News Flash:

Interviu Stefan Badulescu: Fotografii care cred ca aparatul scump de la gat le permite sa se intituleze „profesionisti” vor disparea odata cu desteptarea publicului - FOTO

12 Decembrie 2013
1520 Vizualizari | 0 Comentarii
Stefan Badulescu este un artist fotograf din Cluj-Napoca, doctor in arta vizuala al Universitatii de Arta si Design Cluj (UAD), ale carui lucrari au fost prezentate in expozitii precum Galeria Kai, Osaka (Japonia), Galeria Centralis, Budapesta (Ungaria), Biblioteca Publica, New York (USA) si Bienala Internationala de Arta, Casablanca (Maroc). Artistul a avut amabilitatea de a acorda un interviu in exclusivitate pentru Buna Ziua Cluj despre locul fotografiei in universul artei, despre profesia de fotograf in tara noastra, cat si despre sacrificiile pe care este nevoit un fotograf sa le faca pentru a atinge perfectiunea. Galeria foto este preluata de pe site-ul personal al artistului stefanbadulescu.com.

Sabin Ripan:  Mai nou toata lumea face fotografie, este o forma de arta "accesibila" pentru tot mai multa lume datorita pretului tot mai mic si a performantelor tot mai ridicate ale aparatelor. In ce masura crezi ca suportul digital a revolutionat fotografia ca arta si profesie?

Stefan Badulescu: Tehnologiea digitala a fost cea mai mare inventie umana din toate timpurile. Digitalul reprezinta viitorul omenirii si va fi cel care ne va ajuta sa evoluam la un nivel fizic si metafizic superior. Trecand la fotografia digitala este clar ca explozia din ultima vreme se datoreaza ieftinirii aparaturii care pe deasupra devine si din ce in ce mai performanta.

Toata aceasta nebunie digitala se preteaza foarte bine pe atitudinea vremurilor in care traim, cand fiecare secunda este cuantificata in bani, rezultatele imediate ale digitalului fiind preferate de profesionisti. Cat priveste acceptarea fotografiei ca forma de arta, acest fapt se datoreaza noului val de artisti vizuali nascuti in ultimele decenii care au imbratisat fotografia digitala inca de la inceputul carierei lor si care i-au obligat pe academistii din vechea garda sa recunoasca arta fotografica digitala ca mediu vizual de exprimare artistica. La aceasta se adauga presiunea volumului imens de fotografie excelenta care vine din randul publicului fara educatie artistica academica. Fotografia a fost din totdeauna cea mai accesibila forma de arta (chiar daca multa vreme a fost considerata non-arta), in prezent ajungand sa fie la indemana oricui, chiar si a celui care are un telefon in buzunar. 

S.R: Care sunt calitatile necesare pentru a fi un fotograf profesionist in adevaratul sens al cuvantului? Este o chestiune care tine de varsta?

Stefan Badulescu: Varsta nu va avea vreo legatura cu fotografia. Exista exemple de adolescenti care fotografiaza pentru case de moda de renume sau firme cu cifre de afaceri de miliarde de euro. De asemenea exista oameni care si-au descoperit acest talent mai tarziu dar fiindca si-au dorit cu adevarat au reusit sa compenseze acest handicap. Cat priveste notiunea de fotograf profesionist, sunt adeptul excentricului curent de opinii care considera fotograful un mester si un artizan, nu un profesionist. Un profesionist este o persoana care studiaza la nivel universitar principiile teoretice si practice ale profesiei pe care o va practica, trece cu brio de examene foarte dificile, este validat si acceptat in breasla din care fac parte numai oameni care au trecut prin aceleasi jaloane ca si el si castiga bani frumosi din exclusivitatea pe care studiile si breasla i-o confera (vezi profesiile adevarate cum ar fi inginer, farmacist, notar, medic, avocat, etc.). Un fotograf nu are nevoie de studii universitare in domeniu (cei mai multi nici nu au), nu trebuie sa treaca de niciun examen (mai putin de cel al publicului), nu trebuie sa apartina si sa fie validat de nicio breasla si castiga bani putini fiindca piata este suprasaturata de oameni care sunt in exact aceeasi situatie ca si el.

Ca sa exemplific afirmatiile consider ca poti sa fii un instalator bun invatand meserie de la un unchi sau un vecin dar nu poti fi chirurg sau judecator in acelasi mod. Deci fotograful mediu „profesionist” este cel mult un meserias. Ca sa devina artizan are nevoie foarte multa determinare, vointa, incredere in fortele proprii, putere de munca, abilitati foarte bune de comunicare si marketing, o atitudine pozitiva si calda, o detasare fata de inevitabilele sageti otravite pe care le va primi din partea invidiosilor sau rauvoitorilor, bun simt si respect pentru clientul fara de care nu ar putea sa-si intretina familia si de abia in ultimul rand de putin talent. Talentul este ultimul pe lista fiindca este cel mai putin important in ecuatia succesului unui fotograf.

S.R: Exista fotografii care s-au vandut pe sume fabuloase, de genul milioanelor de euro. Va exista vreaodata si la noi o piata pentru asa ceva?

Stefan Badulescu: Daca printr-o conjunctura (ne)favorabila de maine Romania va ramane singura tara de pe planeta este posibil. Altfel mai avem de asteptat vreun secol. Pe piata din Romania de abia isi dezmortesc picioarele pictori ca Grigorescu, Tonitza sau Ghenie, cu sume de zeci sau maxim sute de mii de euro. Fotografia mai are mult de asteptat dupa surorile ei mai mari, nu fiindca ar fi ratusca cea urata ci pentru ca in Romania colectionarul adevarat de arta este in stadiul larvar. Oamenii cu bani de la noi nu se pricep la arta, nu apeleaza la consilieri in domeniu (cum se intampla in strainatate) si nu au viziunea sau rabdarea necesara. Ei inca nu au inteles ca investitiile in arta sunt printre cele mai profitabile din lume, mai ales pe timp de criza.
O lucrare vanduta astazi de artistul aflat la inceputul carierei, poate sa valoreze de zece ori mai mult in doar cativa ani. Mecenandu-l pe artist ei practic ii asigura acestuia conditiile necesare sa traiasca, sa castige premii, sa fie recunoscut si astfel sa creasca exponential si valoarea investitiei lor. Trebuie create conditiile pentru aparitia pietei dar daca stau bine sa ma gandesc noi nu avem autostrazi, cine sa se mai gandeasca si la fotografie.

S.R: Ce parere ai despre fotojurnalism in general si despre asa-numitii paparazzi in special?

Stefan Badulescu: Fotojurnalismul este principalul factor de sensibilizare a publicului modern. Foarte putini se mai emotioneaza la citirea unui text dar simt imediat legatura cu oamenii si situatiile din fotografii. Si la propriu si la figurat fotojurnalistii sunt niste eroi necunoscuti, prost platiti, uneori detestati dar cu o sete nestapanita dupa situatii si momente care sa ne extraga putin din transa rutinei vietii de zi cu zi.
Fotojurnalistii au declansat si oprit razboaie, au hranit milioane, au asigurat nemurirea multor oameni de a caror existenta eram indiferenti si au inregistrat istoria intr-o forma vie pentru posteritate. Probabil ca sunt printre cei mai prost tratati/platiti/vazuti eroi ai societatii moderne.

Cat priveste paparazzi, sunt de parere ca ar trebui sa lasam la o parte falsa pudibonderie. Meseria de paparazzi este cam ca in zicala care spune ca lumea iubeste tradarea dar il uraste pe tradator. Marea majoritate suntem excitati la propriu de toate detaliile din vietile noilor semi-zei la care ne inchinam dar infieram cu brutalitate metodele prin care aceste detalii ajung la noi. Paparazzi au o meserie grea, cu conditii de lucru riscante. Pot sa-i compar cu niste mercenari care satisfac o cerere de pe piata. Nu va place munca paparazzilor? Cititi o carte buna, rasfoiti o revista de fotografie, meditati un pic la conditia umana si lasati din mana ziarele de profil. Altfel nu aveti niciun drept sa comentati.

S.R: Cu totii avem un "fotograf" in familie sau cel putin cunostem unul. Exista o posibila suprasaturatie a pietei?

Stefan Badulescu: Piata fotografilor este printre cele mai saturate domenii de activitate tocmai fiindca nu exista factorii care sa transforme fotografia in profesie. Acest lucru genereaza doua seturi de probleme distincte. In primul rand pentru fotografii buni, pentru artizani, care se vad nevoiti sa scada preturile ca sa se adapteze la conditiile pietei. In al doilea rand pentru publicul neavizat, care de multe ori se trezeste pus in fata unor poze execrabile, poze pentru care au platit bani castigati cu greu.
Totusi in ciuda conditiilor dificile, fotografii adevarati, care traiesc exclusiv din fotografie, au „ochi”, stiu sa puna lumina si se descurca in orice situatie isi creeaza propriul segment de piata si merg inainte. Cei care fac poze in weekend, n-au auzit in viata lor de compozitie, incadrari, lumini, umbre si au impresia ca aparatul scump de la gat este cel care le permite sa se intituleze „profesionisti” vor disparea odata eventuala desteptare a publicului. De asemeni sunt de parere ca moda fotografiei va trece si piata isi va gasi puncte de reper cu adevarat relevante.

S.R: Ce sfaturi ai putea da cuiva care este la inceput de drum si vrea sa urmeze o cariera in acest domeniu?

Stefan Badulescu: In primul rand trebuie sa aiba vointa si putere de munca. A invata si cunoaste la perfectie toate aspectele fotografiei nu este la indemana oricui. Lucrul efectiv cu aparatura si cu luminile nu poate fi inlocuit de nicio carte sau filmulet. Insa a nu se intelege ca fotografia se invata pe banii sau timpul clientului. Un artizan vine pregatit, lucreaza cat mai bine si cat mai eficient, nu bajbaie uitandu-se pierdut la ecranul aparatului si nici nu da vina pe conditii. In plus este foarte important respectul maxim de care trebuie sa beneficieze clientul, oricat de mica ar fi manopera pentru care va plateste. Infumurarea si „talentele” poate functioneaza in cazul celor slabi de inger dar clientul normal asteapta sa fie tratat impecabil fiindca este satul de nesimtire si incompetenta. De asemenea potentialii fotografi trebuie sa stie ca fotografia este un domeniu unde fara sacrificii mari nu realizezi nimic.

Aceste sacrificii sunt reprezentate de pretul aparaturii, de orele nesfarsite petrecute in fata monitorului (veti petrece 10-15% din timp fotografiind, restul va fi in fata monitorului prelucrand sau facand marketing online), necesitatea permanenta de a fi la curent cu tendintele in domeniu, frustrarile date de veniturile care nu sunt pe masura volumului de munca (daca vreti sa va imbogatiti ati gresit domeniul), faptul ca nu veti fi recunoscut de societate ca facand parte din elite, etc. Pe langa cele de mai sus este absolut necesar sa aiba si abilitati de comunicare si marketing fiindca fara a sti sa-ti vinzi marfa degeaba ai cel mai bun portofoliu de pe piata. Ii mai sfatuiesc sa le explice clientilor ca spre deosebire de teparii care ofera cel mai mic pret de pe piata si nu le ofera mare lucru, ei traiesc din fotografie care este o afacere pentru ei si nu isi permit sa dea rateuri fiindca vor muri de foame. Deci fata de cei care „mai fac si poze sa iasa si din asta un ban” ei traiesc fotografia zi si noapte si pun suflet ca totul sa iasa impecabil. Special am lasat la urma talentul, fiindca este cel mai putin important dar fara de care nimic nu este posibil in lumea fotografiei. Daca nu aveti talent sau o inclinatie spre creatie degeaba va inhamati in jug fiindca va veti invarti in cercuri. A, si sa nu uite sa aiba rabdare, rabdare, rabdare.

S.R: Te ocupi de portrete si fotografie de arta, dar si de evenimente. Cum este piata in acest domeniu, care este tendinta actuala, cum se compara castigurile cu cele din alte tari?

Stefan Badulescu: Castigurile sunt de cateva ori mai mici fata de pietele din lumea civilizata, aparatura costa la fel, daca nu chiar mai mult, publicul este in formare de 25 de ani si de cele mai multe ori are venituri mici. Cu toate acestea nu am de ce sa fiu pesimist fiindca tendinta este invariabil spre inainte. Cei care nu vor sa evolueze de bunavoie vor evolua fortati de imprejurarile si timpurile in care ne aflam. Gusturile se rafineaza si cerinta pentru lucrari de calitate este in continua crestere. Am observat toate acestea pe propria-mi piele. Clientii au cerinte din ce in ce mai specifice, se documenteaza temeinic si de multe ori te surprind cu intrebari pe care le-ai putea primi doar din partea vrunui coleg de bransa. Incetul cu incetul lucrurile se vor decanta si stabiliza si pe piata fotografiei, numai ca toate acestea se vor intampla greu si ineficient, cum s-au intamplat mai toate in ultimii 70 de ani.

Galerie Foto

fotografie_strada_cluj_napoca_01
stefan badulescu artist fotograf cluj-napoca uad fotografie portrete
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1398 (s) | 35 queries | Mysql time :0.043098 (s)

loading...