Proiectul de decongestionare a traficului pe axa est-vest din Cluj-Napoca prin crearea de benzi dedicate și de piste de biciclete pe Calea Mănăștur a fost dezbătut din nou în Comisia Teritorială de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU).

Este vorba despre un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Calea Mănăștur – strada Uzinei Electrice – strada Mărginașă, iar noua formă a proiectului aduce anumite modificări față de varianta dezbătută la finele anului trecut.

”Am să trec în revistă modificările față de data trecută: trasarea circulației velo în raport cu circulațiile auto și pietonale, astfel că pista de biciclete se mărește la 2 m. Practic vine la pachet cu banda dedicată de autobuz, merg în paralel. În total sunt 5 m, iar 3 m sunt suficienți pentru ca autobuzele să circule bine.

Astfl, între linia de autobuz și trotuar apar pe ambele sensuri piste de biciclete de 2 m, iar pistele sunt la aceeași cotă cu banda de autobuz. Astăzi discutăm o preavizare a lucrării; avizarea finală vine doar după aprobarea PUZ”, a precizat, în deschiderea discuției, arhitectul șef al municipiului, Daniel Pop.

Discuțiile s-au concentrat în special pe prevederile referitoare la circulația velo, care i-au nemulțumit atât pe unii membri ai comisiei, cât și pe reprezentantul Asociației Cicloturism Napoca, Radu Mititean.

”Din ceea ce se vede pe planșe, practic aduci bicicliștii până pe Clinicilor și îi lași acolo "în aer". Dacă proiectul rămâne așa, înseamnă că pe Moților nu urmează să existe nimic ciclistic, ci doar pe Clinicilor, unde pista de biciclete se oprește brusc.

Iar de acolo sunt obligat să devin pieton, să nu am cum să continui. Practic ce e propus acum te scoate de pe axul Moților. E importantă o corelare cu etapa a doua care va viza reorganizarea Căii Moților, iar acest PUZ să nu blocheze această corelare.

Altă observație se leagă de faptul că în propunerea actuală intersecțiile nu sunt suficient studiate, iar acolo sunt cele mai sensibile lucruri. Dacă rămânem în paradigma de circulație auto, nu vom rezolva niciodată problema aglomerației, nu vom determina oamenii să treacă la biciclete și transport în comun.

De asemenea, și pe cealaltă componentă, strada Uzinei Electrice, acolo avem piste de 2 m care brusc se îngustează la 1 metru pe zona stadion – Ilie Măcelariu. La modul actual lucrurile sunt tratate absolut simplist”, a spus acesta.

Arhitectul Vlad Negru a argumentat că proiectul nu aduce suficiente soluții pentru circulația velo. ”Banda velo trebuie să continue pe Clinicilor, să poată ajunge bicicliștii ușor în zona centrală în naveta zilnică. Acest punct ar trebui rezolvat acum. Strada Clinicilor permite această amenajare. Această circulație est-vest ciclistică se blochează exact în punctul acesta”.

La aceste observații proiectantul a precizat că actualul studiu vizează în această etapă doar Calea Mănăștur, nu și Calea Moților, care va reprezenta o etapă ulterioară.

”Noi, de-a lungul acestei lucrări, am prezentat mai multe variante, inclusiv lărgirea Căii Mănăștur. Nu se poate din cauza monumentelor istorice prezente aici. S-a dorit să mergem pe același profil al străzii, dar cu varianta de benzi pentru autobuze și piste pentru cicliști. Eu sunt de acord că pistele pe Clinicilor trebuie incluse pe viitor în etapa 2, dar soluția actuală, prezentată acum, nu împiedică deloc acest lucru”, a spus arhitectul Matei Cocheci.

”Sigur că avem în vedere acest lucru pentru etapa 2, când vom discuta despre pachetul cu benzi dedicate pe Moților. În urma dezbaterilor publice s-a stabilit că pe tronsonul studiat de pe Calea Mănăștur se fac două benzi pentru autobuze și rămân două benzi, câte una pe sens, pentru traficul general”, a precizat șefa Comisiei de circulație, Mirela Mărincean.

Lucru care a făcut-o pe șefa Serviciului juridic din primărie, Alina Rus, să pună su semnul întrebării utilitatea întregului PUZ. ”Această propunere de modernizare ce ne este prezentată a făcut obiectul studiului de trafic? Ce îmbunătățiri de circulație se aduc practic pentru această zonă?

Din ce înțeleg, aveam o zonă foarte aglomerată, unde acum se diminuează numărul de benzi pentru circulația auto, deci de fapt nu se propune o îmbunătățire a circulației. S-au făcut simulări cu această propunere vizavi de ce ne arată studiul de trafic? Pot funcționa mașinile în condiții optime?

Cum justificăm propunerile de expropriere dacă de fapt nu se propune o îmbunătățire a circulației? De unde o să știți că investițiile vor fi eficiente? Care e justificarea pentru care facem acest PUZ și investiția, dacă păstrăm aceeași ampriză a străzii, dar diminuăm benzile de circulație?”, a spus aceasta.

”Noi vom reveni în Comisia de circulație cu propunerile actuale. Această variantă nu fost încă analizată în comisie din punctul de vedere al capacităților de circulație”, a răspuns Mirela Mărincean.

”Consider că până nu se discută în Comisia de circulație, CTATU nu poate da OK-ul. Proiectul trebuie supus unei simulări. Să vedem dacă se justifică realizarea acestui PUZ, pentru că dacă obținem aceeași circulație blocată, nu văd rostul acestui PUZ. Se poate rezolva circulația bicicliștilor și fără exproprieri. Calea Mănăștur a fost adăugată ulterior acestui proiect și se justifică doar dacă se găsesc îmbunătățiri”, a replicat Alina Rus.

”Noi aici practic dăm OK-ul pe un concept”, a răspuns însă Daniel Pop. Arhitectul Adrian Iancu a solicitat o clarificare legat de intersecția de la Uzinei Electrice-Mărginașă. ”Acolo s-a gândit și o variantă cu un sens giratoriu?”. ”Am analizat ambele variante, cu semafor și cu sens giratoriu; suntem pregătiți pentru varianta cu semaforizare care ajută și pietonii”, a răspuns Mirela Măricean.

”Concluzia mea este că putem da undă verde pentru următoarea etapă a acestui proiect; sigur că sunt lucruri de îmbunătățit și care pot fi făcute. Propun avizarea prealabilă, după care aprobarea se face prin avizarea variantei finale în CTATU”, a concluzionat arhitectul șef.

Ce prevede PUZ

Zona de studiu, de 20 ha, cuprinde principalele legături între centrul orașului și cartierul Mănăștur, atât pe direcția V-E (Calea Mănăștur și Calea Moților), cât și pe direcția N-S (Str. Uzinei Electrice, Str. Oțetului și Str. Mărginașă).

Zona este extrem de eterogenă din punct de vedere urbanistic, aici existând case cu parter în bună stare, dar foarte vechi, case dărăpănate, clădiri P+1, P+2,P+3, P+4, dar și complexul Platinia care are P+7 combinat cu corp de P+10. Se adaugă prezența în această zonă a unor clădiri monumente istorice cu o valoare arhitecturală deosebită (Vama Veche, Mănăstirea Franciscană).

De la vest la est, pe artera Calea Mănăștur – Calea Moților pricipalele disfuncționalități sunt reprezentate de profilul variabil, adică îngustarea de la trei benzi pe sens la două benzi pe sens și lipsa unor benzi dedicate pe acest sector.

În cazul Străzii Uzinei Electrice există, de asemenea, o îngustare a profilului între tronsonul Strada Ilie Măcelaru – Aleea Stadionului, dar cea mai importantă disfuncție este reprezentată de lipsa de continuitate a străzii Uzinei Electrice pe direcția nord-sud, sistemul de străzi Sunătoarei – Oțetului – Mioriței – Ilie Măcelaru fiind insuficient dimensionat. Este propusă lărgirea străzii Uzinei Electrice până la 26 m.

În ceea ce privește strada Mărginașă, aceasta are în prezent o lățime de 6 m, din care 4,40 m carosabil, fapt ce nu permite circulația facilă a autovehiculelor pe două sensuri. Realizarea PUZ este necesară și pentru identificarea parcelelor pe care vor fi realizate operațiuni de expropriere.

”Următoarele intervenții vor fi realizate în vederea modernizării circulației:

▪ Modificarea profilului stradal al Căii Mănăștur și al Căii Moților, pe tronsonul situat între str. Câmpului și str. Clinicilor, astfel încât să se asigure, pe întreaga lungime, trotuare de minimum 2 m lățime (1,80 m pe trotuarul sudic, pe tronsonul Str. Govora – Str. Berăriei), o pistă de biciclete de 2 m pe fiecare sens și 2 benzi carosabile cu lățime de 3 m pe sens (cu prima bandă pe ambele sensuri dedicată transportului public – troleibuz). Lățime minimă profil: 21 m în dreptul clădirii USAMV (excepție: 20,3 m în dreptul accesului în USAMV, unde trotuarul nordic ajunge la doar 1,9 m pentru a evita realizarea unor demolări).

▪ Realizarea unei străpungeri prin țesutul existent pentru continuarea străzii Uzinei Electrice (profil minim – 21 m: trotuare 2,6 m, piste de biciclete 2,0 m, două benzi de circulație pe sens cu lățimea de 2,9-3,0 m).

▪ După intersecția cu Calea Moților, artera nord-sud ar continua prin lărgirea străzii Mărginașă până la un profil de 9,7 m (minimum 1,50 m trotuar și o bandă pentru autovehicule de 2,90 m pe sens). În dreptul intersecției cu Calea Moților, Strada Mărginașă s-ar lărgi până la un profil de 12,20 m pentru a permite realizarea unei benzi dedicate pentru virajul la stânga.

▪ Rezolvarea intersecției la nivel (Calea Moților – Strada Mărginașă), sub forma unei intersecții normale, în cruce, semaforizate”, se arată în proiect.

Pentru implementarea acestor soluții în zona campusului USAMV vor fi realizate exproprieri pentru a permite realizarea unei stații de transport public retrase față de circulație, cu posibilitatea staționării a două troleibuze simultan.

În cazul străzii Uzinei Electrice, continuarea acesteia spre sud va afecta trei parcele de pe atr. Ilie Măcelaru nr. 35 (parțial, fără afectarea fondului construit), 37, 39 (expropriere integrală), precum și parcelele de pe frontul nordic al Căii Moților (nr. 118 și nr. 120 – expropriere integrală), unde se propune realizarea unui spațiu public reprezentativ de tip piațetă.

Totodată se propune reconfigurarea intersecției dintre str. Mioriței, respectiv str. Oțetului și Str. Uzinei Electrice (prelungire) – de la intersecție în cruce la două intersecții succesive în T. Lărgirea străzii Mărginașă se va realiza către est în zona intersecției, pentru a nu afecta clădirile noi situate pe frontul vestic (str. Mărginașă nr. 2).

Vor fi astfel afectate imobilele situate pe strada Mărginașă la numerele 1 (expropriere integrală) și 3 (expropriere parțială, fără afectarea fondului construit). Practic pentru implementarea acestor soluții e nevoie de exproprieri pe o suprafață de 4.673 mp pe străzile menționate. coral