News Flash:

"Interesul cetateanului in Sanatate este sa i se respecte sanatatea conform legii"

20 Martie 2013
541 Vizualizari | 0 Comentarii
Florin Stamatian
Fostul prefect pe perioada guvernarii PDL, Florin Stamatian, a revenit in politica cu un atac la adresa ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu. Stamatian, de profesie medic ginecolog, a fost acuzat in repetate randuri ca in perioada cand a fost prefect a facut in continuare politica si ca a participat la sedintele de partid ale PDL. Acesta vorbeste in principal despre faptul ca sistemul de sanatate nu ar avea nevoie de economii pentru "sanatatea nu are pret."

"Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat ca proiectul de reorganizare a sistemului are ca obiective accentuarea descentralizarii si controlul costurilor, ca parte a reformei in interesul cetateanului, economiile fiind estimate, pentru 2013, la 50 de milioane de euro. Nu economiile ar trebui sa primeze atunci cand este vorba despre sanatate – sanatatea nu are pret. Revenind, domnul Eugen Nicolaescu a spus ca este „preferabila o reforma din mers, decat o noua legislatie, care sa intarzie cu cativa ani” schimbarile necesare, precizand ca masurile propuse de Ministerul Sanatatii (MS) sunt agreate si sustinute de catre Fondul Monetar International – adica de exact acele organisme burghezo-mosieresti pe care Uniune Social Liberala le dezavueaza cu fiecare prilej. Sper sa nu avem parte din nou de un dublu limbaj, asa cum ne-au obisnuit liderii USL, dublu limbaj menit sa acopere intrerese dubioase de grup.

Tocmai pentru a nu face o reforma din mers, incalcand regului si legi – obicei incetatenit in actiunile Uniunii Social Liberale, este bines a lamurim de la inceput, pentru o corecta si buna dezbatere publica, care sunt acestea an momentul de fata.

Pornind de la premiza ca atributiile Directiilor de Sanatate Publica reglementate de catre Ministerul Sanatatii sunt argumente si totodata motive pentru care aceste institutii asigura, conform legii, protejarea sanatatii populatiei, citez cateva din competentele si responsabilitatile majore ale acestora – asta pentru a putea sa vada si opinia publica cum in domeniu sanatatii arma crimei a fost intotdeauna ascunsa la vedere:
o    DSP aplica politicile publice stabilite de Ministerul Sanatatii. In nici un caz institutia nu poate modifica ceea ce a fost reglementat si dispus de catre Ministerul Sanatatii desi, de-a lungul timpului au fost transmise la MS propuneri de imbunatatire a unor acte normative.
o    DSP respecta si aplica Regulamentul de Organizare si Functionare elaborat de catre Ministerul Sanatatii
Deci, pana acum, conform legii, avem in DSP numai oameni OBLIGATI sa respecte si sa aplice NUMAI dispozitiile emanate dinspre Ministerul Sanatatii, in nici un caz cu indivizi care isi fac de cap in dezinteresul cetateanului. Continuand, cu serviciile:
o    Preventiv, in DSP isi desfasoara activitatea medici cu specialitati preventive (igiena, epidemiologie, medicina de laborator, sanatate publica) si alti specialisti (biologi, biochimisti, fizicieni medicali) toti asigurand servicii preventive in sanatate publica cu impact benefic asurpra populatiei. Subliniem ca specialitatile preventive sunt complementare celor clinice, cu activitate in/pentru colectivitate/comunitate, in timp ce specialitatile clinice, curative,  se desfasoara in unitati sanitare in care se acorda servicii de ingrijire medicala a bolnavului.
o    Epidemiologic, asigura implementarea PN de vaccinare, interventia imediata in focare de boli transmisibile pentru limitarea transmiterii imbolnavirilor si controlul focarului; colectare, analiza si tranmiterea de date privind bolile infectioase transmisibile, evaluarea conditiilor de igiena din toate tipurile de unitati medicale si unitati care presteaza servicii conexe actului medical 
o    Igiena: evaluarea factorilor de risc din comunitati in domeniul radiatii ionizante, aliment, munca, scoala, unitati prestari servicii, mediu ambiant (apa, aer, sol)
Din punctul de vedere al contributiei la bugetul de stat, DSP poate fi asimilat unui contributor net la bugetul de stat deoarece asigura prestari de servicii catre populatie si agentii economici, prin serviciile laboratoarelor acreditate; realizarea de venituri propii care sunt trasferate la bugetul de stat. De asemenea, DSP se ocupa cu avizarea si autorizarea pentru toate tipurile de unitati economico-sociale (cu expertizare conform legislatiei incidente), acordarea de consultanta de specialitate pe domenii de activitate. In plus exista atributii si competente ce rezida din participarea reprezentantilor DSP in comisii de specialitate permanente, cu rol decizional sau consultativ, ale altor institutii: Agentia de Protectia Mediului, Apele Romane, Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate, Comisii de Dialog Social din cadrul Institutiei Prefectului, Consilii de Administratie ale Spitalelor, Directia  Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Bihor, Inspectoratul scolar judetean etc.

Pentru acuratetea demonstratiei, trebuie sa mentionez faptul ca exemplul descentralizarii activitatilor care au fost in atributiile DSP, a dus si la efecte paradoxale in cazul asistentilor comunitari si a mediatorilor sanitari, situatii in care exista si acum neintelegerea de catre autoritatile administratiei publice locale a continului activitatilor cu consecinta ingreunarii desfasurarii activitatilor acestora. Faptil ca medicii scolari sunt considerati si, in consecinta sunt abordati de catre autoritatile locale, ca fiind FUNCTIONARI PUBLICI, duce la disfunctionalitati majore in aprovizionarea si asigurarea cu materiale consumabile specifice activitatii lor.

Inteleg faptul ca domnul Eugen Nicolaescu este programat, dobada stau declaratiile si faptele sale, sa parcurga niste pasi in ceea ce domnia sa considera ca ar fi reforma in Sanatate, si anume: eliminarea completa a contributiei de 10,7% la sanatate; crearea unui pachet de asigurari medicale de baza atat pentru romanii asigurati, cat si pentru cei neasigurati; crearea cadrului legal pentru aparitia listelor de asteptare atunci cand suma acoperita de stat pentru pachetul de baza va fi depasita; introducerea a ceea ce am putea denumi asigurare obligatory de sanatate pentru toti cei care obtin venituri in Romania, echivalentul unui RCA uman; premisele pentru aparitia asiguratorilor medicali privati si centralizarea controlului sistemului la Ministerul Sanatatii. As dori sa atrag atentia asupra punctelor slabe care tin de aceste interese ale celor care se afla in spatele domniei sale.

In primul rand, corectitudinea estimarii pretului pachetului de baza depinde exclusiv de informatiile furnizate de catre spitalele care vor furniza listele tarifelor. Nimeni nu garanteaza ca spitalele nu vor incerca sa-si supraevalueze nevoile pentru a contracara tendinta statului de a subfinanta sistemul. Ori, estimarea corecta a acestui cost este foarte importanta intrucat ea va fi principiul formator al noului pachet de servicii medicale de baza pus de catre stat la dispozitia romanilor. Si cum va putea fi controlata/reglata/stopata cresterea preturilor serviciilor medicale?

In ceea ce priveste principiul delimitarii unui pachet de servicii medicale de baza, ce anume se va intampla atunci cand suma alocata de catre Guvern pentru pachetul de baza va fi depasita? Banuiesc ca se vor forma liste de asteptare pentru pacienti. Orice interventie care nu ar fi o urgenta ar putea trena in aceste conditii si cateva luni, ceea c ear duce, in final, la anularea oricarei preventii. In final, s-ar putea sa ne trezim cu costuri suplimentare – buzunarul cui le va suporta, caci, indifferent daca vorbim despre banii “statului” sau ai “privatului”, in final tot despre banii contribuabililor vom vorbi.

In cazul asigurarii de sanatate obligatorii, daca pragul de deductibilitate a asigurarii suplimentare obligatorii nu va fi suficient de ridicat, o buna parte din povara finantarii serviciilor medicale gratuite pentru  romanii care nu sunt angajati: pensionari, copii, elevi sau studenti, va fi aruncata exclusiv in spatele romanilor care muncesc. Care romani, sunt din ce in ce mai putini in tara.

Iar daca vom ajunge din nou la centralizarea controlului in sistemul de sanatate, acesta va fi extrem de politizat.

De aceea revin si spun, nu numai interesul cetateanului in Sanatate este sa i se respecte sanatatea conform legii, ci si interesul celor care doresc sa reformeze Sanatatea este sa faca in asa fel incat sa nu creeze premisele legale manifestarii unor interese absconse de grup in detrimentul intereselor Rpmaniei", arata Florin Stamatian, vicepresedintele PDL Cluj.


pdl florin stamatian eugen nicolaescu ministerul sanatatii
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0970 (s) | 24 queries | Mysql time :0.012985 (s)

loading...