Președintele Klaus Iohannis susține că Guvernul face „atât cât se poate” în cazul prețurilor la carburanți, precizând că o compensare de 50 de bani la prețul benzinei sau motorinei „sunt 50 de bani pe care nu-i dai”.

„Reducerea accizelor este aparent la îndemâna guvernelor, în realitate nu e din cauza legislație europene.

La accize e ușor de umblat dacă vrei să le crești. Dacă vrei să le scazi, nu se prea poate. Celelalte instrumente sunt cele nationale: se umblă la TVA, sprijin bugetar, alte mecanisme. În situația în care prețurile au crescut destul de mult, guvernul a ajuns la concluzia că trebuie să facă ceva atât cât se poate.Nu poți să plafonezi sau să subvenționezi o parte semnificativă. Și 50 de bani sunt 50 de bani pe care nu-i dai”, a declarat joi șeful statului.

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat joi o compensare de 50 de bani la litrul de combustibil, măsură valabilă pentru trei luni.

„Am identificat o soluție de compensare în sumă fixă de 50 de bani care se va aplica direct la pompă”, a spus el, precizând că este vorba de „o măsură care implică atât responsabilitatea Guvernului cât şi responsabilitatea companiilor din industria petrolieră”.

Măsura ar urma să intre în vigoare de la 1 iulie.

Cât este acciza la carburant

Taxele și accizele aplicate producției, distribuției și comercializării carburanților în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatorii finali, conform unui studiu realizat de trei universitari din Bucureşti şi Cluj, care analizează evoluţia preţurilor şi propune soluţii care să ducă la îmbunătăţirea situaţiei legate de creşterea preţurilor pe piaţa românească.

Acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru).

În data de 25 aprilie 2022, un litru de benzină costa „la pompă”, în medie, 7,84 lei, iar motorina 8,72 lei. Fără TVA și fără accize, litrul de benzină ar fi costat 4,7 lei, iar cel de motorină 5,6 lei. Rezultă că nu mai puțin de 39% din sumele plătite pentru benzină, respectiv 36% din cele pentru motorină merg către bugetul de stat în contul TVA și al accizelor, potrivit studiului citat.

„Formula de calcul a accizelor pentru carburanți, corelată cu cursul valutar, a făcut ca accizele să crească cu 3,6% în 2022 față de 2021.

Prețul carburanților influențează prețurile tuturor produselor de pe piață, deci se produce un efect de domino care duce la o creștere generalizată a tuturor prețurilor, ceea ce influențează cursul de schimb utilizat la calcularea accizei. Avem astfel de-a face cu un cerc vicios care contribuie și mai mult la scumpirea produselor și serviciilor și la pierderea puterii de cumpărare a românilor”, spune Radu Nechita, conf. dr. la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

407019 coral