News Flash:

Tot ce stiam despre stres e gresit

7 Iulie 2013
590 Vizualizari | 0 Comentarii
Daca respiratiile adanci, meditatia, sportul si plansul pe umarul prietenilor nu te ajuta sa nu te mai stresezi si sa te relaxezi… nu esti singurul si nu e vina ta! Noi studii despre stres arata ca multe dintre vechile si impamantenitele metode de gestionare si reducere a stresului sunt… povesti de adormit copiii! Iata care spun cercetatorii ca e adevarul despre lucrurile care ajuta cu adevarat la reducerea stresului si care sunt metodele care nu functioneaza, mai ales la cei cu nervii permanent intinsi.
 
Vorba din batrani: Nu te culca niciodata suparat.
Strategia anti-stres de ultima ora: Culca-te odata!
Cand esti in plina cearta si-ti vine sa-ti strangi de gat sotul, ultimul lucru de care-ti arde e sa te cuibaresti in pat langa el. Insa in adancul inimii noastre ne temem ca daca ne culcam suparati riscam sa delcansam un lant de evenimente care poate culmina cu despartirea de partener. Asa ca negociem, ne rugam, argumentam si ne mai certam un pic, numai sa rezolvam disputa, gandindu-ne ca totul va fi in regula a doua zi dimineata daca ajungem la o intelegere inainte de a ne culca.
Specialistii spun ca, de fapt, fortand prelungirea unei discutii neplacute la ora culcarii putem inrautati situatia. Cand esti suparat, partea din creier numita amigdala declanseaza reactia instinctiva lupta sau fugi, ceea ce iti limiteaza capacitatea de a purta o discutie calma, rationala. Asa ca e o idee mult mai buna sa nu starnesti o confruntare pana nu te calmezi. “Daca esti deja furios si frustrat, esti coplesit de emotii si incapabil sa gandesti limpede, asa ca e crucial sa iei o pauza sau chiar sa lasi sa treaca o noapte. In plus, somnul e un puternic antidot pentru stres”, spune dr. Russell Rosenberg.
Decat sa continui cearta pana-n panzele albe, cadeti de acord sa incheiati un armistitiu pana dimineata si aveti grija sa discutati neaparat a doua zi si sa rezolvati problema. A renunta sa mai abordezi subiecte care te irita cu adevarat poate fi mult mai daunator relatiei si contribuie la cresterea nivelului de stres.

Vorba din batrani: Stapaneste-ti furia
Strategia anti-stres de ultima ora: Din cand in cand, fa o criza de furie
Inca din copilarie suntem invatati sa ne controlam nervii, iar ca adulti (mai ales femeile) inca mai credem ca a-ti manifesta furia e nesanatos (ca sa nu mai vorbim ca nu asa se poarta o doamna!). De fapt, studiile arata ca exact opusul e adevarat! Cercetatorii au analizat efectul expresiilor faciale ce oglindesc emotii, cum ar fi frica si indignarea, asupra nivelului nostru de stres si au descoperit ca, atunci cand nu-ti ascunzi furia, creierul elibereaza in organism mai putin cortizol – hormonul stresului care poate cauza obezitate, pierderea tesutului osos si boli de inima.
Si cu toate ca expertii stiu ca furia cronica poate contribui la hipertensiune si maladii coronariene, tot ei au ajuns la concluzia ca a-ti exprima furia provocata de o frustrare imediata (cum ar fi cand iti taie cineva fata in trafic) poate diminua efectele negative ale stresului. Motivul este ca furia iti reda sentimentul de control, contracarand neajutorarea si frustrarea pe care le simtim deseori ca urmare a ceea ce percepem drept insulte sau nedreptati.
 
Vorba din batrani: Apeleaza la sprijinul familiei si prietenilor
Strategia anti-stres de ultima ora: Cuibareste-te cu animalutul tau
Ani de zile timpul petrecut cu cei dragi a fost ridicat in slavi ca fiind o metoda instantanee de a-ti imbunatati starea de spirit, insa conform noilor dovezi stiintifice, cand e vorba de stres, efectul calmant al momentelor petrecute cu un prieten blanos este mult mai puternic decat cel al timpului petrecut cu familia si prietenii. Cand animalutul tau (fie el pisica sau caine) e alaturi de tine in timpul unui eveniment stresant te simti mai relaxat decat daca ar fi cu tine cel mai bun prieten sau partenerul de viata. Cercetatorii au dat unui grup de persoane sa rezolve probleme de matematica foarte dificile in compania partenerului de viata, a unui prieten sau a animalului lor de casa. Masurand ritmul cardiac si tensiunea voluntarilor, cercetatorii au descoperit ca subiectii erau cel mai putin stresati si au rezolvat cel mai bine problemele cand s-au aflat in compania prietenului patruped. Cu toate ca e o metoda buna de relaxare sa petreci timp in compania celor dragi, cand dai de greu cuibareste-te cu animalutul tau.

Vorba din batrani: Spune ce simti
Strategia anti-stres de ultima ora: Tine-ti gura
Cu toate ca in ultimele decenii am invatat sa ne impartasim sentimentele si sa discutam despre emotiile noastre ca metoda de a face fata supararilor vietii, unele studii sugereaza ca aceasta strategie nu functioneaza pentru toata lumea.
Expertii au studiat felul in care persoane carora le murise recent partenerul de viata sau un copil au gestionat pierderea suferita. Astfel au descoperit ca multi dintre subiectii care au evitat sa se gandeasca sau sa vorbeasca despre durerea lor (un stil numit de psihologi coping represiv) au avut mai putine probleme de sanatate minore (dureri in gat, diaree, dispnee) precum si o incidenta mai redusa de probleme psihologice pe termen lung. Mai mult, ei si-au reluat ritmul de viata de zi cu zi mai repede decat cei care s-au cufundat in durere. “Persoanele care vorbesc la nesfarsit despre problemele lor sunt, de fapt, cele supuse unui risc major de depresie. Nu e deloc de neglijat puterea vindecatoare pe care o are viata de zi cu problemele ei obisnuite si ritmul care te tine ocupat”, spune dr. Coifman. De fapt, cercetarile au aratat ca cei care exprima in mod repetat sentimente de tristete sau dezamagire sunt mai predispusi depresiei si anxietatii.
Asta nu inseamna sa faci pe durul cand se intampla ceva rau si sa te prefaci ca nu s-a intamplat nimic. Trebuie sa-ti ingadui momente firesti in care sa jelesti si sa-ti dai voie sa simti durerea, insa e bine sa inveti sa-ti distragi atentia de la sursa durerii, sa te concentrezi si sa te gandesti la alte lucruri – e un mecanism de gestionare a stresului extrem de eficient. Asa ca, dupa ce plangi zdravan, indreapta-ti atentia spre ceva pozitiv – invita un prieten la o cafea, redecoreaza o camera sau muta mobila prin casa. Capacitatea de a trece peste nenorociri este extrem de importanta si fara ea specia umana nu ar supravietui.

Vorba din batrani: Nu iti alina niciodata suferinta cu mancare
Strategia anti-stres de ultima ora: Rasfata-te cu ciocolata
Am fost avertizati in repetate randuri ca a te indopa cu prajituri si inghetata e o metoda ineficienta si nesanatoasa de a-ti abate atentia de la griji si ca atata zahar poate provoca si mai multa anxietate. Dar iata dulcea exceptie de la regula: sa te rasfeti cu un pic de ciocolata chiar poate fi un remediu pentru anxietate. Conform noilor cercetari, cateva patratele de ciocolata neagra te pot calma cand esti cu nervii la pamant. (Din pacate pentru iubitorii de ciocolata cu lapte, savantii cred ca flavonoizii din ciocolata neagra sunt cei “vinovati” de efectul relaxant). In timpul unui studiu, participantii stresati carora li s-au dat 42,5 g de ciocolata neagra pe zi timp de 2 saptamani au avut la final niveluri mai reduse de hormoni de stres.
 
Vorba din batrani: Mediteaza ca sa te calmezi     
Strategia anti-stres de ultima ora: Fa ceva ce te incanta
Pentru unii, meditata e secretul serenitatii, insa pentru altii e o cale sigura de a te umple de nervi. De fapt, cercetari recente au aratat ca 54% dintre participanti se simteau nelinistiti in timp ce meditau! Dr. Jonathan Smith, director al Institutului pentru cercetarea Stresului, spune chiar ca nu exista dovezi care sa confirme ca meditatia diminueaza reactia de stres a organismului mai mult decat oricare alta tehnica de reducere a stresului. Totul e sa gasesti metoda care functioneaza pentru tine.
Orice lucru care iti permite sa te desprinzi de gandurile tale iti poate fi de ajutor. Una din modalitatile prin care functioneaza meditatia este ca rupe sirul gandurilor obisnuite, cotidiene, care sunt deseori legate de lucruri pe care trebuie sa le faci si alte surse de stres. Cu toate ca mantrele ajuta la calmarea mintii, daca meditatia mai rau te anxieteaza, orice activitate repetitiva care iti concentreaza mintea asupra momentului prezent (joggingul, inotul, pictura, plimbarea, tricotatul, rugaciunea) va funtiona la fel de bine.
sursa: sfatulparintilor.ro

meditatia reducerea stresului
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZC.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0814 (s) | 24 queries | Mysql time :0.011359 (s)

loading...