Autoritățile clujene au cadrul legislativ prin care să acceseze fonduri europene pentru trenuri metropolitane, potrivit unei ordonanțe de urgență adoptate de guvern. Este pentru prima oară când autorităților locale li se permite implicarea în domeniul feroviar, iar la Cluj a fost lansat deja studiul de fezabilitate.

Sprijinul financiar se acordă prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, în domenii care urmează a fi finanțate în perioada 2021-2027, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, conform Club Feroviar.

Este vorba de o premieră în România, având în vedere faptul că până acum autoritățile locale puteau accesa fonduri europene doar pentru domeniul rutier, cu o excepție la Timișoara, unde au fost luați bani comunitari pentru transportul naval pe Canalul Bega. Banii de la Bruxelles pentru infrastructura feroviară erau accesați până acum doar la nivel de guvern.

Primul beneficiar al noilor prevederi legislative ar putea fi județul Cluj, unde Primăria Cluj-Napoca și Consiliul Județean au în vedere introducerea unui tren metropolitan. Primarul Emil Boc a semnat în aprilie contractul privind studiul pentru metroul din Cluj-Napoca și trenul metropolitan, în valoare de 7,4 milioane de euro, cu taxa pe valoarea adăugată inclusă.

Proiectul de investiţii va fi realizat în două etape. Prima etapă prevede realizarea trenului metropolitan pe infrastructura actuală, iar în cea de-a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care va servi principalele puncte de interes, pornind din Gilău până la Podul IRA din Cluj-Napoca, pe o lungime de 16 km.

Și viceprimarul Sibiului, Corina Bokor, a repus pe tapet anul trecut ideea punerii în funcțiune a unui tren metropolitan la Sibiu. Investițiile pentru ca două tramvaie să circule pe liniile de cale ferată în Sibiu ar însuma puțin peste 10 milioane de euro.

Regiunea București-Ilfov ar putea fi un alt beneficiar al modificărilor legislative pregătite de guvern. Deja, în Mersul Trenurilor 2019-2020 au fost introduse garnituri regio pe relația București Nord – Fundulea, cu opriri la Gara Băneasa, Pantelimon și Brănești. Fondurile europene ar putea fi utilizate pentru construirea unor noi puncte de oprire, la barierele de la Petricani și Andronache.

Un alt proiect al Ministerului Transporturilor ce ar putea fi preluat de autoritățile locale din București și Ilfov vizează introducerea de trenuri periurbane de navetă pe traseul București Progresul – București Nord, cu opriri pe traseu la Măgurele și Chiajna.

coral