News Flash:

Cum e mai sanatos sa mananci? Crud sau preparat?

6 Decembrie 2013
822 Vizualizari | 0 Comentarii
Cat de sanatoasa este mancarea gatita? Despre acest lucru, dar si despre alimentele care pot deveni nocive daca le mancam in stare cruda afla din randurile de mai jos.



Imbinarea alimentelor crude cu cele preparate este una dintre regulile esentiale ale unei alimentatii sanatoase.



Asa cum unele alimente este indicat sa le consumam crude, altele trebuie sa fie gatite. Altfel, daca le-am consuma in stare naturala, ne-am imbolnavi.



Vasele bune pentru gatit sunt cele din metal emailat, aluminiu teflonat, sticla, plastic si din ceramica de uz alimentar si chiar si cele din lemn.



Singura conditie este ca suprafata lemnului care atinge alimentul sa fie neteda, sa nu aiba crapaturi care pot favoriza inmultirea bacteriilor. 



Morcovul si rosia, mai bune fierte



Este cunoscut faptul ca majoritatea legumelor si a fructelor sunt mai sanatoase crude. Astfel putem „lua” cea mai mare parte din vitamine, care se pastreaza nemodificate.



Din fructele si legumele crude mai luam antioxidanti si fitonutrienti (substante capabile sa incetineasca procesul de imbatranire).



Toate acestea se pot distruge prin preparare termica. Pe de alta parte, exista legume care aduc mai multe beneficii daca sunt gatite.



Betacarotenul din morcovi (precursor de vitamina A) se absoarbe de 10 ori mai bine daca acestia sunt fierti.



O alta leguma ce nu trebuie sa lipseasca din alimentatie si pe care o putem consuma gatita este rosia. Licopenul, un antioxidant puternic, se asimileaza mai bine daca rosiile sunt fierte sau transformate in sos.



Carnea si ouale, preparate termic



Daca legumele si fructele le putem consuma in stare cruda, organismul nostru avand numai de castigat, carnea si lactatele trebuie sa fie preparate termic.



Altfel, nu le-am putea digera. In plus, neprelucrate termic, carnea si lactatele pot transmite anumite infectii.



Carnea de pasare se pregateste mai repede decat cea de porc sau de vita, care are nevoie de un timp mai mare pentru a se patrunde corespunzator.



In categoria alimentelor care gatite sunt mai bune intra si oul. Cel  mai bine este sa fierbi oul astfel incat galbenusul sa ramana moale (aproximativ trei minute din momentul in care apa incepe sa fiarba).



Motivul: galbenusul are grasimi care se digera mai bine daca este consumat mai moale. Singurele oua care ar trebui consumate tari sunt cele de gasca si de rata.



Altfel, ele ne-ar putea transmite o infectie (salmoneloza).



Gatite, dar cu grija



Pentru a gati sanatos un aliment, trebuie sa tinem cont de continutul lui de apa, dar si de cat de tare este dat focul.



Enzimele din alimente isi pierd din eficacitate la mai putin de 50 de grade Celsius, vitaminele, la 55 de grade, iar proteinele incep sa-si piarda valoarea la 70 de grade Celsius.



Gatite la o temperatura ridicata, substantele nu doar ca sunt distruse, ci pot forma altele, periculoase pentru organism.



Este bine sa evitam gatirea mancarurilor la foc mic. Astfel vom distruge toti nutrientii din alimente!



Cand  prajim alimentele, trebuie avut grija ca temperaturile sa nu depaseasca 180 de grade Celsius.



La temperaturi mai mari, grasimea de prajit devine toxica. (sursa: clicksanatate.ro)

mancarea gatita crude preparate alimente gatite
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0999 (s) | 33 queries | Mysql time :0.017287 (s)