Un nou ordin a fost emis pe 6 aprilie 2020 de catre ministrul Sanatatii, care modifica ordinul anterior privind managementul dupa decesul pacientilor infectati cu noul conoravirus.

Textul protocolului:

In cazurile spitalizate pentru care in perioada internarii in unitatea sanitara se confirma (reconfirma) diagnosticul de infectie cu noul coronavirus (SARS-CoV2), evolutia fiind urmata de deces, autopsia anatomopatologica a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completa diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesara si este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase, posibile in conditiile exercitarii profesiei la personalul medical.
Certificatul medical constatator al decesului

Certificatul medical constatator al decesului va fi completat si eliberat de catre medicul curant al pacientului din sectia de spital. Sunt permise autopsiile efectuate in scop stiintific conform protocolului de cercetare autorizat in cadrul fiecarei unitati sanitare, cu respectarea masurilor de protectie prevazute in prezentul protocol.

Decesul in unitatea sanitara cu paturi al persoanelor care au fost confirmate pozitiv pentru infectia COVID-19 si diagnosticul de deces cu infectie cu noul coronavirus (SARS-CoV2) pot fi declarate cazuri medico-legale strict in conformitate cu art. 185 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare (NCPP); in aceste cazuri, se va anunta in cel mai scurt timp institutia medico-legala competenta pentru dispunerea ridicarii cadavrului si efectuarea autopsiei medico-legale.

Prezentul protocol specific se aplica in mod similar si urmatoarelor cazuri de deces, acestea fiind considerate decese ale pacientilor infectati cu noul coronavirus (SARS-CoV2), confirmate ca fiind pozitive:

    a) persoanelor aflate in izolare la domiciliu, aflate in evidenta directiilor de sanatate publica;
    b) persoanelor aflate in carantina, aflate in evidenta directiilor de sanatate publica si a altor institutii ale statului.

In situatiile de mai sus, atunci cand nu se dispune autopsia medico-legala, in concordanta cu prevederile art. 185 din NCPP, medicul de familie va elibera certificatul medical constatator al decesului, in baza fisei medicale a pacientului.

    c) persoanelor internate in spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare.

In aceasta situatie, certificatul medical constatator al decesului va putea fi completat si eliberat de catre medicul curant al pacientului din sectia de spital, daca nu se dispune efectuarea autopsiei medico-legale.

Bratara de identificare

In ceea ce priveste identificarea persoanei la internare, pe perioada epidemiei, pacientii confirmati SARS-CoV2 vor primi bratara de identificare cu numele si prenumele, completate lizibil si verificate in baza documentului de identitate acolo unde exista posibilitatea, daca nu, documentul de identitate va fi obligatoriu fotocopiat, copia conforma cu originalul va fi semnata de un cadru medical si inclusa in foaia de observatie; in cazul decesului pacientului, in situatia pierderii actului de identitate sau a imposibilitatii apartinatorilor de a aduce actul de identitate in original, copia va fi folosita pentru intocmirea certificatului medical constatator al decesului.

– Apartinatorii vor fi informati telefonic de catre unitatile sanitare in legatura cu cazurile severe/critice si despre survenirea decesului. In cazul decesului se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului in termen de 24 de ore de la deces, pentru apartinatorii care locuiesc la o distanta mai mica de 100 km de locul decesului si de maximum 48 de ore daca acestia locuiesc la o distanta mai mare de 100 km sau in situatii speciale.

 

Nu este permisa iesirea apartinatorului din izolare sau carantina pentru identificarea sau ridicarea decedatului

In situatia in care in urma comunicarii telefonice a acestor conditii, apartinatorul declara ca nu se poate ocupa personal de formalitatile de declarare a decesului in termenul stabilit (este internat in spital, este in carantina/izolare la domiciliu, sufera de o afectiune medicala grava care ii impiedica deplasarea etc.), va fi indrumat sa trimita, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanta sau chiar printr-o persoana delegata, o declaratie semnata pe propria raspundere, la care anexeaza actul sau de identitate si o delegatie pentru o alta persoana sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care sa efectueze identificarea si sa ridice decedatul. Nu este permisa iesirea apartinatorului din izolare sau carantina pentru identificarea sau ridicarea decedatului.

– Daca apartinatorul sau delegatul acestuia nu se prezinta in intervalul de timp prevazut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului. In aceasta situatie, asistentul social sau o persoana delegata in acest sens din unitatea medicala va anunta de urgenta serviciul social de pe langa primaria locala si va declara decesul la oficiul de stare civila.

    Masuri care privesc bolnavul infectat cu noul coronavirus (SARS-CoV2) in cazul in care prezinta simptome severe de boala

In unitatea sanitara cu paturi, medicul curant sau un cadru medical desemnat de acesta va anunta institutia de medicina legala competenta, inca din timpul vietii pacientului care prezinta semne severe de boala, daca se incadreaza in cazurile in care se dispune autopsia medico-legala conform art. 185 din NCPP. In situatia in care pacientul decedeaza si exista suspiciuni cu privire la decesul pacientului infectat cu noul coronavirus (SARS-CoV2) confirmat prin teste de laborator, altele decat decesul prin actiunea bolii virale, se va anunta in cel mai scurt timp institutia medico-legala competenta si organele judiciare pentru dispunerea ridicarii cadavrului si efectuarea autopsiei medico-legale.
Cadavrul unui decedat confirmat Covid-19 prin teste de laborator nu se imbalsameaza

    Masuri care privesc transportul decedatului din sectia de spital catre morga

Cadavrul persoanei decedate ca urmare a infectiei COVID-19 confirmata prin teste de laborator fara leziuni traumatice nu se imbalsameaza.

Cadavrul va fi asezat intr-un sac impermeabil dublu si ermetic inchis cu fermoar si va fi pulverizat cu produse biocide tip TP22 (pe baza de formol).

Produsele biocide de tip TP2 vor fi folosite pentru suprafete in concentratiile si la timpul de expunere recomandate de producator si specificate pe eticheta produsului.

Cadavrul va fi depus in frigider la morga spitalului/institutiei de medicina legala in asteptarea derularii procedurilor specifice medicinei legale sau anatomiei patologice, respectiv a procedurilor de identificare.

In situatia in care nu exista frigider cu posturi separate, se va identifica un spatiu separat fata de restul cadavrelor, care se va dezinfecta dupa fiecare prezentare.
Transportul catre morga, in sac inchis ermetic

Transportul cadavrului catre morga de la nivelul sectiei din unitatea sanitara in care s-a produs decesul se face in sac inchis ermetic. Liftul si targa prin care a fost asigurat transportul cadavrului din sectia unitatii sanitare pana la frigiderul din morga vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2 (de suprafete).

    Masuri care privesc personalul implicat in manipularea cadavrelor in incinta unitatii sanitare

Personalul care, potrivit atributiilor, manipuleaza cadavrul, imbracamintea si obiectele contaminate cu secretii ale persoanei decedate si transporta cadavrul catre spatiile special destinate va purta obligatoriu echipament individual de protectie, dupa cum urmeaza:

    a) combinezon complet de protectie din material impermeabil sau material netesut rezistent la apa care prezinta si protectie pentru cap sau halat cu maneci lungi impermeabile la apa si boneta;
    b) protectoare faciale: masca cu vizeta, masti chirurgicale si protectoare oculare;
    c) doua randuri de manusi latex;
    d) cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate.

Pentru personalul care manipuleaza cadavrul sau imbracamintea si obiectele posibil contaminate cu secretii ale decedatului este obligatorie spalarea mainilor cu apa calda si sapun dupa fiecare manopera. Ulterior se va efectua dezinfectia mainilor cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfectiei mainilor prin frecare.

Doar doua rude pot vedea cadavrul

    Masuri care privesc apartinatorii decedatului

Echipamentele individuale de protectie pentru apartinatorii decedatului care vor parcurge procedura de identificare a cadavrului vor fi asigurate cu titlu gratuit de catre unitatea sanitara in care a fost internat pacientul.

Apartinatorii decedatului care parcurg procedura de identificare a cadavrului vor purta obligatoriu echipament individual de protectie de unica folosinta, dupa cum urmeaza:

    a) halat de unica folosinta din material netesut sau impermeabil la apa;
    b) masca faciala;
    c) botosi (protectii incaltaminte);
    d) manusi.

Cel mult doua persoane dintre apartinatorii decedatului pot vedea cadavrul numai dupa ce imbraca echipamentul individual de protectie descris anterior. In caz de identificare pozitiva (potrivire) vor semna o declaratie si se va completa intr-un registru special dedicat.

Personalul implicat in manipularea cadavrului pulverizeaza produse biocide de tip TP22 sau solutie de formaldehida peste cadavru, apoi il introduce in doi saci rezistenti de vinil, astfel: dupa fiecare introducere a cadavrului in sac se pulverizeaza produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fina, ulterior acesta se introduce in sicriu, urmand a se inchide si sigila capacul sicriului.

Siciriul ramane sigilart pana la inhumare / incinerare

Familia sau reprezentantii administratiei publice locale (pentru cazurile sociale) sunt care vor pune la dispozitie sicriul in care se pune cadavrul.

Din acest moment si pana la inhumare/incinerare sicriul va ramane inchis, fiind interzisa orice actiune de deschidere a acestuia.

Inhumarea/Incinerarea se va efectua in cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat.

Pentru apartinatorii decedatului care au intrat in contact direct cu cadavrul este obligatorie spalarea mainilor cu apa calda si sapun, urmata de dezinfectia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfectiei mainilor prin frecare.
Ce se intampla in caz de deces la domiciliu

    Masuri care privesc transportul cadavrelor catre institutiile de medicina legala

In cazul decesului la domiciliu, cazuri medico-legale conform art. 185 din NCPP, in care exista suspiciunea de deces ca urmare a infectiei COVID-19, nu se ridica cadavrul pana la sosirea autoritatilor competente. Se apeleaza numarul unic de urgenta 112.

Pentru transportul cadavrului de la domiciliu sau din spatiile publice unde a survenit decesul catre institutia de medicina legala vor fi respectate aceleasi norme ca cele descrise la pct. 3 atat in ceea ce priveste echipamentul individual de protectie al personalului care manipuleaza sau transporta cadavrul, cat si in ceea ce priveste manipularea cadavrului in vederea introducerii in sacul inchis ermetic.

Persoanele care manipuleaza si transporta cadavrul vor lua in considerare respectul fata de demnitatea umana, orice activitate sau actiune asupra corpului unei persoane decedate avand la baza grija si respectul cuvenit unei fiinte umane decedate.

In vederea ridicarii cadavrului de la domiciliu se vor solicita si se vor examina toate documentele medicale existente (de la unitatile sanitare, medic curant, medic de familie, laboratoare de analize medicale etc.), acte din care sa reiasa inregistrarea persoanei in evidentele directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, precum si documente din care sa reiasa localitatea de unde a revenit recent (in ultimele 14 zile) dintr-o calatorie, dupa caz.

Transportul cadavrului aflat in sacul inchis ermetic din spatiul public, precum si de la domiciliu catre institutia medico-legala in vederea autopsierii medico-legale se va efectua numai in baza ordonantei emise de catre procuror sau de catre organele de cercetare penala.

Transportul cadavrului aflat in sac inchis ermetic se va efectua numai cu mijloace de transport autorizate potrivit legii.

Atunci cand decesul s-a produs ca urmare a infectiei COVID-19, angajatii serviciilor funerare care preiau cadavrul de la domiciliu, unitatea sanitara in care a survenit decesul sau de la institutia de medicina legala in vederea inhumarii vor respecta intocmai aceleasi dispozitii ca si orice alt transportator sau persoana care manipuleaza cadavrul, adica vor respecta aceleasi masuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase si vor fi imbracati obligatoriu in echipamentele individuale de protectie descrise anterior.

Obligatiile angajatilor serviciilor funerare

Angajatii serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului si nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de imbalsamare asupra cadavrului contaminat in urma infectiei cu noul coronavirus (SARS-CoV2).

Pentru angajatii serviciilor funerare este obligatorie, dupa fiecare manipulare, spalarea mainilor cu apa calda si sapun, urmata de dezinfectia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfectiei mainilor prin frecare.

Mijloacele de transport folosite pentru transportarea cadavrelor vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, dupa fiecare transport.

Cadavrele autopsiate se imbalsameaza

    Cadavrele contaminate ca urmare a infectiei COVID-19 confirmate prin teste specifice de laborator, care au fost autopsiate, se imbalsameaza cu caracter obligatoriu la sfarsitul autopsiei pentru a preveni transmiterea infectiei.

Aceste cadavre se igienizeaza, dar nu se efectueaza asupra lor manopere de cosmetizare si nici nu se imbraca, inainte de a fi introduse in sac.

Dupa identificarea cadavrului de catre apartinatorii decedatului sau de catre cei desemnati in conditiile prezentului protocol si semnarea actelor care atesta identificarea, personalul echipei medico-legale implicat in manipularea cadavrului pulverizeaza produse biocide de tip TP22 sau solutie de formaldehida peste cadavru, apoi acesta este introdus in doi saci rezistenti de vinil, astfel: dupa fiecare introducere a cadavrului in sac se pulverizeaza produs biocid de tip TP22 sau formol, folosind un echipament de pulverizare fina.

Ulterior, corpul invelit in cei doi saci de vinil se introduce in sicriu, se pulverizeaza cu produs biocid de tip TP22 sau formol, urmand a se inchide si sigila sicriul inainte de iesirea din institutia medico-legala si predarea catre apartinatori, acestia din urma avand obligatia de a nu-l mai deschide ulterior.

Familia sau reprezentantii autoritatilor publice locale (pentru cazurile sociale) sunt cei care aduc sicriul in care se pune cadavrul.

Toate autopsiile medico-legale in cazurile de suspiciune/ confirmare cu infectie cu SARS-CoV 2 se vor face doar pe baza ordonantei emise de organele de cercetare penala.

Toate cazurile „suspecte“ vor fi considerate drept cazuri „confirmate“ si se vor lua masurile de protectie corespunzatoare.

Inmormantarea decedatilor confirmati Covid-19

Inhumarea cadavrelor confirmate cu infectie cu COVID-19 se va face in aceleasi conditii de inhumare impuse persoanelor decedate de alte cauze.

Documentele medicale, precum foaia de observatie clinica etc., care provin din zona de contaminare (ATI, UPU, sectia boli infectioase etc.) si care sunt necesare dispunerii ordonantei de autopsiere medico-legala vor fi prelucrate in format electronic spre a fi transmise catre administratia spitalului si mai departe catre parchete, institutii de medicina legala si servicii de anatomie patologica.

In situatiile prevazute in prezentul protocol, in care se solicita confirmarea prin testare COVID, aceasta se va face in colaborare cu directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti.

Nerespectarea prevederilor prezentului protocol specific se sanctioneaza potrivit legii. coral