Mariana Rusu, învăţătoare la un liceu de elită din Cluj-Napoca, în prezent pensionară, a creat un manual prin care a revoluţionat sistemul de predare în învăţământul preşcolar şi a schimbat în acelaşi timp şi mentalitatea profesorilor din învăţământul primar.

Mariana Rusu, învăţătoare la Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca, a fost desemnată profesor Merito în 2017 (Magister), după ieşirea la pensie. Contribuţia dascălului la dezvoltarea învăţământului românesc este uriaşă, scrie Adevarul.

Dincolo de cariera de peste 40 de ani la catedră, profesoara pentru învăţământ primar s-a făcut remarcată în 2003 prin crearea unui abecedar revoluţionar, care propunea pentru prima oară învăţarea cititului înaintea scrisului. Abecedarul amintit a fost, din 2004 până în 2012, unul dintre cele patru manuale alternative din România.

A fost preocupată permanent de metode de predare mai eficiente şi nu a încetat să experimenteze. Aşa a ajuns să conceapă, în 2003, un abecedar revoluţionar, care propunea pentru prima oară învăţarea cititului înaintea scrisului: în primul semestru, cu literele mai uşoare din alfabet, apoi cu celelalte.

Înainte de Revoluţie, învăţătoarea concepea fişe de lucru care completau abecedarul unic, astfel că, până când ajungeau la scrierea literelor cele mai grele – A şi M –, copiii ştiau deja să citească.

A avut nevoie de un an şi multe nopţi nedormite ca să structureze abecedarul, dar efortul a meritat pe deplin.

”Aveam copii în clasa a II-a şi a III-a care nu ştiau să citească. Am făcut o recuperare atunci, cu unii am reuşit, cu alţii mai puţin sau deloc. Ulterior, când predam la clasa I, am avut un şoc când mi-am dat seama că o fetiţă nu ştia să citească, ci o făcea din memorie, ajutată şi de imaginile din Abecedar”, povesteşte dascălul cum i-a venit ideea manualului altfel.

S-a gândit atunci să creeze practic un algoritm de învăţare a cititului, pe care l-a experimentat şi schimbat de mai multe ori înainte să dea examenul pentru gradul I de profesor.

”Am făcut acest lucru ca să nu mai fiu pusă în situaţia de-a nu descoperi la timp o deficienţă de învăţare la copii”, explică învăţătoarea.

Abecedarul care a văzut lumina tiparului era a cincea variantă pe care Mariana Rusu a elaborat-o şi pe care a numit-o sugestiv ”Doi paşi”, însemnând citit şi scris. Îşi aminteşte că s-a lovit de o puternică rezistenţă din partea unei părţi a profesorilor din învăţământul primar, care au refuzat pur şi simplu să îşi schimbe metodele de predare şi au continuat să folosească vechile manuale.

Învăţătorii care au ales să predea după Abecedarul conceput de Mariana Rusu au făcut-o pentru că simţeau nevoia să schimbe ceva în modul de predare, iar rezultatele nu au întârziat să apară.

”Au observat că Abecedarul meu a schimbat mentalitatea prin faptul că cititul şi scrisul pot fi despărţite, în sensul să învăţăm mai întâi să citim şi apoi să scriem. Asta se întâmplă acum, doar că nu se întâmplă într-un an, ci în doi. În clasa pregătitoare se învaţă alfabetul şi cititul, iar în clasa I se trece la literele scrise de mână”, detaliază dascălul cum funcţionează algoritmul său de învăţare. coral