Orașele din întreaga Uniune Europeană se confruntă cu probleme de mediu, care pot crea riscuri pentru sănătatea și bunăstarea locuitorilor.

Primul oraș din România care aderă la Acordul privind Orașele Verzi este Cluj-Napoca, şi are în agendă mai multe proiecte de amploare.

Pentru următorii doi ani, autoritățile locale și-au stabilit obiective ambițioase, în special pentru a reduce poluarea, și pentru a îmbunătăți calitatea vieții.

Acordul privind “oraşele verzi” este o mişcare a oraşelor europene, care se angajează să ocrotească mediul înconjurător. În premieră pentru ţara noastră, municipiul Cluj-Napoca a făcut un prim pas înainte: Strada Smart.

Ovidiu Câmpean, directorul Direcţiei de dezvoltare locală Primăria Cluj-Napoca:
„Încărcarea telefonului mobil cu USB, luminatul este cu tehnologie LED care poate fi controlată de pe telefonul mobil. Avem staţii de încărcare pentru biciclete şi trotinete electrice şi staţii de încărcare pt maşini electrice.”

Autorităţile locale îşi propun ca în următorii doi ani fiecare cartier din oraş să aibă o stradă Smart.

Pe străzile din Cluj-Napoca urmează să circule şi autobuze fără şofer.

Iulia Perșa, purtător de cuvânt Primăria Cluj:
„Ne dorim să continuăm această politică de creştere a calităţii vieţii, prin realizarea unui transport ecologic. Chiar astăzi s-a lansat spre publicare licitaţia privind achiziţionarea a 14 autobuze autonome.”

Autobuzele autonome, care au o capacitate de transport de 12 persoane, au fost introduse până acum în alte oraşe din Europa, ca Viena sau Paris. Preţul acestor autobuze va fi de 5.6 milioane de euro.

Lucrările pentru amenajarea noilor parcuri au început încă din luna ianuarie. Primăria Cluj-Napoca are în plan ca anul acesta să amenajeze peste 160 de hectare de spaţii verzi noi, iar alte 30 deja existente să fie extinse.

Mai mult, pentru reducerea poluării, urmează să fie instalate în oraş mai multe sisteme de purificare a aerului, sub forma unor panouri cu muşchi verzi.

În total, investiţiile care vor începe anul acesta în tehnologii regenerabile şi verzi, vor fi de peste 100 de milioane de euro , bani proveniţi şi din fonduri europene.

„Foarte frumos şi foarte interesant, un plus pentru populaţie pentru că avem nevoie de spaţii verzi” este de părere un locuitor al orașului.

Emil Boc, primar Cluj-Napoca:
„Direcţia este clară, ca oraşul să fie redat oamenilor şi mai puţin maşinilor, iar deplasarea să se realizeze cu o alternativă a maşinilor, metrou, tren metropolitan, transport în comun cu autobuze, să îţi facă plăcere să munceşti, să înveţi, să îţi întemeiezi o familie, să te distrezi şi din care să nu mai pleci.”

Acordul privind Orașele Verzi a fost semnat şi de alte oraşe europene precum Braga, Lille, Oslo, Helsinki, Cesena şi Zaragoza. În decurs de doi ani, aceste oraşe îşi vor stabili ţintele, şi vor fi atent monitorizate de comisarii europeni.

  coral