Odată cu starea de urgență, România a realizat cât de importantă este digitalizarea și se pare că începe să se renunțe încet la prezența fizică la instituții și la cozile interminabile, fiind înlocuite cu câteva click-uri pe site-uri mai mult sau mai puțin puse la puncte.

Clujul se laudă și este lăudat când vine vorba de digitalizare. Ba mai mult, se zvonește că s-ar putea să devină primul județ smart din țară. Cu toate acestea, există lacune care ar putea fi rezolvate simplu chiar aici, în Cluj-Napoca, acest pol al IT-ului românesc. Andi Daiszler, un clujean implicat activ în viața urbei a semnalat o problemă și a venit și cu o soluție, dând ca exemplu Germania.

„În scurta vizită prin Germania n-am putut să nu remarc că mai toate localurile (baruri, terase, restaurante) aveau aplicații de login/check in, prin care procesul de notare a datelor de identificare în scopul contactării în caz de infectare cu COVID-19 să fie foarte ușor. Aplicațiile făceau procesul accesibil de pe propriul terminal. În mai toate localurile în care am fost prin România mi s-a dat un pix și o foaie și am fost rugat să completez formularul fizic. Oare nu putem noi, ca Silicon Valley al Universului ce suntem, să digitalizăm măcar atâta?”, a scris Andi Daiszler pe pagina sa de Facebook.

Clujul vrea să devină primul județ smart din țară

Un concurs de soluţii pentru digitalizare a fost lansat de Consiliul Judeţean Cluj, care se pregăteşte să devină primul judeţ smart din România. Depunerea documentelor şi plata taxelor se vor face printr-un sistem informatic.

Proiectul „Smart Territory” este finanţat din fonduri europene iar beneficiarul final este fiecare cetăţean care intră în contact cu Consiliul Judeţean Cluj.

Acesta asigură un proces rapid în domeniul autorizării lucrărilor de construire, se digitalizează întregul proces de depunere a documentelor necesare obţinerii autorizaţiei de construire şi toate procedurile de verificare, redactare şi urmărire a actelor realizate de către funcţionarii din administraţie.

Preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, spune că operaţiunile de depunere a documentelor, de urmărire a parcursului cererii, plata taxelor şi alte funcţiuni se vor face rapid, electronic, de oriunde.

„Uitaţi de cozi la ghişee şi pierdut zile pe holurile instituţiilor. Această debirocratizare nu se rezumă numai la faza de depunere a unor acte ci se extinde la procesarea, verificarea, redactarea şi urmărirea actelor emise de administraţie. Asta înseamnă că cetăţenii nu vor mai umbla după ştampile şi semnături pe tot felul de acte, nu vor mai trebui să umble de la o autoritate la alta”, a explicat Tişe.

Concursul de soluţii urmăreşte cumpărarea unor servicii de dezvoltare, implementare şi mentenanţă a unui sistem informatic integrat modern şi inovator în cadrul proiectului din fonduri europene.

Câştigătorul concursului, care va obţine şi contractul de servicii a cărui valoare totală estimată este de 2,9 milioane de lei fără TVA, va trebui să creeze trei aplicaţii informatice intuitive.

Acestea sunt Atlasul Teritorial, Ghişeul Unic şi Digitalizarea Arhivei şi vor trebui să aibă o grafică unitară, o arhitectură actuală şi funcţionalităţi interconectate şi interoperabile.

Primăria Cluj-Napoca a renunțat la hârtii

În primă fază, la Primăria Cluj-Napoca s-a renunțat încă din luna mai la faxuri.

Emil Boc consideră că în 2020 există alte metode mai ușoare de comunicare, iar FAX-ul Primăriei Cluj-Napoca va dispărea.

„Nu mai există instituția faxului. Este inadminsibil, ca în secolul XXI să mai folosim faxul, acum când avem atâtea mijloace alternative de comunicare. Pur și simplu numărul de fax va dispărea de pe toate adresele noastre oficiale, ale primăriei. Prin folosirea procedurilor digitate vom deveni mult mai productivi. Este evident că nu mai putem accepta întârzieri la termenul de răspuns la cererile cetățenilor. Termenul maxim de 30 de zile trebuie respectat cu strictețe și funcționarii să aibă o atitudine pro cetățean. Să găsească soluții la problema lui, iar dacă nu îl poți ajuta, cum spunem noi românii, măcar să nu îl încurci. E nevoie urgent de o schimbare de mentalitate”, a spus Emil Boc la un post de radio.

Apoi, în urmă cu două săptămâni, Primăria s-a debarasat de hârtiile inutile.

Clujenii care merg la ghișeele primăriei nu mai sunt nevoiți să ducă copii xerox după diverse documente.

Primăria Cluj-Napoca a instalat 60 de scanere la toate ghișeele de relații cu clienții. 

„Am trimis în istorie copiile xerox cerute cetățenilor. Fie că este nevoie de buletin, certificat de căsătorie, de naștere, certificatul de înregistrare la registrul comerțului, extrase de carte funciară, copii de talon, acestea nu vor mai fi cerute de Primărie. Clujenii nu vor mai trebui să meargă peste drum, să caute un xerox, apoi să revină la primărie cu ea. Suntem pregătiți să le facem la fața locului prin cele 60 de scanere”, a declarat primarul Emil Boc, în cadrul ședinței de consiliului local de joi.

Premiu pentru digitalizare

În cadrul Galei Asociațiilor Municipiilor din România desfășurată la Ateneul Român în 6 noiembrie 2017, Primăria Cluj-Napoca a câștigat premiul de Excelență în Digitalizare. 

 

 

 

  coral