News Flash:

Bogdan Ota in concert la Cluj

22 Februarie 2013
1010 Vizualizari | 0 Comentarii
Bogdan Ota
Opera Nationala Romana din Cluj-Napoca va gazdui la sfarsitul lunii februarie spectacolul Day of Wrath, “Revelatia” semnat de unul dintre cele mai sonore nume din industria muzicala contemporana. Bogdan Ota este un artist roman cu o spectaculoasa ascensiune in ultimii ani. Absolvent al Universitatii de Arte ”George Enescu” din Iasi, artistul roman a ajuns extrem de cunoscut si apreciat in intreaga Europa o data cu participarea sa la competitia ”Norway Got Talent”, unde a inregistrat un succes fulminant. Impreuna cu Nordic Sonata Orchestra, o orchestra simfonica alcatuita din 22 de muzicieni care acompaniaza artistul in concertele si performance-urile sale, Bogdan Ota vine la Cluj-Napoca in data de 27 februarie pentru lansarea oficiala a primului sau album, intitulat ”Day of Wrath”.


Pe 11 octombrie 2012, pe scena teatrului „M. Eminescu” din Botosani, orasul tau natal, ai lansat in premiera internationala primul tau album intitulat ”Day of Wrath”. De ce acest titlu (”Ziua maniei”)?

Am simtit dintotdeauna o atractie irezistibila fata de subiectele religioase. Nelinisti metafizice si intrebari de natura spirituala si esoterica am avut de cand ma stiu si imi amintesc acum ca ori de cate ori ma aflam prin preajma vreunui preot pe care-l cunoosteam sau putea fi abordat incepeam sa-l bombardez cu tot felul de intrebari. Multi dintre ei mi-au dat raspunsurile standard, vorbind despre Pacat, Iad, Rai, Frica de Dumnezeu, Ziua Judecatii, Robii lui Dumnezeu, etc…. E lesne de inteles ca nu mi-am putut insusi terminologia  intr-atat incat sa si cred in ea. Prin urmare, la sfatul unor intelepti am  inceput sa studiez religia si fenomenul religios. Am inceput cu cele trei volume din tratatul de istoria religiilor scris de Mircea Eliade, apoi un manual de sectologie, o editie rara pe care o primisem in dar de la un preot ce preda si la Facultatea de Teologie din Iasi si in paralel cu acestea citeam Biblia si incercam sa aprofundez diverse interpretari ale textelor de acolo. Asa a inceput totul in anii 1998-1999. De atunci sunt un pasionat al acestor subiecte. Partea care m-a atras in Biblie de la bun inceput a fost Apocalipsa dupa Ioan, mai precis finalul Noului Testament. Apocalipsa, in traducere din limba greaca, inseamna Revelatia. Pe langa descrierile cutremuratoare ale unui sfarsit al lumii asa cum o stim noi astazi, exista si un substrat  pshihologic subtil, dar de o insemnatate colosala, daca vrei sa-l vezi, bineinteles. […] Prin Ziua Maniei personal ma refer la ziua in care incepem schimbarea cu adevarat.

Criticii de specialitate au intampinat dificultati atunci cand s-a pus problema sa incadreze muzica semnata de tine intr-un gen anume (intr-un final s-au oprit la New Age Symphonic, respectiv Neo Classical). Cum ti-ai descrie propria muzica dincolo de acesti termeni mai mult sau mai putin pretentiosi?

Simplu: Muzica. Eu ma straduiesc sa dau importanta fiecarui instrument din orchestratie, fie el unul clasic sau unul de sinteza. In muzica mea nu scot pianul mai in evidenta fata de orchestra si nu am dat orchestrei doar un rol acompaniator niciodata. Eu cred ca acompaniez orchestra in egala masura in care ea ma acompaniaza pe mine. Gen muzical? Nu cred in Patratele si Cutiute. Cel putin in muzica dintotdeauna am fost “in afara cutiei” si cred ca asa au fost toti. Sunt foarte curios daca, din punctul de vedere al muzicologilor si criticilor muzicali, la vremea lui Mozart a respectat vreodata in proportie de 100% o anume forma muzicala. Eu compun cand sunt inspirat, daca nu am nici o idee buna nu scriu nimic. Cateodata astept 3-4 saptamani pana acea melodie isi face loc in mintea si in sufletul meu, alteori apare instant. Ideea ultimei piese, “Revelations”, pe care vreau sa o lansez la Cluj in cadrul emisiunii radio “Incursiuni de meloman” si apoi pe scena Operei Romane, mi-a venit la ora 4 dimineata. Efectiv m-a trezit din somn, am visat tema principala. Era prea devreme sa ma duc in studio sa pornesc tot echipamentul si sa o inregistrez astfel incat am scris tema principala in smartphone - sa nu o uit - , apoi m-am culcat la loc. Eu asa fac muzica, nu cred ca exista reguli, nu cred in ele cum nu cred in genuri si in incadrari stilistice si catalogari. Grosso modo pot spune ca fac muzica simfonica si folosesc accente si efecte sonore moderne. In rest, detaliile ma intereseaza putin spre deloc.

Care sunt artistii pe care ii admiri? Pentru cei care nu au ascultat pana acum muzica semnata de tine, te-ai putea gandi la cateva nume sonore ale industriei muzicale contemporane cu care crezi ca se aseamana cel mai bine muzica ta?

Primul disc pe care am invatat sa-l pun singur in anticul pick-up Belarus la doar 3-4 ani a fost o inregistrare cu Uvertura Coriolan - Ludwig van Beethoven. Doamne, imi amintesc si acum, atita forta din muzica aia m-a socat. Stiu ca am ascultat discul ala pana am tocit si vinilul, si doza pick-up-ului. Apoi am trecut la romantici si post romantici. Dupa aia muzica moderna, muzica seriala, dodecafonica, ma cam lasa rece, nu-mi spune nimic. Daca nu are melodie nu ascult. Mijloacele tehnice sunt facute sa fie exploatate pentru a obtine ceva frumos, nu grotesc. Dintre contemporani ii admir mult pe John Williams, Hans Zimmer, Brian Tyler, Enio Morricone, Vanghelis, Howard Sore - cu totii compozitori de muzica de film. Stiti ce au cu totii in comun, de ce ii plac si nu ma satur sa-i ascult?! Pentru ca muzica lor are Melodicitate. Desi multi ma vor pune la zid pentru ce urmeaza sa zic - e doar parerea mea si gustul meu personal- o lucrare muzicala  fara melodicitate si muzicalitate nu e muzica.

Cum iti explici reactiile emotionale pe care muzica ta le provoaca ascultatorilor? Exista vreun ingredient “magic” pe care il adaugi compozitiilor tale astfel incat sa obtii acest efect?

Ingredientul ”magic” despre care vorbiti e inspiratia. Forta divina, dumnezeiasca ce ma inspira si ma trezeste noaptea din somn sau ma cheama din vacanta in studio in fata pianului si a computerului doreste ca muzica mea sa faca oamenii sa vibreze asemeni mie. Altfel nu as fi putut reusi. Dumnezeu nu mi-ar fi permis. Intotdeauna ma pun in scaunul ascultatorului  si imi spun “daca pe mine ma face sa vibrez, va vibra si spectatorul meu, daca pe mine ma lasa rece ceea ce compun, atunci e clar, piesa nu iese din studio decat in cosul de gunoi”.

Cum vezi misiunea artistului intr-o lume dominata de logica, ratiune si calcule materiale?

Pe scena de la Bucuresti din Piata Constitutiei, in fata a 27.000 de oameni am auzit pentru prima data urmatoarea afirmatie, facuta de actorul Tiberiu Paun, care m-a introdus publicului in acea zi: “Marii creatori sunt cutia de rezonanta a universului”. Arta e unul din cadourile lui Dumnezeu pentru oameni. Noi cei ce o cream suntem uneltele prin care Arta ajunge la oameni. Avem, ca toti ceilalti, o misiune divina de indeplinit pentru ca am primit de la nastere un dar, un "talant". Pacatul cel mare nu e cand il folosesti gresit, cu totii suntem supusi erorilor. Pacatul capital e cand nu-l folosesti deloc si il ingropi.  Ratiunea si calculele materiale ajuta ca lumea aceasta materiala sa ramana intr-un echilibru fara de care nu am putea exista. Noi suntem fiinte carnale finite, pe o planeta finita. Sufletele noastre nu sunt asa. Aici intervenim noi, artistii. Noi ne ocupam de suflete, nu de carne.  

Pe 27 februarie 2013, ora 20:00 vei concerta la Opera Romana din Cluj-Napoca alaturi de Nordic Sonata Orchestra intr-un spectacol total de sunet, lumini si efecte speciale. Prin ce este diferit conceptul acestui spectacol de ceea ce se intampla in prezent pe scenele din tara?

Prin faptul ca eu, colegii mei si muzica mea suntem pe acea scena. Oferta de cultura in Romania este enorma. Oamenii au liberatea de a alege. Eu incerc prin toate mijloacele de care pot dispune sa fac un spectacol din care spectatorii sa faca parte. De aceea atata sunet, lumina, decoruri, proiectii video. 

Show-ul de la Cluj promite ”Revelatia”. De ce ai ales acest titlu de spectacol? La ce sa se astepte publicul clujean?

Apocalipsa, Revelatia, Day of Wrath, toate inseamna acelasi lucru. Publicul va pleca total schimbat din acea sala de spectacol. Imaginile vor vorbi de la sine, am descris diverse stari sufletesti atat in muzica, cat si in grafica, cu ajutorul specialistilor din domeniul acesta si cum sa va spun: cu totii am citit undeva, candva ceva. Dar vine un anume moment in viata noastra cand cineva vine si iti mai spune acel lucru inca o data, poate intr-un mod mult mai simplu, si abia atunci intelegi, abia atunci  iti asumi ce ai citit si ai revazut sau ai auzit de multe ori. Acela e momentul tau, cand ceva face “click” in sufletul tau si incepi sa faci anumite schimbari.

Ce-ti doresti de la cariera ta artistica in perioada imediat urmatoare? Exista in acest sens vreo strategie la care membrii echipei tale de management lucreaza in prezent?

Imi doresc sa fac ce am facut si pana acum: sa compun, sa concertez, sa fiu printre oameni, sa iubesc. Strategia de marketing o stie echipa de marketing. Noi am impartit treburile in mod foarte clar: eu nu ma bag in economie si ei nu se baga in arta. E simplu! Eu fac muzica, spectacolele, scenografia, etc dupa cum ma taie capul si ei nu intervin, iar eu nu pun intrebari la care nu doresc sa aflu raspunsul caci nu m-ar incalzi cu nimic. Echipa de PR si management e foarte buna. Jumatate sunt americani, jumatate romani. si da, ei lucreaza la multe strategii in prezent, Dumnezeu o alege pe cea care trebuie si aceea se va materializa. Restul raman propuneri si strategii.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

pacat iad rai ziua judecatii neo classical revelatia
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0870 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014365 (s)