Premiera pentru stiinta clujeana! Doi cercetatori ai Institutului de Speologie „Emil Racovita" explica in revista Nature istoria genetica a Europei in era glaciara

6 Mai 2016
Institutul de Speologie Emil Racovita
Doi cercetatori clujeni, din cadrul Institutului de Speologie „Emil Racovita", explica intr-un articol publicat in prestigioasa revista de stiinta Nature, istoria genetica a Europei. Migratia populatiei umane a fost o caracteristica majora a preistoriei europene de la sfarsitul ultimei ere glaciare, asa cum se arata in articolul aparut in 2 mai 2016 in cea mai prestigioasa publicatie stiintifica din lume, revista Nature. Analiza genetica care cuprinde 51 de esantioane umane din Paleoliticul superior pana in prezent, din care 3 din Romania, prezintao noua genealogie a oamenilor moderni timpurii care au contribuit in mod direct la ascendenta europenilor.  Odata cu acest studiu, numarul esantionelor umane din timpul ultimei epoci glaciare pentru care s‑a putut recupera ADN fosil a crescut de circa 10 ori, permitand reconstituirea schimbarilor genetice de‑a lungul timpului.

Oamenii moderni au sosit in Europa in urma cu aproximativ 45.000 de ani dar se stiu putine despre genetica acestor oameni pre-neolitici. David Reich si colegii sai, printre care se numara cercetatorii romani Silviu Constantin, Oana Teodora Moldovan (ambii de la Institutului de Speologie „Emil Racovita") si Dan Grigorescu (Universitatea Bucuresti), au analizat datele genomului celor 51 de oameni moderni, care a trait intre cca 45.000 si 7.000 de ani, si au constatat ca cele mai timpurii sosiri in Europa au contribuit cu o cantitate mica la genomul europenilor actuali.

In schimb, europenii de astazi isi pot gasi stramosii intr-un grup de oameni care au trait in Europa de nord-vest in urma cu aproximativ 35.000 de ani. Aceasta populatie fondatoare, care a fost o parte a culturii aurignaciene, a fost inlocuita de un alt grup de oameni timpurii, membri ai unei culturi diferite, cunoscuta sub numele gravetian. Descendentii populatiei fondatoare, cu toate acestea, pot fi reperati in sud-vestul Europei spre sfarsitul ultimului maxim glaciar, in urma cu aproximativ 19.000 de ani si se crede ca acesti oameni au continuat sa repopuleze Europa dupa retragerea ghetarilor.

Variatia genetica suplimentara poate avea originea  in Orientul Apropiat, releva studiul, provenind de la o populatie care s-a raspandit in Europa in urma cu 14.000 de ani. In acelasi timp, aportul omului de Neanderthal in stramosii europenilor moderni a scazut in ultimii 45.000 de ani, de la 3-6%, la valoarea actuala de aproximativ 2%. Interesant este ca omul descoperit in Pestera cu Oase (cca 41000 ani vechime) face parte dintr-o populatie izolata de restul populatiilor umane din acest studiu, care cuprinde cea mai mare proportie de neandertalian in genomul sau. In schimb, specimenele ceva mai recente (33-35000 ani) din pesterile Muierilor si Cioclovina se incadreaza in tiparul genetic normal pentru Homo sapiens din acea perioada, intalnit si in alte regiuni ale Eurasiei.

cercetatori clujeni adn