News Flash:

Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica, sau romani contra romani

25 Iunie 2014
758 Vizualizari | 0 Comentarii
Sunt crestin nepracticant. Am respectat credinta individului sau a comunitatii peste tot unde am fost, in Europa sau SUA. Iata declaratia lui N. Ceausescu despre problema Bisericii Romane Unite, Greco-Catolica, catre papa Paul al-VI-lea, in 26 mai, 1973: “O socotim [problema] irevocabil inchisa pentru totdeauna. E o problema religioasa dar si de stat. Pentru noi nu exista. Luati act ca nu vom renunta la a veghea la unitatea poporului roman”. Declaratie facuta cu ocazia vizitei delegatiei PCR la Vatican. La acea vreme relatiile dintre Romania si Sfantul Scaun erau incordate datorita problemei Bisericii Unite.

Vizita nuntiului papal Luigi Poggi in Romania in noiembrie-octombrie 1973, a fost acceptata de catre PCR’isti cu conditia ca acesta sa nu intalneasca episcopi greco-catolici. Nuntiului papal i s-a refuzat pana si solicitarea acestuia de a vizita mormantul lui Iuliu Hossu din cimitirul Bellu. “Hossu nu este un mort oarecare” a fost raspunsul PCR’istilor. Stiu toate acestea de la Radio Europa Libera. Eram stundent in anul II si de ani de zile ma informam foarte bine. Afirmatia lui Ceausescu invocand “unitatea poporului roman” era falsa, el si PCR’istii lui dezvaluind o ignoranta totala. Ordinul lui Stalin, caruia nu i-a pasat de Romania, prin Decretul 358 din 1 decembrie 1948, a stabilit ilegala Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica, decretul deci, a fost emis numai pentru slabirea influentei Bisericii Catolice si sovietizarea Romaniei. Au reusit. Am simtit-o eu in copilarie, adolescenta, tineretea si maturitatea mea. Reamintesc rolul de frunte, de secole, al Bisericii Unite cu Roma la procesul de unificare a tuturor romanilor. De 25 de ani apar in presa scrisa si audio-vizuala tot felul de fosti mari PCR’isti din timpul regimului totalitar, care se dau, si sunt prezentati ca mari romani. Total fals.

In 1975, de Sfintele Pasti, l-am cunoscut pe Corneliu Manescu si sotia lui, la Sala Olimpya din Paris. Era Ambasadorul Romaniei in Franta, iar inainte fusese Ambasadorul Romaniei la ONU si Secretar General pentru o sesiune. Era ceva mai luminat, datorita carierei internationale, dar in profunzime era un comunist convins. Am avut prieten pe Liviu Malita din Oradea, din familia Malita. A fugit in Mexic. Mi-a povestit mult despre unchiul sau, fostul Ministru al Invatamantului, un ins ceva mai slefuit, dar in fapt un comunist autentic. Tot asa cu Stefan Andrei, fostul Ministru de Externe, fundamental un comunist pana in maduva oaselor. Sa-i listez pe, Popescu “Dumnezeu”, Emil Bobu, Suzana Gadea pe care am cunoscut-o personal, zeci de alti comunisti la nivel local, in Cluj, Satu-Mare, Tg-Mures, Banat, etc. ?. Se invoca profesionalismul lor. Rog sa avem un dram de maturitate. Eram o tara integrata intr-un sistem comunist, cel mai dur din tot blocul sovietic, mai dur decat fosta URSS insasi. Toti acesti “mari demnitari”, cu cat erau mai inalti in ierarhia comunista, cu atat au contribuit mai mult la crearea grotescului, fara egal, a Romaniei in Europa. Ceausescu a fost un produs eminamente romanesc, a PCR’istilor slugarnici, si a unui popor prostit de teroare, izolare, infometare. Nici unul din acesti “mahari” nu a contribuit la emanciparea romanilor, cum a facut-o Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica. Ii datoram acesteia emanciparea profunda a romanilor.


Tot acestei biserici ii datoram scrierea limbii romane in alfabetul latin. Fie pana si pentru “acest amanunt”, si pentru accesul neamului romanesc la cultura si valorile vestice, ar trebui sa tratam Biserica Romana Unita cu Roma cu atentie si respect. Suferinta acestei biserici a existat inca de la indeplinirea unirii ortodocsilor romani din Transilvania cu vestul European, romano-catolic, la  1700. Unirea s-a facut dupa modelul Bisericii Rutene din Polonia

Organizarea s-a efectuat la 6 iulie, 1716, ca parte a Bisericii Catolice, in vremea papei Clement al IX-lea, prin decretul papal “Indulgendum esse”. La inceput, Biserica Romana Unita cu Roma a fost sub jurisdictia arhiepiscopului romano-catolic din Esztergom (ro. Strigoniu) Principe-Primat al Ungariei. Acestui episcopat i-a fost subordonat episcopul greco-catolic de Blaj, iar apoi, in 1777, si cel greco-catolic al Episcopiei de Oradea Mare. La 26 noiembrie, 1853, prin bula Papei Pius al IX-lea, “Ecclesiam Christi ex omni lingua”, s-a ridicat la rangul de metropolie Episcopia Romana Unita de Fagaras si Alba Iulia. Episcopia de Oradea fiind subordonata acestora. Astfel Biserica Unita cu Roma a devenit pentru prima data de sine statatoare, fiind subordonata direct Sfantului Scaun.

S-au infiintat inca doua mari episcopii, cea de Lugoj si cea de Gherla, ambele subordonate mitropolitului Blajului. In perioada interbelica s-a infintat a patra episcopie, Episcopia de Maramures, cu sediul la Baia-Mare, subordonata tot Blajului. Pentru prima data functioneaza la Bucuresti un vicariat greco-catolic, subordonat Arhiepiscopiei de Alba Iulia si Fagaras. A urmat calvarul dupa Decretul lui Stalin, din 1 decembrie, 1948, sub Guvernul Petru Groza. Astfel, Inaltul Prezidiu al Marii Adunari Nationale (romani) a emis decretul 358/1948 care a stabilit incetarea cultului greco-catolic si exproprierea tuturor bunurilor. Apoi cosmarul inchisorilor si moartea preotilor greco-catolici (romani), care au refuzat trecerea la ortodoxism. Biserica Ortodoxa, sefii ei (romani) au jubilat.

Majoritatea bunurilor bisericesti au fost luate de catre ortodocsi (romani). La 31 decembrie, 1989, prin decretul-lege nr. 9, Consiliul Frontului Salvarii Nationale a abrogat decretul 358 din 1 decembrie, 1948. Pana in prezent se tergiverseaza insa inapoierea “in integrum” tuturor bunurilor Bisericii Unite cu Roma, Greco-Catolica (romani). Repet cuvantul roman, pentru ca desi se spune ca romanii sunt toleranti, istoria arata o cruzime de nedescris a romanilor fata de romani. Impresionant este numarul pe judete a romanilor greco-catolici transilvaneni din perioada interbelica (recesamintele de dupa 1989 nu sunt relevante). Astfel, conform recesamantului din 1930, situatia judetelor (interbelice) din Ardeal este urmatoarea: Maramures, greco-catolici 64, 4 %. Somes, greco-catolici 63, 5 %. Nasaud, greco-catolici 60, 2 %. Satu-Mare, greco-catolici 59, 0 %. Salaj, greco-catolici 52, 6 %. Turda, greco-catolici 42, 3 %. Cluj, greco-catolici 42, 7 %. Tarnava Mica, greco-catolici 40, 7 %. Mures, greco-catolici 32, 4 %. Alba, greco-catolici 31, 6 %. Hunedoara, greco-catolici 18, 5 %. Procentele mai mici sunt in judetele cu populatie de maghiari, germani, evrei, alte minoritati. Spatiul editorialului nu-mi permite sa ating aspecte impresionante de jertfa umana a acestei biserici care a emancipat neamul romanesc. Am reliefat insa nedreptatea si uratenia noastra. Jertfele, de nedescris, sunt ale romanilor contra romanilor.

Prof. Emil Aluas

crestin ceausescu greco-catolica
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1215 (s) | 24 queries | Mysql time :0.014364 (s)

loading...