News Flash:

Opera Romana Cluj are talent. Replica a Dianei Tugui legata de drama femeii de servicu de la Opera Romana Cluj, specialista in canto

19 Februarie 2017
1911 Vizualizari | 0 Comentarii
Tugui Diana

Soprana Diana Tugui a dat o replica usturatoare duminica pe pagina de socializare, celor care au acuzat Opera Romana din Cluj, de angajari preferentiale, dupa o emisiune populara cu un juriu nespecialist, a unei televiziuni comerciale. O tanara a smuls lacrimi, cand sustinea ca este femeie de serviciu si are studii de canto, dar a fost refuzata la Opera, unde i s-ar fi spus sa mai astepte.

Tugui a punctat fata de mai multe chestiuni ridicate de emisiunea respectiva, la care adesea se mizeaza pe spontaneitatea publicului si mai putin pe profesionalismul specialistilor, de regula absenti.

Fata de acest scandal in care a fost tarat fara voie, baritonul Florin Estefan, managerul Operei Nationae din Cluj ne-a relatat ca nu a intalnit-o pe protagonista la vreo auditie.

In aceasta mojicie a presei de scandal, a sarit in apararea Operei si basul Adrian Sampetrean, produs al scolii clujene de canto, afirmat de ceva vreme pe scenele lirice occidentale. Sampetrean ii cere direct Paulei, intr-o postare pe o retea de socializare, sa clarifice enigma auditiei pe care a invocat-o la TV, arata muzicainstantelor.ro

Diana Tugui

ROMANII AU TALENT SI SPUN LUCRURI TRAZNITE !

Cel mai greu de rostit cuvinte din lume sunt NU STIU si NU MA PRICEP. Psihologii si sociologii spun ca daca un reporter te opreste pe strada si-ti cere opinia despre n'import quoi, indiferent de domeniu, vor fi rarisimi cei care vor spune senini: „La asta nu ma pricep". Omul simte nevoia sa spuna ceva, pentru ca altfel isi inchipuie ca va fi considerat ignorant!

In povestea Romanii au talent - Opera Nationala Romana Cluj, pare ca se aplica vorba „Un nebun arunca o piatra in apa si 1000 de intelepti nu stiu cum sa o scoata de acolo". Vine stimabilul Florin Calinescu, arunca doua replici aducatoare de rating, conform unui format tip "romanii raman cu gura cascata" dupa care muzicieni si muzicologi, jurnalisti interesati si cititori oarecare, persoane bine intentionate si oameni care n-au fost in viata lor la opera incep vesnica lupta a partizanatelor si contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar si corbii de serviciu din presa locala care croncane declamativ verdicte injuste, aruncand fara discernamant anateme si laturi in capul cui le merita cel mai putin.

In fata acestor lucruri si dupa o viata cu partitura in fata, imi permit urmatoarele opinii, intrebari si sugestii:

- In tara in care oricine se pricepe si vorbeste despre orice si nimeni nu mai respecta munca si expertiza nimanui, pare sa fie prea complicat sa gandesti ce consectinte pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calca fara mila peste cadavre, si daca alaturi de reteta de succes garantat „pantaloni scurti - absolventa de conservator - femeie de serviciu - bucata muzicala cunoscuta de toata lumea din auzite" mai adaugi si o infierare proletara la gramada si fara discernamant a unor oameni si institutii despre care nu stii nimic, atunci ai acaparat toata atentia! Adevarul, corectitudinea si dreptatea raman cu capul spart in culise. Ca reteta sa fie perfecta n-ar mai trebui adaugata decat replica la moda: Coruptia ucide!

- E inca mult loc pentru cantareti buni in opera. Din toti absolventii de Conservator din tara asta, cei mai multi ajung sa lucreze ca profesori de muzica, in cor sau chiar in meserii din alte domenii, lucruri extrem de onorabile, de altfel. Nu doar pentru ca numarul de solisti din teatrele de opera este si va fi intotdeauna limitat oriunde in lume; ci in primul rand pentru ca cei mai multi realizeaza, fie ca o recunosc sau nu, ca ar trebui sa se inhame la o munca uriasa si fara pauza pentru tot restul vietii, lucru pe care putini il stiu la inceput si chiar mai putini sunt dispusi sa il faca! Atunci cand termini scoala de soferi n-ai devenit automat un conducator foarte bun si cu atat mai putin vreun pilot de Formula 1. Oricat talent ai avea! Munca de-abia atunci incepe iar in opera, daca vrei sa ramai profesionist, aceasta munca se va termina numai odata cu iesirea la pensie.

- Inainte de a da verdicte care pot sa jigneasca sau sa doara, membrii showului TV in cauza sunt invitatii mei sa asiste la o cabina (repetitie individuala cu pianist), a mea sau a oricarui coleg de-al meu, oricand doresc! Or sa inteleaga, poate, cata munca se ascunde in spatele cizelarii fiecarei note. A FIECAREI NOTE! Chiar daca intr-o sala de opera va fi intotdeauna un numar limitat de ascultatori care vor cunoaste perfect partitura sau vor percepe si intelege subtilitatile ei, cantaretul de opera este obligat sa fie profesionist! Pentru ca opera nu este doar un alt gen muzical. Ea cere enorm de la orice artist liric si, ca sa ramai sus, o iei cu tine (vrei, nu vrei) acasa, in vacanta si noaptea in somn. Cu tot respectul pe care il merita domnisoara Paula Rad, o persoana de toata isprava si care a picat nevinovata la mijloc intr-o disputa care nu i se datoreaza in niciun fel, sunt obligata sa spun urmatoarele: orice muzician specializat in genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee in partitura cantata de ea la care, pe alocuri, a adus chiar si contributii personale fara acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promitatoare, e departe de a fi suficienta. Atunci cand ai sansa sa te nasti cu o voce buna, in opera distractia de-abia incepe! Iar Paula ar trebui sa stie asta, oricat de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat.

- Cum ar fi ca la urmatorul film a lui Nae Caranfil, nu el- regizorul- ar fi cel care decide daca Florin Calinescu sau alt actor e potrivit pentru rol ci un juriu format din profesori de geografie, matematicieni si prezentatori meteo? Cum ar fi daca serbarile scolare ar trebui sa se constituie in sursa obligatorie de recrutat distributii pentru Buftea? Cum ar fi daca „Ziar de Caransebes" ar decide prin vocea comentatorului de politica agrara ca Nae Caranfil e un corupt, ca numele lui are sorginte aromana si asta e un argument clar de lipsa de caracter iar Florin Calinescu a primit rolul din „Asfalt Tango" pe pile?

- Propun ca in loc de auditie, la Opera Cluj sau la Metropolitan, la Bucuresti sau la Scala, sa existe un buton Golden Buzz prin care sa fie alesi cantaretii din distributia fiecarei opere. Eventual sa poata fi apasat si de trecatori, astfel incat sa avem o adevarata opera democratica. Cu un pic de straduinta am putea aplica ideea asta si la admiterea la Conservator si, de ce nu, in orice alt domeniu al vietii culturale, ca prea au devenit artistii si creatorii infumurati si elitisti!

- Simt nevoia sa-mi cer eu scuze, pentru ca e putin probabil ca impricinatii sa o faca, colegilor mei a caror munca neintrerupta si nevazuta a fost direct sau indirect, cu voie sau fara voie, ofensata. Si in primul rand lui Florin Estefan, caruia orice om de bun simt si buna credinta ii vede rezultatele si-i recunoaste meritele in ridicarea operei clujene. Nu pot decat sa sper, riscand sa fiu idealista, ca ne indreptam spre o vreme a normalitatii, in care seriozitatea, munca si valoarea vor castiga competitia cu show-ul facil si semidoctismul agresiv.

Basul Adrian Sampetrean ii cere protagonistei lamuriri

S-a scris deja enorm de mult pe acest subiect si s-a cam spus tot (intr-un timp extrem de scurt!), si pro si contra si neutru, inclusiv aici la postarea Stefaniei. (NR Soprana Stefania Barz). As vrea insa sa mai adaug un singur lucru, care nu are legatura cu prestatia Paulei. Am apreciat mereu fiecare coleg de breasla, pentru ca stiu cat de grea poate fi aceasta meserie de multe ori, cum se spune, pe cat e de frumoasa, pe atat e de grea si de aceea toti cei care se incumeta sa o faca au respectul meu. De asemenea am admirat mereu ambitia si increderea in propriile forte, asa ca ii doresc Paulei sa ajunga pe scena, acolo unde isi doreste atat de mult si ii tin pumnii stransi sa faca o cariera asa cum viseaza!

Dar nu despre asta doream sa vorbesc ci despre situatia neplacuta creata in urma prezentei ei in acest show si care, din pacate, ca vrea sau nu sa recunoasca, s-a iscat din cauza prezentei ei acolo si a povestii prezentate, sau mai bine zis a modului in care a fost prezentata aceasta. Si care, iata, se perpetueaza din cauza tacerii ei si a dus la niste conflicte ce pateaza pe nedrept imaginea Operei din Cluj, lucru ce nu este deloc corect. In toata zarva iscata, ce mi se pare cel mai trist este faptul ca Paula nu adopta nicio pozitie... pot sa inteleg ca presiunea e mare, ca nu se astepta sa ajunga in centrul unui scandal si cu siguranta ca formatul emisiunii ii cere sa lase ambiguitatea asta sa treneze si sa nu vina cu explicatii... ce nu pot sa inteleg este insa atitudinea ei. La un comentariu al domnului doctor Rimbasiu, chiar la aceasta postare, in care dansul o intreba pe Paula daca Opera din Cluj este cea care a respins-o si implicit managerul acesteia Florin Estefan, Paula a raspuns "nu dansul a fost, dar prefer sa nu vorbesc despre asta" ( comentariu sters ulterior... ). Trebuie sa recunosc ca acest "prefer sa nu vorbesc despre asta" m-a facut sa scriu acest comentariu si m-a iritat profund... acest drept s-a cam pierdut in momentul in care ai ales sa prezinti aceasta poveste, nu poti spune asa ceva dupa ce ai pornit un scandal prin insinuari de genul "Opera", preferintele tale nu mai conteaza intr-un asemenea caz si ar trebui sa ai decenta sa clarifici lucrurile si sa spui public lucrurile pe sleau, sau macar ca nu este vorba despre Opera din Cluj si sa surprinzi astfel si sa atragi admiratia si prin caracter si coloana vertebrala. Pentru ca imi e greu sa inteleg cum poti sa stai si sa privesti pasiv cum o institutie pe care spui ca o iubesti, o Opera in care pretinzi ca vrei sa activezi este tarata in noroi, cu tot colectivul ei, din cauza afirmatiilor tale ambigue, iar tu stii ca este total pe nedrept. Pentru mine asta este din pacate marea buba a intregii situatii, pentru ca asa cum spune mama mea... "un artist pentru a fi complet trebuie sa fie inainte de toate om"! Si tu ai putea sa dai dovada de asta, luand o pozitie publica, demontand aceste acuze nefondate la adresa Operei clujene si incheind un scandal care te afecteaza si pe tine, caci la urma urmei, nimanui nu cred ca ii place sa fie in mijlocul unei tornade media de genul acesta.

Atacat cu brutalitate de o publicatie locala, Forin Estefan a formulat un comunicat de presa

Drept la replica

privind articolul publicat de Ziar de Cluj, 18 februarie 2017

"Florin Estefan, la Opera se angajeaza numai pe pile si pedigree? Femei de servici precum Paula Rad n-au loc intre arienii muzicii de la Cluj?", semnat de domnul Liviu Alexa

Opera Nationala Romana din Cluj-Napoca cere dreptul la replica publicatiei Ziar de Cluj, pentru articolul intitulat "Florin Estefan, la Opera se angajeaza numai pe pile si pedigree? Femei de servici precum Paula Rad n-au loc intre arienii muzicii de la Cluj?", semnat de domnul Liviu Alexa. Articolul mentionat aduce in atentia publicului cititor emisiunea televizata "Romanii au talent", difuzata vineri, 17 februarie 2017, in cadrul careia domnisoara Paula Rad a interpretat aria "O mio babbino caro" din opera "Gianni Schicchi". Interpretarea tinerei soliste a determinat aprecierea acesteia de catre juriu, precum si intrebarea privind parcursul sau artistic in domeniul liric. Detaliile in acest sens au fost putine, concurenta mentionand actualul sau statut de liber profesionist si aspirant la o cariera solistica. Domnisoara Paula Rad mentioneaza faptul ca este momentan angajata pe post de femeie de serviciu, dar ca increderea in propriul talent ii aduce speranta unei cariere potrivite abilitatilor, citatul precis fiind: "De fapt, practic cant, sunt liber profesionist, dar din nefericire nu am reusit la Opera, ceea ce imi doresc foarte mult pentru ca stiu ca am totusi unsprezece ani de canto si consider ca merit sa am loc." Fiind intrebata de juriu daca are in prezent un angajament in domeniu, concurenta continua, spunand "Din nefericire nu.Mi s-a spus, chiar anul trecut am fost la Opera si mi s-a spus: cat sunt dispusa sa astept. Toti au spus ca am voce frumoasa, dar nu e suficient ..."

Dorim sa atragem atentia asupra faptului ca nu exista nici o mentiune asupra institutiei la care domnisoara Paula Rad s-a adresat pentru o posibila auditie. Numele Operei Nationale Romane din Cluj-Napoca, injurios folosit de articolul dumneavoastra, nu este deloc mentionat in contextul real, de catre concurenta, ori de catre un membru al juriului. Astfel, ne vedem nevoiti sa atragem atentia asupra faptului ca, in contextul mentionat, afirmatiile articolului aparut in Ziar de Cluj dovedesc, spre neplacuta noastra surprindere, o dorinta vehementa de acuzare a institutiei noastre, Opera Nationala Romana din Cluj-Napoca si a domnului Florin Estefan, Managerul general al acesteia, aducand grave acuze de superficialitate in activitatile artistice intreprinse si in deciziile privind angajamentele solistice stabilite.

Opera Nationala Romana din Cluj-Napoca este o  institutie lirica ce onoreaza un repertoriu complex, bucurandu-se de confirmari internationale ale statutului sau artistic si de un public din ce in ce mai numeros. Totodata, un important deziderat al conducerii institutiei Operei Nationale Romane din Cluj-Napoca este tocmai acela de a incuraja si de a oferi sanse de afirmare tinerilor talentati si cu real potential in domeniul operistic. In aceasta incercare de descoperire a tinerelor talente si din dorinta unei promovari obiective, reale, lipsita de orice metoda de alegere preferentiala ori imorala, institutia noastra a realizat numeroase auditii dedicate proaspetilor absolventi ai Academiilor de muzica de pretutindeni. Cele mai recente exemple sunt Concertul "Regal de Opera", realizat in parteneriat cu Casa Regala a Romaniei in luna septembrie 2016, a carui misiune a fost tocmai atragerea si promovarea tinerilor talentati in domeniul liric, de aceea a fost organizata o auditie in urma careia au fost selectati tinerii care au urcat pe scena. Recent, auditia pentru solisti vocali, organizata pe data de 7 februarie 2017 de institutia noastra in parteneriat cu Agentia de impresariat OIA Brentano din Franta a avut acelasi scop, dublat de remarcabila sansa a aprofundarii studiilor in stagii de practica din strainatate. La aceasta auditie au participat 65 de tineri solisti din toata tara. De altfel, afisul auditiei poarta imaginea Oanei Trimbitas, tanara solista, actual colaborator al ONRC, al carei talent a fost descoperit in cadrul unei auditii anterioare, cat timp ocupa inca un post de chelnerita in incercarea de afirmare a talentului liric. Mentionam ca la niciuna din aceste auditii domnisoara Paula Rad nu a fost prezenta.

De asemenea, pe site-ul institutiei noastre exista o sectiune speciala dedicata Auditiilor -http://operacluj.ro/auditii/ - unde se pot inscrie tineri solisti (cantareti sau balerini). Toti cei care se inscriu in aceasta baza de date vor avea sansa sa fie ascultati / vazuti in cadrul auditiilor pe care le vom organiza periodic.

Oferirea sanselor tinerilor talentati este, asadar, una dintre principalele misiuni pe care le urmarim cu atentie in activitatea noastra artistica, iar numele unor tineri solisti : Viktoria Cormos, Oana Trimbitas, Beniamin Pop, Corneliu Hutanu, Eusebiu Hutan, s.a. sunt dovada vie a reusitei. Sunt tineri cu potential si vointa, care au depasit posibilele vicisitudini, continuandu-si studiul si afirmandu-si talentul cu perseverenta. Sunt tineri din ce in ce mai apreciati, care au crescut de la roluri mici, s-au remarcat printre vocile din cor si s-au dovedit demni de oferirea unor roluri principale pe care le-au sustinut apoi cu succes. Auditiile mentionate au fost deschise tuturor acestor aspiranti, al caror talent nu e contestat de nimeni, auditii la care domnisoara Paula Rad nu s-a prezentat si care, poate, ar fi reprezentat si pentru ea o posibila sansa de afirmare. Va asiguram, totodata, ca fiecare dintre auditiile organizate de institutia noastra au in juriu specialisti lirici reputati, care fac alegerile artistice bazandu-se pe o triere eminamente orientata spre valorile domeniului operei, o alegere obiectiva si stricta. Membrii juriului de concurs "Romanii au talent" nu indeplinesc, insa, acelasi grad de perfectionare in domeniul operistic, juratii fiind reprezentanti ai diverselor domenii sociale si culturale, insa nu de specialitate lirica, ce le-ar fi oferit avizul just al unei alegeri obiective. Tocmai din acest motiv, concursul amintit este unul dedicat in sens larg amatorilor si persoanelor ce simt o inclinatie aparte spre o anumita pasiune.

Va rugam, asadar, sa retrageti gravele injurii aduse prin articolul dumneavoastra si va invitam sa fiti obiectivi in afirmatii. Orice persoana poate empatiza cu concurenta Paula Rad si dorinta sa admirabila de a accede in cariera dorita si pe care o simte potrivita - atitudine pe care o admiram la randul nostru - insa pentru care nu consideram ca este just sa ni se impuna o responsabilitate lipsita de obiectivitate si, in mod agresiv, lipsita de fundament si vadit defaimatoare, atribuita institutiei noastre si reprezentantului sau oficial.  

Biroul de presa al Operei Nationale Romane din Cluj-Napoca

 


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

diana tugulea opera romana romanii talent femeie serviciu
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1184 (s) | 23 queries | Mysql time :0.021387 (s)