Liceul Unitarian „János Zsigmond” din Cluj-Napoca propune o idee revoluționară în ceea ce privește educația online. Conducerea liceului a regândit sistemul de educație online și propune atât elevilor cât și profesorilor o soluție care să îi ajute să nu mai petreacă atât de mult timp în fața ecranelor, dar și să facă mai mult sport, în contextul în care, din cauza pandemiei și a statului în casă, elevii nu au putut face prea multă mișcare în ultimele luni. 

„Suntem în fața unor decizii foarte dificile pentru că dezvoltarea abilităților elevilor, extinderea și dezvoltarea cunoștințelor lor este o sarcină care necesită mult timp. Este adesea un proces de învățare plin de tensiuni, persistent, de lungă durată, dar observăm, de asemenea, că și elevilor le este tot mai greu să suporte această situație, care implică educația online”, se arată într-un mesaj al conducerii Liceului Unitarian „János Zsigmond” din Cluj-Napoca.

Astfel, la solicitarea Consiliului de conducere a liceului clujean, după consultări cu personalul didactic, au fost luate o serie de măsuri de sprijin – deocamdată pentru o perioadă de probă, cu respectarea tuturor prevederilor legale – pentru a facilita educația elevilor. Printre propunerile conducerii se numără reducerea orelor, dar și a temelor de casă.

Propunerea liceului clujean pentru sprijinirea elevilor:

1. La clasele V-VIII, durata orelor este de maxim 40 de minute. Este vorba despre orele la materiile de examen, unde durata orelor poate fi de 40 de minute. În schimb, la restul materiilor este sugerată o durată a orelor între 30-40 de minute, cu posibilitatea unor pauze mai lungi în anumite cazuri.

2. La clasele IX-XII, orele vor dura între 30 și 45 de minute. Timpul maxim dedicat orelor se păstrează doar la materiile de examen, precum și la câteva materii de profil real.

3. Liceul încearcă să dezvolte educația asincronă: uneori nu va începe lecția online, ci elevul va îndeplini o sarcină specifică (de exemplu, scrierea unui eseu), care îl va elibera astfel de nevoia de a sta în fața ecranului.

4. Este propusă planificarea unei zile de predare asincronă (o dată pe lună). Astfel, în loc de ore online într-o anumită zi a fiecărei luni, elevul va lucra independent câteva ore. Excepție fac clasele care se pregătesc de examen, care ar avea în schimb o zi de predare online mai scurtă, exclusiv cu materiile de examen.

5. Conducerea Liceului Unitarian „János Zsigmond” din Cluj-Napoca dorește să reducă și numărul temelor de casă. Astfel, într-o lună se poate realiza un singur proiect la o materie, de asemenea, este minimalizat numărul temelor pentru weekend.

6. Orele online de gimnastică pot fi înlocuite de elevii care practică sport în mod regulat. În acest caz, conducerea școlii solicită o justificare (certificat de club sportiv, aplicații care măsoară mișcarea regulată, înregistrări video etc.). De asemenea, elevilor li se recomandă cât mai multă mișcare, sport, dar și să aibă grijă la o alimentație sănătoasă și variată.

7. Părinții au fost mereu parteneri de încredere, susține conducerea liceului, care îi roagă pe aceștia să îi susțină pe copii în această situație delicată. Părinților li se recomandă să aibă o atitudine empatică, pozitivă, să-și încurajeze copiii, să le ofere încredere și sprijin.

8. Noul program a fost deja finalizat, iar diriginții au clarificat aspectele în cursul zilei de luni cu elevii, dar și cu părinții. Noile măsuri intră în vigoare de marți, 24 noiembrie. coral