News Flash:

Gatesti SARMALE de Sarbatori? Iata ce trebuie sa stii

19 Decembrie 2013
2680 Vizualizari | 0 Comentarii
Obiceiurile romanesti se regasesc din plin si in belsugul gastronomic al meselor de sarbatoare, pe care reusim in fiecare an parca sa le transformam tot mai mult din traditie in amenintare pentru sanatatea noastra.
Solutii ? Putem sa adaptam aceste retete, sa le facem mai prietenoase.
Daca ar fi sa facem un top al alimentelor cu bulina "neagra" pentru stomacul, pancreasul sau colecistul nostru, "premiantele” ar fi:

1. Salata de Boeuf – prin amestecul extrem de greu de digerat dintre ou si ulei care sta la baza retetei traditionale a maionezei. Pregatita in acest mod clasic, salata Boeuf aduce un aport caloric de 200- 2250 kcal/ 100 g, potrivit csid.ro
Alternativa? O maioneza ,,light de casa” realizata din maioneza dietetica din mustar, smantana degresata si maioneza light. Mod de preparare: mustar clasic (1 parte - ex.:- 50 g) amestecat cu smantana degresata 12-15 % grasime (5-6 parti – ex.:- 300g ) si cu maioneza light (2 parti - ex.: - 100 g).
Aportul caloric al salatei de Boeuf pregatita cu acest dressing de maioneza dietetic este redus la jumatate: 100 kcal/ 100grame.
Sfat util: se poate servi la masa de dimineata sau pranz, ca fel principal, dar fara garnitura de paine.

2. Sarmalele - traditional facute cu carne de porc grasa si eventual si cu adaos suplimentar de slana sau afumatura, aduc un aport caloric mare datorita acestor surse de grasime: 100 de slanina= 800 kcal. Astfel ca, in mod traditional, 100 grame de sarmale aduc aproximativ 150-200 kilocalorii.
Alternativa? Folosirea in locul carnii de porc si a grasimilor a carnii de curcan (amestec de pulpa si piept) sau a muschiului de vita, moment in care aportul caloric se reduce la 70 - 80 kcal/ 100 grame de sarmale, sau prin folosirea doar a muschiului de porc slab si fara adaos de alte grasimi, aportul caloric cumulate fiind de 100 kcal/ 100 g de sarmale.
Sfat util: se pot servi la masa de pranz ca fel principal, cu smantana degresata 10% sau iaurt gras 4 - 5%, dar fara garnitura de paine sau mamaliga.

3. Friptura de porc - daca se foloseste carne grasa, bine impanata cu grasime, aportul caloric se situeaza la aproximativ 270-280 kcal / 100 g friptura, in situatia in care este pregatita la gratar sau la cuptor, pentru ca daca se prajeste in ulei sau se folosesc baituri de ulei pentru marinat carnea, acesta poate creste peste 300 - 350 kcal/ 100 g.
Alternativa? Folosirea unui muschi de porc (carne slaba) marinat cu condiment dupa gust si un sos de vin si mustar, pregatit la cuptor sau gratar. Astfel, aportul caloric cumuleaza doar 220 kcal/ 100 grame.
Sfat util: se poate servi la masa de pranz, ca fel principal, cu garnitura de legume (altele decat cartofi), la cuptor sau gratar si multa salata (de cruditati sau muraturi), fara paine, cartofi sau orez.

4. Carnatii din carne de porc – pe acelasi principiu “gust bun = grasime multa”, aportul caloric al carnatilor pregatiti traditional ajunge la 350 - 400 kcal/ 100 grame.
Alternativa? Carnatii facuti din amestec de muschi de porc (carne slaba) si muschi de vita (carne slaba), cu usturoi, condiment dupa gust, fara adaos suplimentar de grasime si slanina. Aportul caloric in acest caz este de 200 kcal/ 100 grame (pregatiti la gratar, nu prin prajire in baie de ulei).
Sfat util: se poate servi la masa de pranz, ca fel principal, cu garnitura de legume (altele decat cartofi), la cuptor sau gratar si multa salata (de cruditati sau muraturi), fara paine, cartofi sau orez.

5. Ouale umplute - sunt o combinatie de galbenus, greu de digerat, pateu de ficat (din comert) si maioneza cu ou plus ulei. Astfel pregatite, jumatate dintr-un ou poate ajunge usor la 150 kcal.
Alternativa? Folosirea unei umpluturi pregatite in casa din ficat de pui/ curcan si a maionezei light, dietetice, dupa reteta de mai sus. Aportul caloric in acest caz se reduce la 90 - 100 kcal pentru jumatate de ou.
Sfat util: se poate servi la masa de dimineata, fara paine, cu branza si legume de sezon (rosii, castraveti, ardei).

6. Cozonacul traditional – este prajitura de care sufleteste legam traditiile noastre de Craciun sau Paste si de care ne este greu sa ne lipsim si pe care in mod sigur o vom regasi pe orice masa de sarbatoare.
O reteta traditionala de cozonac, cu umplutura generoasa de nuca, rahat, stafide poate aduce intre 350 - 650 kcal/ 100 grame.
Sfat util: se poate servi ca fel unic, la masa de dimineata, impreuna cu o cana de lapte/ ceai/ cafea, fara a se combina cu alte alimente.
sursa: obiectiv.info
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

obiceiurile romanesti belsugul gastronomic traditie retete sarmalele
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1108 (s) | 33 queries | Mysql time :0.018840 (s)