Trei mari municipii din România, Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara încă nu au drumuri moderne pentru legătura cu rețeaua de autostrăzi, în toate cele trei cazuri proiectele pentru realizarea unor drumuri expres care să lege orașele de autostrăzile A1 și A3 fiind în faza de documentație tehnică sau contractate pentru execuție.

De remarcat că niciunul dintre drumurile rapide de legătură între Cluj Napoca, Oradea și Timișoara nu au fost proiectate „la pachet” cu autostrăzile care trec prin apropiere ceea ce arată că, în acel moment, Ministerul Transporturilor nu a anticipat dezvoltarea locală și investițiile pe care le atrag autostrăzile, lăsând cele trei municipii cu șosele de legătură nemodernizate și aglomerate care presupun ocol mare, timp pierdut, accidente și poluare, conform economedia.ro

Cluj Napoca așteaptă de peste 10 ani un drum de legătură cu Autostrada Transilvania

În 2009, Compania de Drumuri inaugura tronsonul Turda – Gilău, primii 42 de kilometri din Autostrada Transilvania, iar în 2018 încă 12 kilometri pe tronsonul Gilău-Nădășelu. Pentru a intra în Cluj Napoca de pe Autostrada A3, șoferii au doar două variante, ambele dificile din cauza traficului intens: ieșirea de pe A3 pe la Turda și apoi circulație pe DN 1 aproximativ 30 kilometri pe Dealul Feleacului sau ieșirea pe la Gilău, aproximativ 20 kilometri, dar cu trafic bară la bară între Florești și intrarea în Cluj (tronsonul DN 1 – Floreşti are peste 50.000 autovehicule pe zi). Contractul pentru proiectarea unui drum de legătură între Autostrada Transilvania și DN 1 în zona localității Tureni (aprox. 6 km.) a fost semnat în noiembrie 2020, iar documentația ar trebui predată anul anul acesta. Proiectarea și ulterior execuția se vor face cu fonduri europene, anunță CNAIR : „COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Beneficiar al finanțării și MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, în calitate de ORGANISM INTERMEDIAR pentru TRANSPORT, au convenit în data de 09.06.2021, încheierea Contractului de Finanțare nr.102 pentru proiectul „Elaborare Studiu de fezabilitate si intocmire Proiect Autorizare Lucrari la obiectivul Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (Turda) si Varianta de ocolire Cluj Est (V.O.C.E.)”, transmite pe pagina oficială Compania de Drumuri. Şoferii care aleg varianta traseului pe DN 1 prin Turda stau la cozi, podul peste Arieş de la Turda fiind în reparaţii capitale.

Asociația Pro Infrastructură anunță că Ministerul Mediului ar putea întârzia proiectul legăturii A3 – DN 1 cu încă un an

La cei zece ani de aşteptare pentru drumul de legătură între Autostrada Transilvania şi municipiul Cluj Napoca s-ar mai adăuga încă un an, atenţionează Asociaţia Pro Infrastructură. Potrivit Asociaţiei, Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj ar urma să ceară un studiu cu o durată de un an pentru observarea faunei pe terenurile arabile: „Asociația noastră a susținut în trecut această procedură de mediu acolo unde infrastructura traversează păduri sau arii protejate. Aici însă ne exprimăm dezacordul față de excesul de zel care întârzie un proiect cu o reală valoare pentru sănătatea oamenilor! Cerem Ministerului Mediului să dea dovadă de rațiune când decide asupra studierii impactului asupra faunei în terenuri exclusiv agricole, deci puternic antropizate”, notează pe pagina de Facebook, Asociaţia Pro Infrastructură.

Iniţial, Drumul de Legătură A3 – DN 1 prin Tureni era inclus la finanţare prin PNRR, însă nu a mai apărut în varianta finală transmisă Comisiei Europene, cel mai probabil urmând să fie construit prin Programul Operaţional Transport. În funcţie de calendarul lansării licitaţiei şi derularea acesteia, un termen de doi ani pentru achiziţie şi execuţie este rezonabil.

Drum expres de 19 kilometri pentru legătura Oradei cu Autostrada Transilvania

Constructorul Strabag din Austria a fost desemnat luna trecută (după reevaluare) câştigătorul licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia Drumului Expres de 19 kilometri dintre Oradea şi tronsonul de Autostradă Biharia – Borş, pe A3 Transilvania. Şoseaua cu profil de drum rapid care va face legătura între A1 şi A3 prin viitorul Drum Expres Arada – Oradea are o durată de realizare de 30 de luni, din care 6 pentru proiectare, respectiv 24 luni pentru execuţie şi va asigura legătura municipiului cu A3. În prezent, legătura între DN 1, Oradea şi vama Borş 2 (A3 – M4) este asigurată de Drumul Naţional 19. Drumul Expres de 19 kilometri începe în zona de sud-vest a municipiului Oradea, între Aeroportul Internaţional şi comuna Sântandrei, iar descărcarea în A3 se face la jumătatea distanţei dintre Biharia şi Borş II. Nici această licitaţie nu a fost scutită de contestaţii, antreprenorul din Austria fiind desemnat câştigător încă din vara anului trecut, dar contractul nu a fost semnat pentru că au fost depuse contestații, iar acum se aşteaptă motivarea Curţii de Apel Bucureşti cu privire la o solicitare de clarificare a Comisiei de Evaluare.

Timişoara va avea ieşire directă la Autostrada A 1 printr-un drum modern de 10 kilometri 

Timişoara va avea o legătură directă la Autostrada A1 printr-un drum modern cu o lungime de 10 kilometri, 4 benzi şi separator de sens. Lucrările ar trebui să înceapă cel mai târziu în această toamnă, contractul cu antreprenorul italian Todini fiind semnat în ianuarie 2021 cu o durată de realizare de 24 de luni, din care primele 6 luni pentru proiectare respectiv 18 luni pentru execuţie. Drumul rapid va pleca din zona de nord a oraşului iar breteaua va fi construită pe A1 lângă Giarmata. În prezent, legătura municipiului de pe Bega cu Autostrada A1 Lugoj – Arad se face pe Drumul Judeţean 691 sau pe DN 6 pe la breteaua Remetea Mare, legătură utilă doar pentru direcţia spre Lugoj, nu şi pentru Arad sau vama Nădlac II. Segmentele de Autostradă din zona municipiului Timişoara au fost deschise în 2011 (Arad – Timişoara), 2012 (bypass Timişoara, Giarmata – Izvin) şi 2015 (Izvin – Şanoviţa), însă licitaţia pentru realizarea drumului de legătură cu A1 s-a lansat de-abia în martie 2020.

  coral