Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a explicat, vineri, in ce fel a fost simplificata procedura pentru acordarea de somaj tehnic pentru angajatii romani afectati de starea de urgenta si efectele pandemiei de coronavirus.

"Am adus cateva clarificari si am simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale care sa le permita sa acorde angajatilor fondurile pentru somaj tehnic.

Am decis sa propun echipei guvernamentale completarea ordonantei 30/2020, primul act normativ care se referea la somajul tehnic, ca urmare a semnalelor pe care le-am primit din partea sindicatelor, patronatelor, companiilor.

Au fost mii de mesaje care au ajuns la Guvern, la minister, la cabinetul premierului, oamenii au facut sugestii legat de procedura", a spus Violeta Alexandru, intr-o conferinta de presa alaturi de Ionel Danca, seful Cancelariei premierului.

Asadar, a fost simplificata procedura de acces la aceste fonduri, in sensul in care pentru solicitarile adresate de companiile a caror activitate a fost incheiata ca urmare a deciziilor autoritatilor, respectiv pentru companiile a caror activitate este afectata de aceasta pandemie total sau partial, se face pe baza unei cereri insotita de o declaratie simpla.

La declaratie se ataseaza lista angajatilor pentru care deja s-a dispus masura intreruperii temporare a activitatii in sensul de intrare in somaj tehnic.

Se pot depune documentele la Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca astfel incat sa beneficieze de fondurile alocate de Guvern.

"Procedura a fost simplificata si in sensul reducerii temernului. Dupa ce actele sunt depuse, in maxim 15 zile, spre deosebire de 30 de zile, agentiile judetene vor efectua platile pentru angajator.

De aceea, primul pas pe care trebuie sa il faca fiecare angajator este sa isi pregateasca documentele, astfel incat la inceputul lunii aprilie pentru perioada 16 martie – 31 martie sa aiba documentele gata, sa le prezinte la Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca in vederea efectuarii platilor", a spus ministrul.

Ministrul Muncii a precizat ca angajatorii NU trebuie sa avanseze de la ei platile pentru somajul tehnic, tocmai asta este facilitatea pusa la cale de Guvern.

"Platile se vor face direct de AJOFM, astfel incat la inceputul lunii aprilie angajatorii sa dispuna de fonduri pentru acoperirea costurilor de somaj tehnic. La fel se va intampla si la inceputul lui mai pentru perioada lunii aprilie, adica 1-16 aprilie", a continuat ministrul.

Violeta Alexandru a adus lamuriri si cu privire la angajatorii din mediul neguvernamental.

"Pentru alti angajatori, tot ce inseamna angajator din mediul neguvernamental, prevederile privind somajul tehnic li se aplica in totalitate, astfel incat incurajam agentii economici, organizatiile neguvernamentale sa isi pregateasca documentele si sa le depuna la Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Echipe AJOFM sunt in prima linie, primesc intrebarile dvs, sunt organizate sa proceseze informatiile in cel mai scurt timp de la depunerea actelor", sustine Violeta Alexandru.

Ministrul Muncii a explicat ce se intampla in cazul PFA-urilor.

"Pentru alti profesionisti, alte categorii, PFA, persoane fizice, procedura pe care Guvernul a stabilit-o prevede ca, pe baza aceleiasi proceduri, si anume o declaratie pe proprie raspundere, sa se depuna solicitari la Agentiile Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala urmand ca pe masura ce aceste documente se primesc sa se efectueze platile in cuantum de 75% din salariul mediu brut pe tara", a mai spus Alexandru.

Un aspect important precizat de ministru este faptul ca: "Toate aceste solicitari se pot depune online, ca sa nu ne mai deplasam la sediile celor doua entitati". coral