Senatorul clujean Vasile Cristian Lungu, președintele PMP Cluj, crede că Ministrul Transporturilor vrea să crească gradul de îndatorare a României pentru a dezvolta infrastructura rutieră şi feroviară, însă ministrul Bode se cam pripeşte cu evaluarea necesităţii împrumuturilor pentru infrastructură.
Potrivit acestuia, pe de o parte, încă nu s-au încheiat negocierile privind Bugetul multianual 2021 – 2027 al UE. Deci, nu are de unde să ştie câţi bani vor fi pentru infrastructură. Sau poate ne comunică el ceva ce nu ne-au spus ”Preşedintele şi Premierul. Construirea Reţelei europene de transport TEN – T va primi bugetare consistentă astfel încât să terminăm lucrările la coridorul IV paneuropean.
Pe de altă parte, Guvernul nu a luat nici până acum o decizie concretă despre cum se vor construi Comarnic – Braşov şi Târgu-Mureş – Iaşi.
Aceste două elemente conduc la ideea că suma de 40 de miliarde de euro este scoasă cam din burtă şi că evaluarea cu privire la împrumuturile care trebuie făcute este grăbită.

Nu ar fi nevoie de depăşiri mai mari de 3% ale deficitului bugetar dacă ar exista o schimbare de filosofie în construcţia Bugetului de stat – dinspre social sau evitând atomizarea resurselor pe atâtea zone către infrastructură.
Din păcate însă, investiţiile au crescut în Bugetul din 2020 într-un ritm modest – 6 miliarde de lei la un PIB estimat ca fiind cu vreo 90 de miliarde de lei mai mare în 2020 faţă de 2019.
De altfel, Ministerul Transporturilor va primi cu doar 3,28% mai mult decât în 2019, ajungând la 11,8 miliarde de lei. Asta înseamnă 2,45 miliarde de euro. Dacă înmulţim cu 10 ani (perioada enunţată de Lucian Bode), ajungem la 25 de miliarde de euro. Dacă adăugăm banii de la UE din această perioadă (un exerciţiu bugetar şi jumătate), observăm că suma ar cam fi atinsă.~, arata Vasile Cristian Lungu. 

coral