News Flash:

Bucurestiul izoleaza Clujul. S-au terminat banii pentru megaproiecte

30 Ianuarie 2013
624 Vizualizari | 0 Comentarii
Principalele proiecte de investitii ale Ardealului, Autostrada Transilvania si hidrocentrala Tarnita-Lapustesti, sunt blocate. Statul roman nu are finantare pentru niciunul.

Celor doua investitii majore ale Ardealului, Autostrada Brasov-Bors (A3) si hidrocentrala Tarnita-Lapustesti, le lipseste finantarea necesara pentru concretizarea lor. Au recunoscut-o in premiera doi ministri: Varujan Vosganian si Dan Sova. Investitia in aceste doua obiective poate ajunge la 5 miliarde de euro.

„Autostrada Transilvania este obiectivul nr. 1 pentru aceasta zona a tarii, ar fi o mare greseala ca executivul sa il abandoneze. Noi am avut o delegatie din Austria care a venit prin Slovenia, prin Ungaria, dar n-a avut atatea probleme ca in Romania. Nu cred ca o concesionare a A3 va rezolva problema; ar insemna sa introducem taxe si nu ar mai circula nimeni pe ea. Avem deschisa linia de creditare de la Fondul Monetar International si o putem folosi pentru finantare. Debutul de an e bun pentru Cluj, si-a inaugurat centrul E.ON, a venit De'Longhi, va incepe lucrul si Bosch, ambasadorii Germaniei si Frantei, care au fost la Cluj, ne-au spus ca investitorii se orienteaza anul acesta catre Europa de Est", a mentionat Elisabeta Dumitrescu, director general al Camerei de Comert si Industrie Cluj.

„Ar fi foarte bine sa se reia lucrul pe A3, insa, daca Bechtel lucreaza in Bihor, nu ne ajuta, pentru ca nu somerii clujeni de la compania de constructii vor merge acolo, ci doar cei din acel judet. Sunt 500 de persoane concediate de la Bechtel pe care incercam sa le redirectionam catre alte locuri de munca sau spre alte domenii, prin reorientare profesionala. Exista multi disponibilizati din acest sector ale caror dosare trebuie sa le procesam, de aceea ii programam in zile diferite", relateaza Daniel Don, director al Agentiei Judetene pentru Ocupare a Fortei de Munca. "Bugetam datorii de 46 milioane euro pentru Bechtel. A3 nu poate fi finalizata din resurse bugetare. Este mult prea scumpa, singura solutie pe care o avem este cu parteneri externi pentru a o face in parteneriat public-privat (PPP) sau in concesiune, alta solutie nu exista. Daca cineva poate gasi finantare pentru concesiunea acestei autostrazi, exista deschidere totala. Ea va fi data in concesiune sau in PPP. Din datele bugetare pe cale le avem, va fi dificil", a declarat Dan Sova, ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructura.

In mod normal, toate tronsoanele A3 ar trebui sa fie terminate in acest an, potrivit Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Cel mai scump este Mihaiesti - Suplacu de Brasov, de 488 de milioane de euro. Primele lucrari au debutat acum 10 ani. Bechtel apare la CNADNR drept constructor al tuturor tronsoanelor, Egis este consultant la tronsoane si la sectiunea Suplacu de Barcau - Bors, iar proiectanti sunt Bechtel si Iptana Search Corporation pentru sapte tronsoane, respectiv Poyry pentru Brasov - Fagaras. Un singur tronson, Fagaras - Sighisoara, nu are proiectant.

Tronsonul aflat in exploatare este cel care ocoleste municipiul Cluj-Napoca. In 2011 a fost aprobat, printr-o hotarare de guvern, al doilea acord de modificare a contractului incheiat cu Bechtel. Initial, proiectul presupunea o investitie de 2,5 miliarde de euro, insa dupa ce costurile au fost estimate ulterior la 7 miliarde de euro, guvernul a decis renegocierea contractului. „Numai sectiunile 2B si 3C vor fi finalizate de catre Bechtel in baza contractului", conform CNADNR. Proiectul A3 reprezinta o magistrala cu patru benzi, de 415 km, cu doua benzi pe sens, 300 de poduri, pasaje si viaducte, 73 de pasaje si 19 noduri rutiere. Traseul deserveste orasele Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu-Mures, Cluj-Napoca, Oradea.

Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a declarat ca statul nu dispune de fonduri pentru investitiile la Tarnita. "In buget nu au mai fost alocate sume de la stat pentru electrificarea satelor, sumele vor cadea in responsabilitatea distribuitorilor. Nu avem fonduri pentru reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda si nici pentru Tarnita", a afirmat Vosganian. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat ca autostrazile Bucuresti-Brasov si Pitesti-Craiova, reactoarele 3 si 4, centrala Tarnita-Lapustesti, podul Macin si canalul Siret-Baragan au fost incluse pe lista proiectelor de investitii prioritare. Toate proiectele sunt gandite spre a fi realizate in PPP. Premierul i-a cerut lui Sova sa-i prezinte in februarie un dosar incluzand costurile proiectelor, termenele de realizare, garantiile ce trebuie acoperite de stat.

„Dupa cate stiu eu, ministrului Sova i s-a dat termen de doi ani sa gasesca investitori pentru proiectele majore ale tarii, intre care si cel de la Tarnita", spune Mircia Giurgiu, consilier al ministrului pentru Dialog Social. „Iesirea din criza a Romaniei se va face prin proiecte mari. Acest proiect este vital pentru zona Ardealului pentru ca scoate 6-7 judete din somaj si implica mii de oameni. Este clar ca statul n-a avut bani si nici nu va avea pentru centrala de la Tarnita-Lapustesti. Aceasta nu inseamna ca nu exista investitori interesati, inclusiv din China, numai eu stiu cativa. Solutia este PPP, iar statul poate sa detina 20-30% din actiuni, poate sa vina cu terenul, cu apa. Proiectul este necesar pentru echilibrarea sistemului energetic al Romaniei, pentru ca nu e totuna daca ai sau nu 1.000 MW", sustine Stefan Gadola, actionar al grupului EnergoBit.

Cu toate ca investitia initiala la Tarnita a fost estimata initial la 1,4-1,6 miliarde de euro, costurile totale pot ajunge pana la 2,5 miliarde, a avertizat Remus Borza, de la Euro Insol, administrator judiciar al beneficiarului Hidroelectrica. Intregul proces de avizare a investitiei a trebuit reluat la Agentia de Mediu Cluj, dupa ce vechile avize au expirat acum patru ani. Investitia include si 200 km de linie electrica dubla de 400 kV, care sa duca energia pana la statia modernizata de la Mintia, retea evaluata la 135 de milioane de euro. Hidroelectrica si-a solicitat intrarea in insolventa in vara anului trecut, cand avea datorii de 3,6 miliarde de lei.

La masa credala (gruparea organizata a creditorilor) bancile aveau o pondere de 69%. Printre acestea figurau BRD (12,14%), Citibank (7,8%), BCR (7,8%), ING (7,8%), RBS (3,6%), Banca Transilvania (3%). Investitia comunicata initial era de 1,6 miliarde de euro, inclusiv taxa pe valoarea adaugata si conexiunea la sistemul national. Lacul artificial de acumulare, de 10 milioane mc, este prevazut pe dealul din Lapustesti. La cadere, apa produce energie, iar la pompare, in sens invers, consuma surplusul de energie produsa de turbinele eoliene ce sunt amenajate in Romania, pentru echilibrarea sistemul national. Hidrocentrala proiectata are o capacitate de 1.000 MW: patru hidroagregate turbina-pompa de cate 250 MW.

100.000 km de autostrada in China

Chinezii au ajuns sa aiba mai multi kilometri de autostrada decat toata Europa la un loc, conform Capital. In decembrie 2012, China detinea 91.157 km de autostrada, iar din acest an va depasi nivelul retelei existente pe tot continentul european, inclusiv Turcia. Aici sunt cuprinse si autostrazile intraurbane.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

autostrada brasov-bors hidrocentrala tarnita-lapustesti dan sova
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0930 (s) | 33 queries | Mysql time :0.018192 (s)