Unul dintre cei mai rari pești din lume, considerat o adevărată fosilă vie, contemporană cu ultimii dinozauri, a fost descoperit într-un număr record de exemplare într-un râu din munții Făgăraș. Numărul de exemplare de asprete descoperite este de cinci ori mai mare decât numărul estimat anterior, însă specia continuă să fie în pericol critic de dispariție.

„BREAKING NEWS: Moment istoric pentru legendarul și enigmaticul asprete (Romanichthys valsanicola), cel mai rar pește din Europa și poate chiar din lume dar și pentru conservarea din România și nu numai. Un număr record de 58 de exemplare de asprete au fost găsite în râul Vâlsan din munții Făgărașului.

Este singurul loc de pe planetă unde încă mai supraviețuiește această specie considerată fosilă vie și, după unele estimări, contemporană chiar cu ultimii dinozauri”, a anunțat alpinistul și activistul de mediu Alex Găvan, fondatorul proiectului „Aspretele Trăiește”. Potrivit acestuia, în perioada 10-16 octombrie 2022 s-a desfășurat cea mai amplă acțiune de inventariere a speciei, de la descoperirea ei în 1956 (an în care se mai regăsea și în râurile Argeș și Doamnei) până astăzi.

„Echipa noastră, care a inclus și 9 biologi specializați în pești, a realizat în râul Vâlsan nu mai puțin de 21 de stații de pescuit științific (anterior realizându-se un maximum de 8 stații per sesiune), dintre care în 14 dintre ele a putut identifica aspretele. Niciodată de la mijlocul anilor ’60 ai secolului trecut nu s-au mai identificat atât de multe exemplare de asprete, cel mai mare număr fiind până acum de 12, găsite la începutul anilor 2000. De asemenea, au existat și ani în care s-a crezut că aspretele este complet dispărut”, a mai precizat Alex Găvan pe Facebook.

Descoperirea atâtor exemplare este cu atât mai prețioasă, cu cât cele mai recente estimări oficiale ale Ministerului Mediului arată că populația de asprete ar număra între 10 și 15 exemplare. „Deși modelările matematice nu sunt încă finalizate, estimarea specialiștilor, bazată pe numărul de exemplare găsite și pe localizarea lor în Vâlsan, este că întreaga populație s-ar putea situa undeva în jurul a doar câteva sute de exemplare.

Un lucru îmbucurător, din perspectiva diversității genetice a speciei, în vederea programului de reproducere în captivitate pe care îl avem în vedere. Dar chiar și așa, în acest moment, specia rămâne critic periclitată”, a completat activistul de mediu. În plus, cercetătorii implicați în proiect au localizat noi habitate unde specia ar putea fi repopulată.

„Complementar, s-a realizat pescuit exploratoriu în mai multe râuri din bazinul Argeșului, numărul total de stații fiind de 44. S-au identificat habitate potențiale unde aspretele ar putea fi repopulat, s-au identificat zone ce necesită reconstrucție ecologică și au fost colectate diverse probe pentru realizarea de studii științifice ce vor servi la acțiuni cu impact direct asupra conservării speciei.

O altă veste minunată este că acea capsulă a timpului de numai 5 km în care ne așteptam să regăsim aspretele s-a triplat în urma cercetării noastre. Arealul confirmat al speciei ajunge acum la nu mai puțin de 15 kilometri, între localitățile Brădetu și Vâlsănești. Pe această porțiune, alături de asprete s-au mai identificat alte 9 specii de pești diferite.”

coral