Lanțul rusesc de magazine low-cost MERE a intrat discret, în ianuarie, și pe piața Bistriței. O hală industrială veche, peste drum de a doua fabrică LEONI, pe o platformă administrată de antreprenorul Gelu Drăgan (EMI Corporation), a fost transformată în supermarket.

Modelul de business impus de investitorii ruși are la bază cuvântul “ieftin”. Foste fabrici, în zone industriale, unde chiriile sunt mici, sunt transformate, cu cheltuieli infime, în magazine alimentare și de bricolaj, în care produsele stau grămadă pe paleți, iar prețurile promise sunt cu cca. 20% mai reduse comparativ cu competitorii. O mulțime de mărfuri fabricate în Rusia, Belarus, Lituania, Bulgaria (în general în fostul spațiu de influență sovietic) dau magazinului MERE atmosfera aceea distinctă a comerțului comunist și foarte probabil clienții de bază sunt nostalgici ai acelor vremuri.

Cine se ascunde însă în spatele imperiului MERE, care face parte dintr-un grup cu peste 1700 de magazine și vrea acum să se ia la trântă cu lanțuri precum Lidl, Kaufland, Aldi, Carrefour, Tesco etc?

Dinastia Schneider-ilor

Schneiderii sunt germani de pe Volga, ai Uniunii Sovietice, care s-au refugiat în orașul siberian Krasnojarsk, în timpul celui de-al doilea război mondial. În anii 90, ei au construit în Rusia un business gigantic, vânzând vodcă și bere, mai apoi investind banii în dezvoltarea propriului parc de logistică și într-un lanț de farmacii. Când criza economică a izbucnit în Rusia în 2009, iar rublele au fost puternic devalorizate, Schneider-ii au pornit pe căi noi. Ei s-au despărțit de afacerea cu alcool și au investit banii în comerțul cu alimente. Astfel a luat naștere discounterul Svetofor. Deoarece, din cauza crizei, piața rusească cerea produse alimentare ieftine, Svetofor a încercat să umple acest gol de piață. În principiu, nu a fost un concept economic nou. Dinastia Schneider a copiat modelul Aldi, dezvoltat de familia Albrecht în Germania în anii 60.
Familia Schneider a avut succes, vânzările anuale ale retailerului Torgservis (compania din spatele brandului) înregistrează o cifră de afaceri de aproape un miliard de euro. Schneider-ii au acum peste 1700 de supermarket-uri în Rusia, Bielorusia, Kazachstan, China și de acum doi ani au început asaltul spre țări din UE: România, Polonia, Germania etc. Șeful cel mare ar fi batrânul Iwan Iwanowitsch Schneider, urmat de fiica sa Walentina și de fiii acesteia, dupa cum relatează televiziunea MDR si wiwo.de.
Un alt slogan al familiei pare a fi „secretoșenia”. La fel ca familia Albrecht, de la Aldi, Schneider-ii nu dau interviuri. Aproape nimeni nu știe cum arată sau unde își petrec timpul liber, ei trăind izolați în orașul siberian Krasnojarsk.

Până acum, în România, MERE și-a anunțat prezența în Snagov, Brașov, Piatra Neamț, Turda, Bistrița, Slobozia, Suceava, Tecuci, arata Bistrita Business.

coral