News Flash:

Drumurile din Tureni raman neasfaltate, din cauza birocratiei. Primaria sta cu banii in cont pentru ca nu ii poate folosi

29 Ianuarie 2018
819 Vizualizari | 0 Comentarii
Primaria Tureni

Mai multe primarii din județul Cluj, care au implementat proiecte importante sau care au astfel de proiecte în desfășurare, s-au văzut de la începutul anului cu mai puțini bani pentru dezvoltare, reducerile ajungând chiar și la 50 %. Este cazul și comunei clujene Tureni, care pare să fi fost „penalizata” pentru că are prea multe proiecte în lucru și prea mulți bani în conturi. 

 Același buget, indiferent de performanțe

 Pentru anul 2018, bugetul de funcționare al comunei Tureni este egal sau mai mic cu al altor localități ale căror performate administrative și de dezvoltare sunt net inferioare. Într-un interviu acordat publicației Bună Ziua Cluj, primarul Daniela Mănăilă, ne-a explicat ineditul situație, arătând faptul că, paradoxal, primăriile care absorb cele mai multe fonduri europene și care reușesc să implementeze proiecte importante pentru comunitate sunt adesea cele mai neglijate.

 „Nu pot să-mi dau seama care este logica. Primim toți la fel, ca și comuniștii? Așa ceva nu am văzut, să îți taie 50%. Până în acest an primeam nu mult, însă suficient încât să poți să funcționezi, însă anul acesta este inexplicabil. De la sumele pe care le primeam de la finanțe, de la impozitul pe TVA, de la salarii, din toate aceste sume am primit mai puțin de jumătate.”, ne-a declarat Daniela Mănăilă, referindu-se la situația în care se află, de curând, comuna Tureni. 

 Ai reușit să strângi bani în conturi, primești mai puțin

Ironia situație în care se află localitatea Tureni, județul Cluj, pare desprinsă dintr-un scenariu suprarealist. Pe de-o parte, faptul că administrația locală deține fonduri în conturi pentru a demara sau continua proiectele de o importantă vitală pentru comunitate ar trebui să fie un lucru bun, ceea ce și este, însă nu pentru toată lumea. Și nu atunci când vine vorba de decidenții sau ordonatorii de credite.  

 “Am fost penalizați pentru că am avut bani în fondul de rulment, însă acei bani i-am avut pentru că am avut hotărâri pentru accesarea unor fonduri. Și atunci, ce să facem? Pentru că, spre exemplu, în momentul în care semnezi contractul de cofinanțare cu Agenția Nord-Vest, ca primar trebuie să faci dovadă că ai cei 5% din fonduri și în acest sens emiți hotărâre de consilu local. Să zicem că ai cofinanţare 5 milarde la un proiect. Astfel, emiți hotărârea de consiliu local că îți asiguri cofinantarea, mai precis că tu ai banii respective în cont, bani de care nu te mai atingi ulterior și îi lași în cont, chiar dacă stau ani de zile acolo. Dacă apare o măsură pentru fonduri europene eu trebuie să am bani în fondrul de rulment pentru a putea aduce alți bani în comunitate. Spre exemplu, cu 150.000 de lei, contribuția noastră la un proiect, am adus în comună 4,7 milioane de lei. Un primar dacă nu are banii respectivi în fondul de rulment nu câștigă. Acum, însă, dacă ne-au fost tăiate fondurile cu 50%, noi nu mai avem banii pentru a participa cu cei 5%, indiferent câte fonduri europene am putea accesa. Asta a fost secretul până acum pentru o bună dezvoltare, să îți plătești studiul de fezabilitate iar apoi să primești restul banilor pentru dezvoltarea și implementarea proiectului, însă acest lucru nu mai este posibil.”, arată Daniela Mănăilă.

Străzile din Tureni rămân neasfaltate, chiar dacă există milioane în conturi

De aproape un an de zile, Primăria Tureni stă cu banii necesari asfaltării a 9 km de drumuri în conturi, pe care însă nu îi poate folosi, din motive birocratice sau, pur și simplu obscure. Chiar dacă demararea lucrărilor este vitală pentru comună și nu suportă amânare, primăria Tureni nu are voie să ceară explicații constructorilor care au depus oferte cu privire la detaliile tehnice sau financiare ale acestora, fapt care face că proiectul să bată pasul pe loc, existând riscul ca banii europeni să fie pierduți. 

 “Avem un proiect pentru străzile din Tureni, am reușit să atragem 4,7 milioane, bani care sunt în cont de un an. Deci din aprilie 2017 avem banii în cont, însă în momentul în care evaluăm ofertele, care au fost 12 la număr până acum, trebuie să pornești de undeva, de la un calcul matematic, iar la drumuri baza la întreagă ofertă o dă stația de mixturi asfaltice. Iar dacă noi îi întrebăm pe constructori și îi rugăm să ne ofere spre studiu cartea tehnică a instalației de făcut mixturi asfaltice, pentru a vedea dacă prețurile care sunt puse în ofertă au o bază reală, sau dacă cer un extras din Revisal pentru a vedea numărul necesar de ore de muncă și așa mai departe, în concret, pentru a ne lămuri dacă poate sau nu să execute lucrarea, ne spune CNSC-ul ca îl întreb prea multe! În aceste condiții, cum pot să evaluez o ofertă, cum îmi pot da seama dacă un anumit ofertant este bun sau nu, dacă poate duce la bun sfârșit lucrarea sau nu?! Criteriul prețului cel mai mic nu este întotdeauna cel mai bun sau relevant, pentru că există și situația în care, la două zile după semnarea contractului, constructorul să vină și să spună ca nu poate realiza lucrarea care face obiectul contractului. În concret, Statul Român a venit  în proiect cu 150.000 de lei, restul până la  de 4,7 milioane, fiind adus de către Primăria Tureni prin atragerea de fonduri europene,  banii  nu au fost folosiți pentru asfaltarea  modernizarea celor 9 kilometri de drumuri din proiect. De menționat este  faptul banii respectivi trebuiesc folosiți într-un termen, altfel se pierd, alături de cei 150.000 de lei, depuși de către Statul . Sincer, am ajuns la concluzia  nu se dorește.”, susţine primarul din Tureni despre situația cu care se confruntă.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

tureni daniela manaila drumuri comuna birocratie concurs
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1228 (s) | 32 queries | Mysql time :0.024716 (s)