România rămâne țara cu cele mai multe victime în accidente rutiere din Uniunea Europeană, arată ultimele date publicate de Eurostat. Numai la Cluj, de la începutul anului au fost circa 20 de autoturisme care s-au răsturnat.

Rata de mortalitate ajunge aproape la 100 de decese la un milion de locuitori. În judetul Cluj, în 2021, s-au înregistrat 1.060 de accidente rutiere, dintre care 200 grave, conform bilanțului prezentat de Inspectoratul de Politie al Judetului (IPJ) Cluj. Față de anul 2020, numărul accidentelor de circulație înregistrate a crescut cu 234. Anul 2022 a început la fel de negativ precum 2021, cele mai multe accidente din județul Cluj s-au produs pe DN 1 la intrările în Turda dinspre Alba Iulia şi Cluj şi pe DN1C, în zona localităţilor Gherla şi Dej, dar și pe raza municipiului Cluj-Napoca. 

Întrebat de numărul mare de accidente din ultimul timp petrecute în județul Cluj, fostul șef al Serviciului Poliției Rutiere Cluj, Sorin Rus, a spus că „circulând în condiții mai precare, ori chiar mai proaste decât în perioada anterioră, respectiv de infrastructură rutieră (drumuri nedotate și nesemnalizate legal), de educație (lipsa de cultură pentru respectarea legii), de efective ale poliției (mult diminuate și insuficiente) precum și de legislație (greoaie și ineificientă), concluziile nu pot fi decât pesimiste și sunt, de fapt, cele constatate de fiecare cetățean în parte pe pielea lui”.

Fostul polițist, dezamăgit de felul în care este gestionată starea critică din județ

„Era de așteptat (să crească nr. accidentelor) din moment ce nimeni nu acționează asupra factorilor principali care generează și favorizează producerea acestora, respectiv asupra educației, dotării drumurilor, a legislației și asupra efectivelor de poliție care acționează”, spune acesta.

Sorin Rus, despre șoferii nepregătiți: „Un automobil scăpat de sub control devine o armă letală”

Fostul șef al Poliției Rutiere Cluj susține că nu condițiile meteo sunt „vinovate” pentru creștera numărului de accidente rutiere, ci șoferii nepregătiți și neatenți au mărit procentele cazurilor nefericite de pe șosea. 

„Principalul vinovat în cazul unui accident de circulație rutieră este conducătorul vehiculului care trebuie să dea dovadă de prudență maximă atunci când conduce. Un automobil scăpat de sub control devine o armă letală. Condițiile meteo, starea tehnică și echiparea vehiculelor sunt factori care conduc la lipsa de atenție sau de educație rutieră a conducătorului, însă nu acești factori cauzează dezastre”, a precizat fostul polițist. 

Soluția cea mai eficientă pentru a reduce numărul de accidente ar fi ca „fiecare dintre noi să mai ”umble” propria educaţie”

Sorin Rus susține că, din punctul său de vedere, există unele modalități prin care autoritățile ar putea să ajute la scăderea numărului mare de accidente rutiere. Acesta consideră că cele mai bune metode  pe care le-am putea folosi ar fi: de a remedia deficiențele din infrastructură, de a simplifica legislația, de a crește numărul angajaților MAI, dar mai ales de a ne autoeduca în trafic. 

„Este urgentă remedierea deficiențelor existente în infrastructura rutieră, care este deplorabilă și /sau confuză în unele zone. Trebuie optimizată, eficientizată și simplificată legislația actuală. Este necesară creșterea efectivelor de poliție angrenate în activități preventive de supraveghere și control rutier și, implicit a prezenței acestora in zonele periculoase, dar mai ales fiecare dintre noi trebuie să la propria educaţie, respectiv la răbdare, atenție, empatie și toleranță față de ceilalți participanţi la traficul rutier și să încercăm să promovăm modele de comportament civilizat în trafic, pentru a putea rezolva marea problemă a accidentelor”, sugerează Rus, conform sursei Stiri de Cluj.

„Direcția Rutieră a I.G.P.R. a ajuns sa fie plină de infatuați, slab pregătiți profesional, obedienți și analfabeți juridic”

Sorin Rus a mai spus că starea deplorabilă a țării, când vine vorba de siguranța rutieră, „se datorează” în mare parte conducerii din acest sector. „Faptul că România e campioană la la nivel european, demostrează de fapt incompetența conducerii Direcției Rutiere a I.G.P.R. din ultimii cel puțin 10 ani. Aceasta (conducerea) a ajuns sa fie plină de infatuați, slab pregătiți profesional, obedienți și analfabeți juridic”, susține acesta. 

„După atâția ani, trag concluzia că managementul defectuos desfășurat la nivelul Direcției Rutiere a I.G.P.R., cel puțin în ultimi 10 ani, a fost un factor de natură să influențeze și chiar a influențat direct NEGATIV evoluția accidentelor grave de circulație rutieră la nivel național, în fiecare județ al țării, deci, implicit, și în județul Cluj”, a concluzionat Sorin Rus.  coral