O nouă taxă de poluare pentru mașini ar putea fi anunțată în 2021. Deocamdată va fi organizată o dezbatere cu toți cei implicați în acest proces, la care se va decide dacă va fi un impozit, o taxă la înmatriculare sau de acces în marile orașe.

 Ministrul Mediului admite însă că nu o va implementa dacă nimeni nu va fi de acord cu ea. Anunțul vine în contextul în care piața auto de mașini noi s-a prăbușit, dar nu și înmatricularea de autoturisme vechi aduse din străinătate.

Anul 2020 a însemnat o scădere de peste 20 la sută a înmatriculărilor de mașini noi. Pe străzi au apărut aproape 130.000 de autoturisme noi. Și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost mai puține. De data asta, scăderea este de 9 la sută. În 2020 românii au adus în țară de 3 ori mai multe mașini la mâna a doua decât cele noi, peste 400.000.

Vânzările pe mărci arată în felul următor. Dacia a scăzut cu aproape 20 la sută și a ajuns la 40.000 de mașini noi vândute. Skoda și Renault au fiecare câte 10.000 de mașini noi vândute și scăderi de 16, respectiv 24 la sută. Volkswagen este pe locul 4 cu 9.000 de mașini noi. Potrivit Asociației Constructorilor de Automobile din România, Ford a vândut 7.000 de unități și are cea mai mare scădere: 44 la sută.

Din păcate, a fost afectată și industria auto din țara noastră. Producția de autoturisme în cele două fabrici, Craiova și Mioveni a ajuns la 440.000 unități, în scădere cu 10 la sută față de 2019.

În acest context, noul Ministru al Mediului, Tancszos Barna, vrea să pună în dezbatere publică o taxă pentru mașini. De vină ar fi poluarea în creștere și riscul unei sancțiuni de la Bruxelles pentru marile orașe.

24 de state din Uniunea Europeană au o astfel de taxă.

La noi, autoritățile spun că vor fi analizate mai multe forme. De pildă, o taxă introdusă în prețul carburantului, una în funcție de gradul de poluare a mașinii sau o taxă de acces în marile orașe, care au probleme cu mediul.

Tanczos Barna, ministrul Mediului: „O decizie în acest sens ar trebui luată până la sfârșitul anului.”

Primăria din București este vizată de o procedura de infringement, adică amenzi de la Uniunea Europeană, pentru gradul mare de poluare. Fosta administrație a vrut să introducă o taxă de acces în oraș, dar a renunțat rapid.

După ce va fi dezbătută public, taxa de poluare ar urma să ajungă până la sfârșitul anului în Parlament, ca să fie votată de deputați și senatori într-o formă care se va aplica în toată țara. coral