News Flash:

Opera ca institutie de arta. Locul natiunii romane in istoria Europei. EDITORIAL

28 Februarie 2017
408 Vizualizari | 0 Comentarii
Opera Cluj

Este pentru a doua oara cand ma opresc la un subiect de care ma leaga intreaga mea biografie din Europa si SUA. Stapanesc subiectul pentru ca am fost educat in acest domeniu din clasa a-I-a pana la studii post universitare. In prezent sunt informat la zi cu tot ce se intampla in jurul lumii in domeniul interpretativ de opera, domeniul simfonic si educational. M-a incitat, nu pentru prima oara, un interviu luat lui Ioan Holender de catre Alexandru Patrascu, interviu publicat online in ziarul Adevarul, in februarie, 2017. Voi porni de la un raspuns dat de George Enescu, la intrebarea: "Putem traii fara muzica ? Da. Dar cum". Ioan Holender afirma corect in interviul lui ca: „Scopul unei institutii publice nu este asigurarea comoditatii si bunastarii angajatilor sai". Din contra, adaug eu. In intreaga istorie a omenirii (civilizatia crestina) asa ceva nu a existat. Rolul unei institutii publice este de a deservi oamenii. Spiritul lor. Persoanele angajate in aceste institutii trebuie sa accepte ca intre oameni sunt exceptii. Si sa le accepte ca atare.

Nu cred ca sindicatele din Romania vor accepta asa ceva in contractul colectiv de munca. De ce ?. Pentru ca oamenii din Romania (posibil si din alte tari foste comuniste) considera ca "prin libertate" trebuie ca totul sa li se cuvina. Profund gresit. La nivel european s-a instaurat chiar o regula: "Putem traii si fara sa muncim". Teoria este adusa si sustinuta de ultimii doi "granguri" a-i Comisiei Europene: Emanoil Barosso (in prezent plecat din functie dar sub o ancheta penala in desfasurare). Iar celalalt este Jean-Claude Juncker, in prezent sub ancheta penala, acuzat de coruptie si spalare de bani (pe B1 TV s-a afisat anuntul ca ar intentiona sa se retraga. Prea tarziu Mr. Juncker).

Privind afirmatiile lui Ioan Holender, sunt intru totul de acord cu punctul lui de vedere. Ca fost Director General al Operei din Viena (Wiener Staatsoper) timp de 20 de ani, in prezent Consilier Artistic al Metropolitan Opera din New York, Ioan Holender reconfirma metoda clara ca Opera Nationala din Bucuresti trebuie sa devina o scena marcanta in Europa, in lume. Desfiintarea ei si inceput totul de la capat este o metoda radicala, dar necesara. Numai astfel se poate schimba o intreaga mentalitate, o cultura. Este valabil pentru toate operele din Romania. Ca absolvent la Cluj, am primit repartitie ca instrumentist in orchestra Operei Romane din Cluj. Pentru prima data in viata mea am aflat ca existau solisti care nu cantau cu anii, dar isi luau salariul intreg, uneori chiar marit, de la stat. Ulterior am umblat ca dirijor in doua continente dar nicaieri nu am mai intalnit asa ceva. Acea gandire mai exista si azi, atat la Cluj cat si la Bucuresti.

Statul roman acorda sufieciente sume de bani acestor institutii. Cand este insa vorba de angajari de excelenta, cum a fost cazul balerinei Liana Cojocaru , "boborul" din opera bucuresteana a refuzat angajarea. Niciodata excelenta nu a fost iubita de "bobor". Tocmai pentru ca este diferita de restul gloatei. Arta de inalta calitate nu s-a cladit niciodata pe principii de "democratie populara". Retineti, nicaieri in lumea in care si noi dorim sa ne aliniem, excelenta se angajeaza NUMAI de catre profesionisti. "Boborul" are doar un rol consultativ. Calitatea prestata de excelenta trebuie sa se confirme imediat. Este un proces existent de sute de ani in Civilizatia Vestica. Romania poate merge inainte si fara actuala Opera Nationala din Bucuresti. A fi angajat la stat, de multe ori fara concurs, dar sigur fara o perioada de proba de 4, 5 ani, este o favoare care ti se face. 

Imi este imposibil sa inchei acest editorial fara sa ma intreb si sa intreb intreg "boborul roman", generatia care cu splendoare a construit comunismul, si care in majoritatea coplesitoare a votat PSD: Daca in acest moment mai mult de o treime din pensiile lunare se platesc din imprumut bancar, oare cat de datoare va ajunge Romania in urmatorii zece ani ?. Si sa mai spun ceva "boborului roman": Presedintele Klaus Johannis, desi departe de pretentiile mele de la un presedinte, afirm ca nu are nimic in comun cu fragmentarea romanilor. Incetati sa mai inventati motive de conflict doar ca sa va justificati primirea pensiilor voastre murdare. Fragmentarea generatiilor, despre care am scris in urma cu cinci ani, s-a produs tot datorita "boborului roman". Iar conflictul este abia la inceput.

Prof. Emil Aluas


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

opera cluj emil aluas editorial
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1014 (s) | 34 queries | Mysql time :0.025729 (s)