Transformarea unui mare vis în realitate vine cu întrebări extraordinare și provocări unice. Construirea unui produs de succes și compania din spatele acestuia nu trebuie să fie o călătorie înfricoșătoare care trebuie parcursă singur.

Fondatori ai unor companii susținute de ROCA X, alături de investitori cu experiență în zona de startup și nu doar, au participat la un eveniment menit să pună în lumină particularitățile ecosistemului de afaceri tech la început de drum, așa cum arată el astăzi. Folosind experiența personală, precum și o analiză a celor mai importante metrici obiective, speakerii au conturat principalele repere pentru o companie în dezvoltare, precum și portretul partenerului

La eveniment au participat persoane importante din mediul afacerilor, printre care Alexandru Bogdan, CEO ROCA X, Aurel Bernal, Director Heneral BT Asset Management SAI, Voicu Oprean – CEO și fondator AROBS Transilvania, Bogdan Colceriu – cofounder & CEO Frisbo, Vasile Tamaș, cofounder & CEO Beez, Mircea Popa, cofounder & CEO MedicAI, Mihai Lodoabă – cofounder yeParking, Jacek Lubinski – InvestmentManager, Market One Capital, care au oferit din experiența pe care au acumulat-o în ultimii ani în domeniul afacerilor.

Moderatorul emisiunii a fost Daniel Szekely, director executiv SME clients & MacroBusiness, Banca Transilvania.

„Suntem mândri să fim gazdele acestui eveniment în cadrul deschiderii Techsylvania. De când ROCA x a luat ființă este a doua oară când susținem această conferință care are vizibilitate în întreaga Europa. Noi suntem de asemenea și implicați în oferirea premiilor pentru competiția start-up-urilor care va avea loc marți. Ne bucurăm că suntem implicați direct în acest ecosistem al Clujului, care este în continuă dezvoltare. Asta ne dă speranța că mâine unicornii afacerilor vor fi descoperiți aici”, a spus Alexandru Bogdan.

Efectul pandemiei

Specialiștii au discutat despre efectul pandemiei asupra activității lor.

„Mulți dintre clienți au renunțat, au oprit proiectele și în aceste perioade trebuie să ai grijă să nu concediezi oameni. Noi credem că cel mai mare avantaj al nostru este reprezentat de oameni. După prima reacție am încercat să vedem ce putem aduce înapoi, am discutat cu oamenii noștri cheie să vină cu idei și să le punem în fața clienților. Așa am ajuns să facem ventilatoare făcute de la zero de către inginerii noștri și am trecut de la un grad industrial al ventilatoarelor, la unul medical și s-ar putea să fim primii producători în România de ventilatoare mecanice. Am văzut imediat oportunitatea”, a spus Voicu Oprean.

Bogdan Colceriu – co-fondator & CEO Frisbo a subliniat schimbările prin care au fost nevoite companiile să treacă din cauza pandemiei, majoritatea deschizându-se spre mediul online.

„Nicio companie nu a rămas unde era înainte de criză, avem multe industrii în portofoliul nostru și am putut analiza dinamica macro. Corona a lovit, toată lumea a devenit mai deschisă la online, am reușit să recrutăm din casele noastre, să integrăm clienții, să începem să livrăm mai eficient pe această piață. Activăm în logistica specifică comerțului electronic, nu suntem într-o nișă scalabilă, dar de când comerțul electronic a explodat, munca noastră a devenit mai ușoară”, a spus Bogdan Colceriu.

Această idee a fost întărită de Vasile Tamaș – co-fondator & CEO Beez, care a explicat că și acei CEOs care nu se împăcau cu tehnologia s-au modelat după situația și au înțeles importanța digitalizării.

„La început, printre clienții noștri au fost și CEOs care nu dețineau laptopuri, dar acum toată lumea înțelege rolul tehnologiei și că trebuie să fie pregătiți pentru schimbarea generată de aceasta. Să nu lucrăm din același spațiu a fost cel mai greu în timpul crizei, înainte eram obișnuiți să lansăm idei permanent, acum a fost nevoie să programăm apeluri pentru asta”, a spus Vasile Tamaș.

Ce înseamnă să ai partenerii potriviți?

Specialiștii au discutat despre importanța partenerilor potriviți în cazul afacerilor.

 „Cu fiecare proiect vor exista dificultăți. așadar, e important să știu dacă investitorul e o persoană cu care împart aceleași valori. Ai nevoie de cineva de cealaltă parte a mesei cu care să poți vorbi. cunoaște industria? poate să-mi ofere acces la o rețea de contacte? mă interesează să primesc nu doar bani ci și timp. investitorul trebuie să îmi asigure cunoștințele de care am nevoie pentru a mă extinde”, a spus Mircea Popa – co-fondator & CEO MedicAI.

Mihai Lodoabă – co-fondator yeParking, a dat un exemplu concret în ceea ce privește parteneriatele în domeniul afacerilor.

„La primul nostru apel telefonic după lockdown, l-am întrebat pe Alex de la ROCA X: ar trebui să continuăm? A fost liniștitor că răspunsul a fost da: pregătiți-vă pentru variații, planificați A, B și C, dar continuați”, a spus co-fondatorul yeParking.

 „Este esențial să alimentezi ideile disruptive cu combustibil în timp real, atunci când vezi creșterea întâmplându-se. Companiile emergente au nevoie de sfaturi despre cum să se adapteze atunci când cresc accelerat și nu au încă procese stabile implementate, este o provocare trecerea de la o echipă de 3 la o echipă de 20 care trebuie să lucreze și să livreze contra cronometru. Este un moment foarte bun pentru startupuri, cu potențial ridicat, inovația atrage interesul, dar trebuie companiile emergente au nevoie de parteneri potriviți, cu aceleași valori, pentru o dezvoltare sustenabilă. Partenerii potriviți împărtășesc informații și oferă păreri fundamentate. Iar investitorii care se implică într-un startup câștigă nu doar din punct de vedere financiar, ci atrag și inovația în afacerile lor, așa cum facem și noi în cadrul Impetum Group, unde creăm un marketplace pentru sinergii. Impetum Group reunește sute de companii, care odată aduse împreună formează parteneriate mutual avantajoase. Iar noi ne implicăm direct pe funcțiile suport, de marketing, legal, HR și astfel le dăm startupurilor un avans în piață”, a explicat Alexandru Bogdan – CEO ROCA X.

Cum arată dinamica actuală din piață?

Pandemia a lovit toate domeniile de activitate. Unii au fost nevoiți să se adapteze, să improvizeze, să aducă schimbări majore în companiile pe care le conduc, motiv pentru care un punct important al webinarului a fost o discuție despre actuala dimanică a pieței.

 „Din punctul de vedere al pieței de capital, aceasta va fi una dintre cele mai scurte recesiuni; dar, ca dezavantaj, investitorii se așteaptă ca businessurile să livreze mai mult pe termen lung”, a spus Aurel Bernat – General Director, BT Asset Management SAI.

„Avem în portofoliu 2 companii din domeniul turismului, printre care un furnizor global de mobilitate aeroportuară, precum Uber, dar concentrat pe transportul de la aeroport către centrul orașului. Au luat decizii bune, au redus costurile. După ce Corona dispare, cel mai probabil oamenii vor călători din nou, anul viitor ar putea fi cel mai propice pentru călătorii, deoarece unele vacanțe au fost amânate”, a exemplificat Jacek Lubinski – Investment Manager MarketOne Capital.

„Multe echipe par să fie pregătite să se întoarcă la birou și suntem destul de încrezători că lunile următoare vor fi benefice pentru YeParking”, Alexandru Bogdan – CEO ROCA X.

Specialiștii au răspuns și la întrebările venite din partea publicului, în ceea ce privește antreprenoriatul.

  coral