Locuitorii ansamblului rezidențial Iris din Cluj-Napoca propun ca din clădirea recent demolată să se facă parcări supraetajate pentru a elimina parcările din fața blocurilor și să se creeze aici alei pietonale și teren de joacă pentru copii.

Într-o scrisoare trimisă ZIUA de CLUJ, locatarii susțin că ansamblul ar fi trebuit să aibă, prin definiție, spații verzi, alei pietonale, loc de joacă și alte facilități. „Ni s-au vândut iluzii pe hârtie. De când ne-am mutat în ansamblu, nu existau alei pietonale, dar constructorul care între timp a decedat ne-a spus că acestea se vor face în momentul în care vor fi terminate lucrările de construcție în ansamblu.

Poliția Locală s-a deplasat de mai multe ori la fața locului și a constatat neregula, dar au spus că nu pot face nimic, fiind proprietate privată și să acționăm în judecată. De asemenea, ne-a spus că modificările au fost aprobate în planul vizat propus spre neschimbare”.

„Este haos, iar autoritățile ridică din umeri”

Locatarii spun că de fapt problema este că acest aviz nu corespunde realității. “S-a aprobat transformarea a ceea ce trebuia să fie spațiu verde și acces pietonal în locuri de parcare, iar lățimea drumurilor dintre parcări sau parcări și imobil trebuia să fie de 6 m. S-au numerotat parcările, începând de anul trecut și până de curând, dar lățimea drumului este de maximum 4 m, în unele locuri chiar mai puțin.

S-au aprobat pe foaie, când faptic este imposibil așa ceva. Dacă drumul ar avea lățimea de 6 m, cum ar trebui (sunt blocuri preponderent cu 6/8/10 etaje), parcările din jurul imobilelor nu ar putea exista. Practic, s-a luat din lățimea drumului și s-au făcut parcări. Aceasta e cea mai mare problemă, ci faptul că este un ansamblu cu 2.000 de apartamente, format în marea lui majoritate din familii tinere cu copii.

Circulăm pe același drum cu mașinile – și credeți-mă că nu sunt puține – nu avem alternativă de deplasare ca pietoni. Zilnic siguranța ne este pusă în pericol. Chiar în urmă cu două zile un copil pe bicicletă a fost lovit de o mașină. Au fost mai multe incidente și accidente. Este haos, iar autoritățile ridică din umeri.

„Copiii noștri se joacă pe drumul de acces auto pentru că locul de joacă, ce trebuia  existe în ansamblu, nu s-a mai făcut”

Chiar dacă planul inițial a fost altul, constructorul are posibilitatea să schimbe după bunul plac, iar acum ne-am trezit că trăim într-un parc auto. E groaznic! Și acum locurile de parcare trasate de constructor,pe care nu sunt cărți funciare, se vor vinde ca și cotă parte de teren și au inclus drumul de acces auto, deși accesul auto este oferit prin contractul de vânzare-cumpărare a imobilului. Copiii noștri se joacă pe drumul de acces auto pentru că locul de joacă, ce trebuia  existe în ansamblu, nu s-a mai făcut (mai erau prevăzute un teren de tenis, o grădiniță / școală). Copiii nu mai au un loc de joacă, așa cum ar fi trebuit! E o mare  de betoane și de mașini.

În ansamblu nu sunt semnalizate treceri de pietoni,indicatoare sau limitatoare de viteză. Este revoltător că s-au aprobat asemenea schimbări fără a se luă în calcul factorul uman! Cum să trăim așa? În cazul în care unul din noi va fi lovit de o mașină, cine va răspunde, cum ne putem proteja când nu avem alternativă?”.

Tot locatarii vin cu soluții

În afară de consemnarea situației de pe teren, cumpărătorii apartamentelor propun soluții. “În zona aceea gri din stânga a planului inițial era o clădire rămasă din fabrica de porțelan. În urmă cu trei săptămâni a fost demolată. Am înțeles că și acolo se va construi un bloc.

Se pot face parcări supraetajate și să se desființeze parcările care se vând de fapt ca teren intravilan, iar astfel să se creeze alei pietonale, iar între blocurile K3 și L3 din ansamblu, pe terenul care ar fi trebuit să ridice grădinița sau școala, dacă tot nu se mai fac, măcar să creeze loc de joacă pentru copii. Vrem să trăim într-un mediu sănătos,vrem să avem alei pietonale  vrem loc de  pentru copiii noștri!”, propun aceștia.

Ansamblul merge mai departe

În urma primirii unor reclamații repetate, proprietarii terenului, identificați de Primăria Cluj-Napoca și de Garda de Mediu ca fiind societățile Geromed Delta și Fair Apartments, au fost sancționați, cu amenzi de 8.500 de lei.

“Am dispus efectuarea de lucrări de curăţenie şi întreţinere în curtea imobilului şi pe căile de acces, trotuare, alei, rigole, partea carosabilă; amenajarea rampei de spălare a autovehiculelor și utilajelor, conform planșei organizării de șantier; împrejmuirea corespunzătoare a organizării de șantier; colectarea selectivă a deșeurilor generate”, au transmis reprezentanții municipalității.

La începutul anului au început demolările la ultima clădire de pe fosta platformă Iris-CEROC, unde  lucrau odată 3.000 de angajați. Beneficiarul lucrării de demolare este MFM Construct Cluj.

Conform autorizației de desființare nr. 134, din 25 noiembrie 2019, emisă de Primăria Cluj-Napoca, proiectant este Qube Add Studio, iar constructor, Real Quality Service, ambele din localitate, perioada de execuție fiind prevăzută fiind de 12 luni, până în ianuarie 2021. În acest perimetru se ridică, de peste 10 ani, un ansamblu compus din blocuri de până la 10 etaje, spații de birouri și comerciale.

După dezactivarea celor două combinate și preluarea terenului de către Geromed (proprietar Constantin Moraru, decedat) de la Carpathian Investments, l-a preluat de la foștii salariați, care au cumpărat firma prin metoda MEBO, acționarii firmei din Mediaș și-au împărțit suprafața de 3 ha, unul dintre dezvoltatori devenind Mondeo Residence Bistrița. Alte părți din teren au ajuns la MFM și la Fundaţia Creştină Pro Deo Cluj.

coral