News Flash:

Cluj-Napoca nu mai e Cluj EDITORIAL

14 Octombrie 2016
4590 Vizualizari | 2 Comentarii
Dan Horea

Clujul este un oras sufocat. Prea multa poluare, prea multe masini (prea mult folosite), prea multi oameni, prea multe constructii, prea multa nesimtire, care se amplifica exponential. Capitala Transilvaniei este un burg croit pentru birje, cu maximum 100.000 de locuitori si o consistenta practicare a mersului pe jos. Acum are, in realitate, peste 400.000 de locuitori.


Orasul pare condamnat. Sunt inmatriculate la Cluj-Napoca peste 200.000 de autovehicule, la care se adauga 35-40.000 aduse de studenti (care circula incontinuu), plus cateva mii inmatriculate in alte judete dar ai caror proprietari locuiesc in Cluj, plus miile de masini ale florestenilor, plus cele in tranzit.


Imboierirea clujenilor se manifesta cu precadere in ultimii 10-15 ani, de cand coloanele de autoturisme in care se lafaie doar soferul au devenit o imagine curenta. Explicatia? Invariabil aceeasi: "nu de-aia mi-am luat masina ca sa umblu cu autobuzul /taxiul /bicicleta /pe jos". Per total, numarul de autovehicule care ne sufoca pe cele 18.000 ha ale Clujului trece de 260.000. In aceste conditii, a vorbi despre lipsa parcarilor este o simpatica aiureala. La modul actual de utilizare, fiecare masina are nevoie de cel putin 3 locuri de parcare: acasa, la serviciu si in vizita.


Hai sa facem cateva socoteli. Un loc de parcare decent (nu cum am vazut in unele locuri, bune doar pentru Smart-uri) are cam 3,5x2,5 metri, adica 8,75 mp. 8,75 mp x 3 locuri de parcare x 250.000 masini = 6.562.500 mp, adica vreo 6.600 ha. Clujul are 18.000 ha. Cu alte cuvinte, ar trebui ca peste 1/3 din suprafata orasului sa fie ocupata de parcari! Chiar lund in calcul posibilitatea amenajarii de parcari subterane si supraetajate, cateva sute de hectare clujene vor trebui sacrificate.


A nu se uita, totusi, ca existenta parcarilor n-ar rezolva problema aglomerarii strazilor cu masini stationate ilegal, fiindca "nu de-aia mi-am luat masina ca sa ma duc 300 m pe jos, de la parcare pana unde am treaba". A se vedea situatia din Parcul Central, unde exista sute de locuri de parcare la Cluj Arena si la Sala Polivalenta, dar strazile din jur sunt blocate de masinile celor care vin cu copiii la joaca sau, pur si simplu, au treaba prin zona. Solutia? Evident, reducerea frecventei utilizarii autoturismului personal.


Inca din anii '70, urbanistii din Vest au observat ca singurul efect al cresterii numarului locurilor de parcare si al largirii arterelor de circulatie este cresterea numarului de masini. Omul vede ca este loc si isi ia masina. De aceea, la ei se militeaza pentru stimularea folosirii transportului in comun. Sigur, cocalarul nu va mai putea aspira pitipoance cu beemveul. dar orasul va fi un loc incomparabil mai placut de trait.


Hiba la Cluj este, in esenta, dezinteresul/incapacitatea/reavointa administratiei publice locale in rezolvarea dupa modelele deja verificate de occidentali a acestei probleme. Orice masura care ar pune capat haosului, in trafic, in urbanism sau in ordinea si linistea publica este inhibata pana la blocare de interese economice meschine si de frica de a nu supara vreun segment din electorat. Cat timp aceste naravuri vor persista, Clujul se va adanci in stres, poluare si haos. Regret (sau Bocsánat, ca sa fie bilingv), dar asta e realitatea.


Dan Horea


dan horea editorial
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

gima  | #21061
Constatati doar,tare m-ar interesa propunerile cu sansa de aplicare.
Mihai  | #21062
Gresala este a tuturor primarilor si prefectilor cate nu au gindit variante ocolitoare, adica centuri pe unde sa fugi in zona unde ai treaba. De ce bu avem asa ca orasele din vestul granitelor tarii. Pt ca ne au condis si ne conduc hapsani care aproba puz uri pt mafiotii locali, care pun caruta in fata cailor, si amana sa rezolve ce ne doare pe noi nu pe ei. Un gospodar prost si rau intentionat nu merita sa ne conduca. Consilieri locali si judeteni....monstre de incompetenta si rea intentie. Puteau fi facute drumuri si gasite solutii de mult. Nu s-a vrut. Acum ar trebuii luati si tinuti in trafic cu orele asa cum stam noi.
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2016 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1112 (s) | 36 queries | Mysql time :0.017784 (s)