Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a demarat operațiunea „Caravana consumatorilor”, care își propune realizarea unei abordări de control unitare, la nivelul tuturor structurilor teritoriale ale instituției, astfel încât intensitatea și frecvența acțiunilor de verificare a operatorilor economici din întreaga țară să păstreze același ritm al desfășurării. 

Aflați la Cluj Napoca, președintele ANPC, Horia Constantinescu, și directorul general Paul Anghel, au coordonat echipe de control din cadrul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest (CRPC RNV) Cluj, în data de 17.02.2022, care au verificat, conform competențelor, respectarea prevederilor legale de către 33 de operatori economici de pe raza județului Cluj. 

„Pentru a putea pleca la un drum drept, trebuie să îți asumi greșelile din trecut. Constatăm că abordarea la nivelul județelor este diferită de la unul la celălalt. Sunt regiuni ce par în vacanță, în raport cu celelalte. Transmitem, astfel, un mesaj greșit operatorilor economici.  Această autoritate este o mare și unită echipă, iar modul de abordare în cadrul acțiunilor de control trebuie să fie același. Nu vrem să continue ideea că într-un județ sunt comisari mai duri, iar în altul dimpotrivă.  Vom lua țara la pas, vom participa la controale, vom transmite același mesaj atât colegilor comisari cât și operatorilor economici: Nu există consumatori de mâna a doua!” – Horia Constantinescu, președinte ANPC.

În urma acestor acțiuni, au fost aplicate amenzi contravenționale în cuantum de 735.000 lei. Totodată au fost dispuse măsuri de 

oprire definitivă de la comercializare a unor produse în valoare de aproximativ 25.000 lei 

oprire temporară a prestării serviciilor în cazul a 21 de operatori economici

în cazul a 2 operatori economici s-a propus măsura închiderii pentru o perioadă de până la 6 luni.

Comisarii CRPC RNV Cluj au identificat mai multe deficiențe, după cum urmează:

 

Comercializarea unor produse cu data limită de consum depașită

Schimbarea stării termice a unor produse și preparate

Comercializarea unor produse și preparate fără elemente de identificare-caracterizare

Utilizarea unui regim de temperatură necorespunzătoare la masa caldă în zona gastro ( 27.8°C, 35.5°C, față de minim + 60°C impuse de legislație)

Existența unor zone cu igrasie, pe tavan și pereți laterali, în blocuri alimentare

Utilizarea unor blocuri alimentare cu deficiențe: vase emailate și hote îmbâcsite cu depuneri de grăsime, plite neigienizate, frigidere care prezentau garnituri neconforme, depozitarea produselor direct pe paviment și la temperaturi care nu respectă indicațiile producătorului, utilizarea veselei din PVC

Utilizarea unor spații de depozitare insalubre, aferente produselor de patiserie sau refrigerate

Practici comerciale incorecte în ceea ce privește comercializarea legumelor și fructelor, prin prezentarea ca fiind de calitatea I și, în realitate, fiind improprii consumului uman prin prezența mucegaiului și putregaiului

Neinformarea consumatorilor asupra posibilelor substanțe alergene, prezente în lista de meniu

Utilizarea unor aparate frigorifice insalubre

Comercializarea unor produse cu ambalaje deteriorate si cu arsuri de congelare. coral