Primăriile din România au nevoie de schimbări majore pentru a servi cetățenii și societatea civilă. Chiar dacă de-a lungul timpului au apărut câteva inițiative demne de menționat precum sunt cele din orașele Oradea, Brașov, Cluj sau comuna Ciugud, fiecare primărie are nevoie să iasă din formele învechite de administrare și să îmbrățișeze unele noi. Iar acest lucru se poate realiza prin apelarea la experți în administrație, capabili să atragă resurse financiare și apoi să le exploateze la maxim pentru comunitate.

Am pregătit în continuare o listă a schimbărilor majore pe care orice primărie din România ar trebui să le facă pentru a depăși blocajele în care se află:

1.    Implementarea digitalizării

Digitalizarea este prima schimbare pe care primăriile din România trebuie să o îmbrățișeze pentru a îmbunătăți accesul la informațiile și serviciile oferite de către acestea și pentru a le operaționaliza într-un mod eficient și rapid. Digitalizarea presupune și reorganizarea și redefinirea proceselor interne de muncă, chiar eliminarea unora. Toate aceste obiective constituie piatra de temelie în proiectul mare de digitalizare al primăriilor. Scopul digitalizării nu este tehnologia în sine, ci folosirea ei într-un mod inteligent pentru economisirea și eficientizarea resurselor, dar și pentru a dezvolta comunitatea.

2.    Comunicarea și implicarea civică a cetățenilor

Un oraș nu se poate dezvolta fără participarea și implicarea cetățenilor. Primăria trebuie să depășească stadiul în care primarul ia toate deciziile singur în legătură cu diferitele proiecte pentru comunitate. El trebuie să-i implice pe cetățeni, să le cunoască nevoile și să țină cont de acestea. Practic este necesar ca primarul să fie un leader, un catalizator al energiei din comunitate. Totodată, el se asigură că are toate informațiile relevante și ia deciziile pe care oamenii și le doresc pentru orașul lor.

3.    Atragerea companiilor tech în dezvoltarea comunităților

Edilii au nevoie să învețe să realizeze lobby, atât la nivel european pentru a atrage fonduri europene, cât și pentru a atrage simpatia companiilor locale care ar putea să investească în proiectele de dezvoltare locală. Este o abordare pe care este bine să și-o însușească pentru a găsi soluții imediate pentru situațiile problematice cu care se confruntă societatea la nivel local. De exemplu, companiile tech pot genera soluții la care administrațiile locale nici nu s-ar gândi, pentru că acestea vin cu know-how-ul. Parteneriatele între privat și public sunt o abordare nouă pentru că pot veni cu soluții rapide ce se mulează pe cerințele imediate ale orașului.

4.    Obținerea și măsurarea feedback-ului

Mulți primari apelează la obținerea feedback-ului prin intermediul rețelelor sociale. Este un pas bun, însă acesta este greu măsurabil. De aceea, administrația locală ar trebui să vină cu o schimbare majoră legată de cultura dialogului. Să organizeze întâlniri cu cetățenii în locurile unde locuiesc, să culeagă date statistice și obiective despre trafic, spații verzi, clădiri, siguranță, poluare și multe alte aspecte. Toate acestea reprezintă primii pași în obținerea un feedback relevant. Totodată, primăria mai trebuie să caute colaborarea participativă a oamenilor din sectorul privat care vor să aducă o schimbare în oraș și să comunice cu ei în mod constant și într-un mod organizat.

5.    Sincronizarea cu politicile europene verzi

Alinierea la cerințele europene legate de energia verde este un alt aspect cu care primăriile din România au rămas în urmă. Uniunea Europeană a inițiat proiecte și bugete colosale pentru următorii 7 ani, de a aduce o contribuție pozitivă mediului înconjurător și de a preveni efectele încălzirii globale, conform urbanizehub.ro. Prin urmare, primăriile trebuie să inițieze neapărat proiecte verzi, pentru a ține pasul cu Europa, altminteri România poate fi penalizată.

Schimbările pe care orice primărie le face trebuie să pornească de la nivel local. Este bine să vadă ce poate face direct în comunitate prin implicarea cetățenilor și a companiilor din sectorul privat. Focalizarea pe colaborarea dintre oameni este cea mai importantă.

Sursa foto: pexels.com coral