Clujul trebuie să se extindă la un milion de locuitori, spunea acum patru ani candidatul la Primăria Cluj-Napoca, Octavian Buzoianu, susținut atunci de PSD. Mulți au zâmbit, dar acum municipalitatea Boc vorbește numai despre acest lucru. 

Directorul Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară a Zonei Metropolitane Cluj, Zoltan Coraian, a spus că pentru a se ajunge la un milion de locuitori este nevoie de proiectele Trenul Metropolitan și Centura Metropolitană.

”Amândouă proiectele au fost prevăzute de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care a fost coordonat de noi în 2015. Noi (n. red. ZMC) am fost implicați în aceste proiecte, dar în momentul de față când au ajuns la stadiul de implementare au fost preluate de către municipalitate și asocierile făcute strict pentru aceste proiecte între primăriile UAT-urilor implicate.

Clujul are o dezvoltare pe longitudinală pe axa est-vest, iar în zonele centrale și în cartierele clasice locuri mari de dezvoltare de infrastructură rutieră nu prea mai există pentru că totul este construit, nu sunt spații libere pentru așa ceva. În momentul de față în zona metropolitană discutăm de o populație reală de circa 500.000 de locuitori, pe hârtie avem undeva la 433.000-440.000 de locuitori, la care se adaugă cei care sunt fără acte, plus în perioada de pre-pandemie circa 80.000 de studenți care sunt aici 8-9 luni sau cei care ne vizitează din alte regiuni pentru servicii medicale, economice sau de cumpărături. Discutăm în principiu de o populație deservită de circa 600.000 de locuitori, care sunt pe teritoriul zonei metropolitane.

Când vor fi gata proiectele Trenul Metropolitan și Metroul, populația zonei metropolitane va fi de circa 1 milion de locuitori”, a declarat Zoltan Coraian, conform emisiunii Clujul Politic Live.

Primarul Emil Boc declara și el în 2019 că în următorii ani Clujul va ajunge la un milion de oameni.

”Trenul Metropolitan se va implementa mult mult mai repede, pentru că se implementează pe structura de cale ferată existentă. În acest moment este un proiect de modernizare a infrastructurii de cale ferată de la Cluj la Episcopia Bihor, proiect coordonat de Ministerul Transporturilor.

Noi am studiat un coridor de 43 de km de la Nădășelu la Bonțida. Ne interesează să asigurăm mobilitatea forței de muncă pe această zonă pentru că noi nu mai putem gândi Clujul în granițele strict administrative. Trebuie să gândim și în zona Apahida – Bonțida, chiar până la Huedin. Clujul viitorului nu se rezumă și nu se va rezuma la granița administrativă a municipiului. Eu sunt obligat să colaborez cu localitățile din jur, dacă vrem să fim un oraș în continuare cu locuri de muncă bine plătite și să ne rămână tinerii acasă. Trebuie să fie salarii mai bine plătite, de la cel care lucrează la o cafenea, la cel care lucrează în construcții sau cercetare. Toți vor avea de câștigat. Clujul are nevoie de această viziune. Toate orașele europene, pentru că am studiat și eu ce au făcut alții în Europa, au așa ceva. Să știți că Silicon Valley nu este un loc singur pe harta, ci este un o zonă pe 50 de km unde sunt toate acestea aspecte de inovare. Și vorbind de Silicon Valley de Cluj-Napoca trebuie să vorbim de o arie mult mai largă din care să asigurăm forța de muncă. Acest tren metropolitan va avea stații intermediare în Baciu, la Tăietura Turcului, la Ira, stația dinspre Aeroport va fi mai aproape de Aeroport, pentru că se conectează Aeroportul de Gară și linia ferată, așa cum este în orice capitală europeană. Mergeți în Bruxelles și vedeți că cei care coboară din avion pot lua taxiul, autobuzul sau trenul, care circulă din oră în oră,

Acest tren metropolitan are avantajul că este pe infrastructura aferentă. Sunt bani europeni pentru a achiziționa ramele de transport. Se va face o licitație pentru desemnarea operatorului respectiv și toată zona de nord a Clujului va căpăta o altă componentă de dezvoltare. Infrastructura feroviară din acea zonă se modernizează în aceste momente din fonduri europene.

Ne gândim la Clujul unui milion de oameni în zona metropolitană. Clujul are nevoie de această structură pentru a ne face viața mai ușoară”, a spus Emil Boc, la Napoca FM.

În 2016, Octavian Buzoianu își prezenta proiectul de campanie, ”Clujul, un oraş de un milion de locuitori".

”Este un titlu cât se poate de realist. Deocamdată este o construcție unică în România, un program care are o viziune unică asupra evoluției unui oraș. Acea viziune pe termen lung se începe de la greutățile de azi previzionând ceea ce se va întâmpla peste 40 de ani. Titlul este incitant, dar asta am și dorit. Dar este realist. Vorbim despre Clujul unui milion de oameni, un milion de oameni care beneficiază de serviciile acestui oraș. Nu înseamnă locuitori. Aceștia sunt 323 de mii, conform ultimului recensământ. 

Tot programul meu începe de la Institutul de statistică și prognoză Francez, idei pe care le-am preluat și le-am aplicat la nivelul orașului nostru.

Noi discutăm despre Clujul unui milion de oameni în 40 de ani, dar credeți-mă că va fi mai repede. Un milion de oameni înseamnă locuitori, înseamnă studenți, înseamnă vizitatori la mall – urile din Cluj, gândiți-vă în 40 de ani ce centre comerciale vom avea și alte zone de interes public regional, vizitatori la studenții din Cluj și cei din trafic. Punând la comun aceste date pe baza criteriilor elaborate de acest institut francez, azi presiunea pe Cluj este între 600 – 650 de mii de oameni. În plus, vreau să vă atrag atenția că prognoza este de 1,8 milioane de pasageri pe Aeroportul Cluj, așadar presiunea de 600 – 650 de mii este reală.

Aici vine întrebarea pe care și-o pun toți: ”Deja ne sufocăm, ce facem?”. Păi da, pentru că procesul a început deja. Uitați-vă în jurul vostru ce se întâmplă. Eu pornesc de la o realitate, nu vorbesc despre un vis. Dacă azi nu gândim care este poziția Clujului, ce va fi peste 10 ani?

Dezvoltarea se întâmplă indiferent de ceea ce face administrația. De aici încolo dezvoltarea este coordonată și direcționată de administrație prin reguli și regulamente. Dezvoltarea are loc chiar acum. Aceasta trebuie gestionată pentru a nu se pune din nou întrebările peste zece ani, așa cum ne punem acum despre cartierele existente, care oare ne reprezintă?

Am creionat câteva principii în baza cărora se iau în considerare aceste elemente, dar cel mai important element care duce spre un milion de locuitori este ce vrem să facem cu Clujul în următorii 20 – 40 de ani. Vrem să rămână un oraș provincial sau vrem să fie o adevărată capitală regională, recunoscută la nivelul capitalelor regionale.

Din discuțiile avute cu unii manageri clujeni se prognozează o creștere anuală de 20 – 25%. Este pregătit Clujul pentru așa ceva? Este pregătit Clujulsă facă față prin forța de muncă necesară?”, spunea Octavian Buzoianu. coral