News Flash:

Cand si cat sa DORMI pentru a fi ODIHNIT. Care este legatura dintre somn si obezitate

8 Aprilie 2013
1537 Vizualizari | 0 Comentarii
Secretul unei zile bune si pline de energie este un somn linistit si odihnitor. In ultima vreme, tot mai multi oameni neglijeaza acest aspect care aduce o contributie importanta asupra sanatatii. Psihiatrul Gabriel Diaconu a explicat, pentru rtv.net, cate ore de somn sunt necesare pe noapte, in ce interval este bine sa dormi si care este legatura dintre obezitate si somn. In timpul somnului, intregul organism se odihneste si se reface.

"Somnul este o stare activa a creierului. Starea bazala a creierului este starea de somn in modul cel mai autentic cu putinta cu cat un organism pe lumea asta este mai primitiv, sa zicem pana la nivel de bacterie si protozoare, cu atat somnul e mai prevalent. Bacteriile si protozoarele in cel mai interesant mod cu putinta dorm tot timpul. Noi petrecem in somn procese active care in mod evident sunt folosite pentru reparare, pentru remodelare sinaptica, pentru secretarea anumitor peptide si hormoni care sunt foarte importanti pentru mentinerea starii de sanatate in doua dimensiuni, si arhitectura celulei nervoase si functia celulei nervoase in raport cu vecinii ei", a explicat pentru rtv.net, psihiatrul Diaconu Gabriel.

"Durata optima de somn variaza cu varsta, adica la copilul foarte mic, imediat dupa nastere in primele 6-12 luni de viata, durata optima de somn este undeva la un 12-14 ore. Pana in 20-25 de ani durata optima de somn se stabilizeaza undeva pe la 8-9 ore. In a doua jumatate a vietii se poate stabiliza la 6-7 ore si scade progresiv pana la 6 ore dupa 65-70 de ani. Pe masura ce inaintezi in varsta si pe masura ce inaintezi in sezon apare un debut mai precoce al somnului care tine intr-o buna masura si de luminozitatea soarelui in functie de anotimp si de felul in care creierul isi adapteaza mecanismele biochimice sezoniere", a declarat psihiatrul Diaconu Gabriel.

Somnul poate fi impartit in doua etape mari, somnul REM si somnul non-REM. Perioada de somn REM este cea care "dicteaza gradul de eficacitate a somnului".

"Durata somnului in sens global este doar o jumatate din poveste, pentru ca mai exista si cealalta jumatate de poveste care se numeste arhitectura somnului. Pentru ca somnul este activ are mai multe etape, mai multe faze. In functie de diverse clasificari, exista clasificari cu trei sau cu patru faze de somn, dar in mod obligatoriu sunt doua tipuri mari de somn: somnul cu miscari rapide de globi oculari, de tip REM si somnul de tip non-REM. In somnul de tip REM se intampla cateva lucruri foarte interesante, printre care si visele. Se mai intampla si ceea ce se numeste o paralizie fiziologica, o perioada in care creierul decupleaza de la periferie, de la tot ceea ce inseamna muschi, intr-o mai mica masura si vase si atunci creierul se poate ocupa doar de ele insusi. Perioada de somn REM dicteaza intr-o masura consistenta gradul de eficacitate, de eficienta a somnului. Ciclurile de somn REM se repeta cam de 3-4 ori pe noapte. Cu cat somnul este mai scurt, cu atat este mai putin eficace. Cu cat somnul este mai fragmentat cu atat e mai greu ca individul sa-si faca ciclurile de somn REM si cu atat mai obosit va fi a doua zi dimineata", a precizat, pentru rtv.net, psihiatrul.

Gabriel Diaconu a explicat cum se instaleaza somnul. Potrivit acestuia, intervalul orar de instalare a somnului depinde de profilul de secretie a trei mari substante: histamina, melatonina si cortizolul. Histamina si melatonina sunt molecule care sunt in mod direct implicate in fiziologia somnului si sunt direct implicate deoarece creierul uman are un ceas intern.

Histamina este o molecula care este secretata de niste celule nervoase din trunchiul cerebral care promoveaza vigilenta. Daca iei un medicament contra alergiei o sa ai somnolenta pentru ca este un anti-histaminic, este un blocant de histamina. Si are un ciclu normal de secretie pe parcursul zilei care catre seara se epuizeaza. Se termina sa zicem Epoca de Aur a histaminei, care este o molecula verisoara primara cu melatonina si incepe secretia de melatonina care are un varf de concentratie si de eficacitate undeva pana in miezul noptii.

Melatonina e secretata si folosita pentru comunicare de niste neuroni foarte speciali din creier si care formeaza ceasul acesta atomic al creierului si care se agrega intr-o zona care se cheama nucleu suprachiasmatic. Nucleu acesta are o mare proprietate. Este suprachiasmatic pentru ca este foarte aproape de chiasma optica adica de locul unde se incruciseaza fibrele nervului optic. Este un nucleu care contine neuroni care sunt sensibili la schimbarea de luminozitate. Atunci cand este intuneric nucleu declanseaza semnalul de somn.

In ceea ce priveste intervalul orar in care este bine sa doarma oamenii, psihiatrul Gabriel Diaconu este de parere ca "cineva ar trebui sa se culce pana in miezul noptii si in mod ideal ar trebui sa se trezeasca cel tarziu pana in ora 10 dimineata".

Cortizolul este un hormon care are un varf de activitate intre 7.00 si 10.00 dimineata. "Pana in miezul noptii ai un pic de melatonina si pana in ora 10.00 ai un varf de cortizol. Melatonina genereaza somn si da semnalul de unda verde pentru tot ce inseamna procese reparatorii pentru creier. Cortizolul este un hormon care creste glicemia, care creste metabolismul celular si declanseaza intr-o buna masura vigilenta. Sunt doua procese, un proces de "shut down", foarte generic spus, si un proces de "wake up", explica psihiatrul.

Medicul sustine faptul ca nu este bun nici un somn scurt, nici un somn excesiv. Din cauza unui somn haotic, oamenii pot prezenta un risc mai mare de a suferi de obezitate.

"Oamenii care in timpul saptamanii dorm 4-5 ore pe noapte si in weekend dorm pana la ora 13.00 nu o sa recupereze somn chiar daca cifra pe cifra ai face o recuperare, pentru ca somnul de zi are alta structura decat somnul de noapte. Chiar si in conditii de privare completa de lumina tot se loveste de ceasul intern care stie. Nici somnul excesiv nu este bun. In primul rand, la orizontala valorile metabolismului scad consistent, se schimba parametrii de irigare a tesuturilor, la un moment dat secretia substantelor acestora care sa zicem ca sunt stimulatoare de somn se conjuga si cu substante sau zone din creier care sunt responsabile de foame si de satietate. Persoanele care dorm foarte putin, dar la fel de bine si persoanele care dorm excesiv consuma in medie mai multe calorii decat persoanele care au un somn optimizat. De exemplu, o noapte pierduta complet a fost calculat ca este echivalentul a 2 beri, doua unitati de alcool sau a 600 de calorii in exces prin carbohidrati. Iata de ce persoanele care dorm putin sunt mai grase. Insomnia si obezitatea merg mana in mana", a spus, pentru rtv.net, Gabriel Diaconu.

Medicii atrag adesea atentia asupra faptului ca in camera unde dorm oamenii, nu este bine sa fie aparate electronice cum ar fi televizor, calculator, etc., deoarece acestea afecteaza intr-un mod negativ calitatea somnului.

"O parte din problema este tehnologia moderna. Monitoarele de calculatoare si mai nou si de televizor, spre deosebire de televizoarele clasice, multe dintre ele contin o baza de lumina albastra care stimuleaza anumite celule de pe retina care contin melanopsina", explica psihiatrul. Lumina albastra stimuleaza aceasta melanopsina, proces care mentine oamenii treji.

"Oamenii care se uita mult timp la tv sau citesc mult timp pe tableta sunt predispuse ca vor avea un somn alterat, cantitativ si/sau calitativ. Romania este una dintre tarile din Europa cu cel mai mare consum de televizor, de televiziune si Internet. Putem sa speculam cel putin ca multi oameni in Romania sufera de tulburari ale ritmului de somn pentru ca multi dintre ei sunt expusi la lumina albastra", spune medicul.

In ceea ce priveste "somnul de pranz", "dupa o masa copioasa, secretia de insulina genereaza nevoie de somn. Dupa mese grele caloric este bine sa ai o perioada de repaus", a adaugat Gabriel Diaconu.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

energie somn linistit odihnitor
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0698 (s) | 23 queries | Mysql time :0.012460 (s)