshordi are si niste probleme, totusi. La inceputul acestui an, observatorul spatial Planck a dat publicitatii date care cartografiau micile fluctuatii de temperatura in radiatia cosmica de fond — radiatia straveche care poarta amprentele primelor momente ale Universului. Fluctuatiile confirmau predictiile modelului Big Bang clasic si ale teoriei inflatiei, insa modelul propus de Afshordi deviaza de la observatiile facute de Planck cu aproximativ 4%. Sperand sa rezolve discrepantele, Afshordi afirma ca lucreaza la rafinarea modelului.

In ciuda acestei nepotriviri, Dvali lauda modul ingenios in care cercetatorii au reusit sa renunte la modelul Big Bang. "Singularitatea este problema fundamentala a cosmologiei, iar acesti cercetatori rescriu istoria astfel incat singularitatea sa nu existe", spune fizicianul. Desi rezultatele observatorului Planck "demonstreaza ca teoria inflatiei este corecta", ele nu ofera un raspuns la intrebarea "cum a avut loc inflatia", spune Dvali. Acest studiu ar putea ajuta la demonstrarea faptului ca inflatia a fost activata de miscarea Universului printr-o alta realitate, cu mai multe dimensiuni, concluzioneaza Dvali.
sursa: descopera.ro