Hrana este din ce în ce mai scumpă, iar diferența de preț nu mai e de ceva timp insesizabilă în buzunarele românilor. Produsele de bază costă cu 25-35% mai mult față de acum jumătate de an. Făina și uleiul sunt în topul scumpirilor.

Citește ZIUA DE CLUJ pe   

În luna septembrie a anului trecut, un bucureştean îşi putea umple coşul de cumpărături cu alimente de bază precum pâine, lapte, carne, ouă şi chiar apă, suc şi bere cu circa 80 de lei. Acum, la şase luni distanţă, preţul aceluiaşi coş sare de 100 de lei, fiind cu 20-30 de lei mai scump, în funcţie de reţeaua de retail şi magazinul din care sunt achiziţionate, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor din Monitorul Preţurilor şi a celor oferite de repre­zentanţii compa­niilor Auchan şi Cora.

Războil din Ucraina crește prețurile și mai mult

Interesul consumatorilor faţă de preţurile produselor de bază a crescut semnificativ în contextul inflaţiei şi al conflictului din Ucraina.

În contextul izbuc­nirii războiului din Ucraina, care a declan­şat cre­şterea preţurilor cerea­lelor pe bursa EuroNext de la Paris – rapiţa, grâul şi porumbul fiind cu 50% mai scumpe faţă de acum şase luni –, ZF a trimis o solicitare către reţelele Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Cora şi Profi privind preţurile unor produse alimentare din data de 09.03.2022, care au la bază, direct sau indirect, materiile prime menţionate mai sus. Auchan şi Cora au oferit lista de preţuri solicitată, Lidl şi Profi au spus că nu pot da curs solicitării, iar Kaufland şi Carrefour nu au răspuns.

Făina și uleiul, în topul scumpirilor

Cele mai importante creşteri de preţ le-au avut făina şi uleiul, creşterile de preţ fiind între 40 şi 60%. Astfel, dacă un kilogram de făină tip 650 marca Băneasa costa în data de 10 septembrie a anului trecut 2,65 de lei, acum costă 4,25 de lei (plus 60,3%), iar dacă un litru de ulei Untdelemn de la Bunica costa 5,7-6,75 de lei, acum costă 9,75 de lei (plus 42-69%), con­form datelor din Monitorul Preţu­rilor şi a celor oferite de repre­zen­tanţii compa­niei Auchan. Totuşi, Auchan este reţeaua cu unele dintre cele mai mici preţuri.

Aceste creşteri de preţ la raft au transpus practic creşterea preţurilor ce­rea­lelor. În cazul făinii baza este grâul, iar o tonă costă 380 euro/tonă, în creştere cu 60% faţă de acum şase luni, arată datele EuroNext. În cazul uleiului, baza este floarea-soarelui, iar o tonă de seminţe de floarea-soarelui costă 1.200 dolari/tonă, adică circa 1.000 euro/tonă (cât investiţia ini­ţială într-o mică afacere sau o maşină second hand), conform Mundus Agri, platformă de ştiri şi tranzacţionare pentru piaţa interna­ţională a mărfurilor alimentare şi furajere.

S-au scumpit și băuturile

Spre exemplu, în cazul magazinelor Kaufland din Bucureşti, apa plată 2l (bax 6 sticle) marca Borsec a crescut de la cu aproape 2 lei, ceea ce înseamnă o creştere de peste 10%. Un alt exemplu este creşterea preţului pentru Coca-Cola la 2 litri, care a crescut cu 18% în reţeaua Auchan în perioada septembrie 2021 – martie 2022. În aceste cazuri, producătorii de băuturi au spus că se văd în tarife creşterile de preţuri la energie electrică şi carburanţi.

Indexul preţurilor propus de ZF ia în calcul datele publice disponibile, în condiţiile în care la demersul ZF de a primi preţurile direct de la sursă nu au răspuns decât două dintre reţelele cărora le-a fost solicitat acest lucru.

Şase dintre cele mai căutate produse alimentare în luna martie pe platforma Monitorul Preţurilor a Consiliului Concurenţei sunt din categoria ulei de floarea soarelui. Datele confirmă astfel interesul mare al consumatorilor pentru acest bun în ultima perioadă. Primele patru produse alimentare care apar în topul căutărilor sunt Coca-Cola, zahăr Coroniţa, banane şi făină Băneasa. Ele sunt urmate de şase mărci de ulei de floarea-soarelui, respectiv Untdelemn de la Bunica, Argus, Floriol, Unisol, Spornic, Ardealul.

Monitorul Preţurilor este un proiect realizat de Consiliul Concurenţei în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), fiind consultată Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, dar şi cu ONG-urile care se ocupă de protecţia consumatorilor. Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare este o platformă care afişează preţul produselor din circa 1.700 de magazine.

Prin intermediul platformei online Monitorul Preţurilor, consumatorii pot verifica atât preţurile alimentelor, cât şi pe cele ale carburanţilor, fără a necesita deplasarea în locaţiile fizice ale magazinelor sau ale benzinăriilor. coral