News Flash:

Sfaturi de condus pe timp de IARNA

28 Ianuarie 2014
1369 Vizualizari | 0 Comentarii
iarna pe drum
Pentru ca zapada din ultima saptamana a provocat multe probleme in Romania in aceasta iarna, oferim niste reguli speciale atat la volan, cat si in pregatirea masinii pentru drum. Sa vedem ce trebuie facut pentru a trece cat mai bine de iarna grea.

Anvelope de iarna si lanturi auto

Cauciucurile de iarna
au o compozitie care le permite o rezistenta mai buna la temperaturile joase, precum si un desen al benzii de rulare care asigura o aderenta mai buna. Ideal ar fi sa cumparati anvelope de iarna noi, si, chiar daca, la prima vedere, anvelopele all-season par mai rentabile, eficienta lor iarna este mult mai scazuta.

In caz de zapada abundenta sau zapada inghetata, este necesara montarea lanturilor de iarna. Acestea se monteaza pe rotile puntii motoare (daca aveti tractiune 4x4, este necesara montarea lanturilor de zapada pe toate cele patru roti) si pot fi folosite la viteze mult mai mici - in general, intre 50 si 80 km/h, in functie de specificatii.

Atentie, nu rulati pe asfalt uscat cu lanturi auto montate pe pneuri. Pe langa faptul ca zgomotele la rulare cresc mult, iar directia nu va mai fi la fel de usor de manevrat, lanturile si cauciucurile vor avea de suferit. In cazul in care trebuie sa montati lanturi antiderapante cand sunteti pe drum, asigurati-va ca va opriti cat mai departe de carosabil, iar pe autostrada nu faceti aceasta operatiune pe banda de urgenta, ci doar in parcari.

Vizibilitatea la volan iarna si curatarea masinii

Inainte de a pleca, trebuie curatate geamurile de zapada si gheata, dar si oglinzile retrovizoare. Sunt de preferat spray-urile anti-inghet pentru geamuri si incuietori si racletele cu un plastic mai moale. Atentie la stergatoare - deteriorati cauciucul daca dati jos gheata de pe ele cu racleta.

Cea mai intalnita problema este "nu pot deschide usa!", din cauza inghetarii apei infiltrate intre rama usii si caroserie. Nu trageti foarte tare de manere, se pot strica, incercati mai bine sa curatati gheata din santuri si sa trageti usor de marginile portierei, daca aceasta se intredeschide. Nu uitati de curatarea blocurilor optice.

Nu evitati spalatoriile iarna: spalarea la intervale regulate a caroseriei masinii scade riscul ca murdaria sa afecteze caroseria, geamurile sau blocurile optice. Nu este recomandabil ca iarna sa spalati masina la instalatii automate cu perii dure. Este important de stiut ca sarea de pe drumuri este foarte coroziva si, daca nu este indepartata cat mai repede, poate afecta serios tabla masinii, dar si elementele suspensiei sau discurile si etrierele de frana.

Pornirea si plecarea de pe loc iarna

Este de preferat plecarea cat mai repede dupa pornirea motorului, pentru ca, altfel, daca motorul e tinut la ralanti si se porneste instalatia de incalzire sau aerul conditionat, consumul si poluarea cresc. Daca plecati mai repede, regimul termic va creste mai repede, catalizatorul va ajunge mai repede la temperatura nominala, iar emisiile si consumul vor fi mai reduse, dar si uzura motorului si a sistemului electric.

Pe zapada, se porneste usor, nu se bruscheaza masina. Este necesara o dozare mai atenta a pedalelor de acceleratie si a celei de ambreiaj, iar motorul trebuie turat putin, in general pe la 2.000-2.500 rpm - nivelul turatiei depinde si de tipul motorului, pe benzina sau diesel.

Iarna, pe zapada, este de preferat utilizarea treptei a doua pentru plecarea de pe loc, iar, daca locul de parcare este inzapezit, e de preferat sa faceti mai intai curat cu o lopata, decat sa incercati fara succes sa depasiti nametii. La masinile cu sistem anti-derapaj ASR acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabil alunecos sau acoperit cu zapada - asta deoarece sistemul comanda franarea rotilor si "taie" acceleratia daca sesizeaza tendinta de derapare a rotilor.

Rularea pe timp de iarna

Pe drumurile cu zapada e bine sa circulati mai incet decat va impun limitele de viteza legale, deoarece puteti reactiona mai prompt in caz de necesitate. Pe langa viteza redusa, este necesar sa lasati o distanta mai mare fata de masina din fata, mai ales in trafic urban.

Schimbarea treptelor de viteza trebuie sa fie lina: bruscarea ambreiajului poate duce la pierderea pentru moment a aderentei si chiar a directiei. La retrogradare trebuie, de asemenea, atentie sa nu bruscati ambreiajul. Incercati sa anticipati ce ar putea ascunde zapada - cel mai periculos lucru este poleiul sau gheata.

Iarna, fanarea trebuie realizata in "cascada" - o succesiune de franari mai mici, pentru a evita blocarea rotilor la masinile care nu sunt echipate cu ABS. La masinile echipate cu ABS, distantele de franare sunt mai mari pe zapada decat pe asfalt uscat. Este recomandabil sa se aplice acelasi stil ca la masinile fara ABS.

Nu va grabiti sa franati, rularea intr-o treapta inferioara asigura o frana de motor eficienta. In cazul in care obstacolul din fata impune franarea de urgenta, incercati sa nu va panicati. Este important sa va concentrati pe modalitatea de a evita obstacolul, deci trebuie cantarite foarte rapid optiunile.

Cand se sesizeaza tendinta de derapare, mai ales in curbe, in primul rand trebuie luat piciorul de pe acceleratie, pentru ca, o data cu reducerea vitezei, rotile sa capete o motricitate mai buna. In plus, daca impactul nu poate fi evitat, daunele vor fi mai mic la viteza mica.

Nu franati in viraj pe zapada si atentie la iesirea din curbe, deoarece puntea spate poate sa derapeze spre exteriorul curbei, daca viteza este prea mare. In cazul masinilor cu tractiune spate, abordarea curbelor cu vitezaduce la upravirare, iar redresarea este mult mai dificila - contrabracarea rotilor tot in directia in care fuge spatele ajuta, in functie de experienta.

Masinile cu tractiune 4x4 nu sunt infailibile, deci e de preferat abordarea cu viteza redusa a curbelor si cu masinile cu tractiune integrala, deoarece in general acestea au o tendinta subviratoare. Sistemele anti-derapaj sau de control al stabilitatii reactioneaza ceva mai repede decat soferul in cazul pierderii aderentie in curbe, actionand atat asupra acceleratiei, cat si a sistemului de franare.

Iluminarea pe timp de iarna

Circularea cu farurile aprinse inseamna ca vei fi mai vizibil pentru ceilalti, dar si sa vezi tu mai bine drumul, mai ales noaptea. Deci este necesar ca farurile sa fie curate, asa incat este indicata oprirea periodica pentru curatarea farurilor de zapada cand ninge. Este indicat ca, la folosirea franei de motor, mai ales in oras, sa se apese usor si pedala de frana, ca sa se aprinda luminile de stop.

In conditii de ninsoare abundenta, trebuie folosite proiectoarele de ceata, daca masina are in dotare asa ceva. In plus, este bine sa circuli si cu luminile de avarie, astfel fiind mai bine reperat de ceilalti soferi, care pot fi derajati de farurile tale. Daca trebuie sa opresti si nu gasesti o parcare, scoate masina cat mai mult in afara drumului si lasa luminile de avarie pornite, spune promotor.ro.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

zapada
Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1363 (s) | 33 queries | Mysql time :0.052171 (s)