Ultimele luni au fost marcate de o creștere a prețurilor produselor alimentare și nealimentare în toată Europa. Inflația este în creștere, dar în ritmuri diferite în aceste țări.   În lunile august, septembrie, octombrie, prețurile mărfurilor în Bulgaria au crescut cu 10% – 20% și nu există niciun produs care să-și fi păstrat eticheta de anul trecut. Deși comercianții susțin că nu au existat creșteri majore în ultima perioadă, oamenii continuă să-și numere banii atunci când intră în magazine, conform Rador.

„Erau 7 leva crenvurștii, acum sunt deja 9 leva – nu ne vom cumpăra încălțăminte și bluze, ne vom cumpăra mâncare și medicamente”, spune o cumpărătoare.

Milka Dimitrova este proprietara unui magazin de cartier din Ruse. Ea spune că a aprovizionat magazinul cu alimentele în fiecare zi de săptămâni întregi la prețuri noi. „August-septembrie, prețurile produselor lactate au crescut îngrijorător

. Produsele din carne – parțial, dar s-au majorat și ele ușor. Din păcate, în prezent observăm o ușoară creștere a prețurilor la ouă – 2,50 leva. Cașcavalul, brânză – au crescut cu 5 – 6 leva pe kilogram, ceea ce este mult. Produsele lactate sunt mai scumpe cu 20-30%. Comparativ cu anul trecut, legumele au crescut cu 30-40% în această perioadă a anului”, a spus aceasta.

În același timp, multe produse alimentare din România sunt la prețuri mai mici. De aceea, Dian Iliev, când merge la Giurgiu sau la București, nu ratează să viziteze marile magazine de acolo.

„O pun pe seama faptului că, în România, TVA la acest tip de alimente este de 9%, în timp ce aici la noi procentele sunt mai mari. De exemplu, 1 kg de carne tocată poate costa în jur de 7-8 de leva, în timp ce aici știți deja cât de mult au urcat prețurile. Să nu mai zic de ulei – o sticlă de ulei în România continuă să fie 3,40-3,60 de leva, în timp ce aici prețurile sunt de peste 4 leva”, spune acesta.

Cu toate acestea, el a observat că există o diferență nu numai în prețul alimentelor, ci și al mărfurilor din alte magazine. Când sunt promoții în România, mai ales în București, prețurile sunt cu adevărat promoționale.

Varietatea este mult mai mare. În fiecare dintre magazinele în care am intrat, există mai multă marfă și modele diferite – vorbesc despre firme mari, mărci internaționale care există și în Bulgaria”, a adăugat Iliev pentru BNT. Oameni care fac cumpărături mai des în România au comentat și altceva – că există și o diferență în calitatea mărfurilor. Din păcate, nu în favoarea piețelor din Bulgaria.

 

coral coral