Se spune că un website este o carte de vizită online, dar este mult mai mult decât atât. Poate să fie un excelent canal de relații clienți și de vânzări, o metodă de fidelizare a clienților prin conținut și diverse mecanisme de marketing, dar și în sine un suport pentru informație. Dacă ne referim la un magazin online, website-ul este motorul afacerii, reprezintă aproape totul (cel puțin ceea ce contează pentru client, modul de interacțiune). Dacă este vorba despre un alt gen de afacere, poate chiar cu desfacere exclusiv offline, websiteul are de asemenea un rol important în informare și chiar în decizia de achiziție. Se poate să fie și un proiect personal, poate un blog – atunci website-ul este suportul care permite exprimarea în orice fel – text, foto, video, audio.

Cât costă să ai propriul website, pentru tine sau pentru afacerea ta? Depinde de website, desigur, însă costurile pot porni de la foarte puțin până la mii de euro, în funcție de amploarea proiectului și de modul în care se dorește implicarea. Dacă te pricepi cât de cât să folosești programe și soluții web, ai putea să construiești un website pe WordPress, un blog care se poate face chiar gratuit din punct de vedere al costurilor de web design și programare. Dacă este nevoie de o identitate mai amplă, de un magazin online și de alte elemente "serioase", atunci costurile variază între câteva sute de euro și câteva mii de euro, pentru un website perfect funcțional, la cheie, pentru afacerea ta.

Indiferent de volumul afacerii și de modul în care este construit website-ul, ai nevoie de două elemente importante, în plus: un domeniu web (.ro sau alte extensii, la un cost de aproximativ 10 – 15 euro / lună) și un pachet de găzuire web. La acest capitol al hostingului, poți alege soluții super economice, dacă ai un website ce nu consumă resurse foarte mari – prețuri începând de la 0.95 euro pentru găzduirea web la thc.ro, unul dintre jucătorii de pe piața de profil. Dacă ai un magazin online cu trafic mare sau un alt gen de portal web, poți opta pentru soluții mai complexe, cu costuri ceva mai ridicate, inclusiv varianta premium, adică un server dedicat alocat într-un data center în România sau în străinătate.

În ansamblu, trebuie înțeles că există costuri fixe, unice (la începutul proiectului, pentru web design și programare) și costuri lunare, de asemenea fixe dacă nu există o modificare a nevoilor (domeniu web cu plată anuală și hosting cu plată periodică). În buget se pot aloca și costuri pentru promovare online, mai ales pentru SEO. Aici există costuri variabile, în funcție de cât de amplu este proiectul. Se poate porni cu zeci de euro pe lună pentru o promovare modestă, eventual pe rețelele de socializare, dar ideal este să existe alocale cel puțin câteva sute de euro pentru o campanie mai amplă, în cât mai multe luni.

Merită să investești online? Cu siguranță, căci ritmul de creștere este impresionant în cele mai multe cazuri. În e-commerce, datele arată mereu o ascensiune masivă. Chiar în 2019 se așteptă creșteri de zeci de procente. Orice domeniu este propulsat de internet, de la fashion și până la turism. Noi și noi retaileri se lansează în mediul online, dar apar și diverse alte afaceri inovatoare. Cu o idee foarte bună, aplicată în mod corect, se poate face rapid pasul de la start-up la afacere de succes.

coral