Consiliul Județean (CJ) Cluj a pornit realizarea unui Plan de amenajare a teritoriului județean (PATJ), pentru care beneficiază de asistență tehnică din partea Băncii Mondiale. După dezbaterile organizate la începutul anului, au apărut și concluziile.

În ceea ce privește infrastructura de transport, documentul propune înființarea unui nou aeroport, lângă Câmpia Turzii, un “terminal intermodal cu deservire regională”. Asta înseamnă conexiune cu calea ferată și cu autostrada A3, însă aproape și de nodul de autostrăzi de la Turda.

Deși la întâlnirile din iarnă s-a discutat mutarea cu totul a aeroportului de pe actualul amplasament, în principal din cauza zgomotului (raportul arată că sunt afectați locuitorii Clujului începând de la est de Mănăștur și Grigorescu, practic aproape întregul oraș), experții Băncii Mondiale au ajuns la concluzia că acesta trebuie păstrat. Mai mult, este nevoie de un nou terminal de pasageri, de un nou turn de control, de prelungirea pistei de aterizare/decolare până la 2.500 de metri lungime. Se cere și amenajarea unei stații de transport electric la terminal, lucru blocat fix în biroul primarului.

Pentru infrastructura rutieră, este limpede că centura metropolitană este vitală. Dar nu este unica soluție. Experții Băncii Mondiale observă că nu s-au mai edificat drumuri noi și cer construcția unei șosele Gilău Vest – Florești Sud – Cluj-Napoca. De asemenea, realizarea unui drum de legătură între Cluj-Napoca și Baciu, care să ridice presiunea de pe DN 1F. Mai mult, reședința de județ ar trebui să aibă și o variantă de ocolire la nord, cred experții, care propun o legătură rutieră Răscruci – Borșa – Vultureni – Mihăiești, conectată la autostrada spre Ungaria.

Nu este uitat nici trendul în creștere accelerată a transportului pe bicicletă. “Elaborarea documentații tehnico-economice pentru amenajarea de trasee pietonale și pentru bicicliști în coridorul râului Someșul Mic, pe relația Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonțida – Iclod – Gherla – Dej”, se solicită în raport.

Dacă mergem la rețeaua de localități, Banca Mondială spune așa: “În județul Cluj, densitatea orașelor (incluzând și municipiile) este de doar 0,9 orașe / 1000 km2 , sub media națională de 1,25 orașe / 1000 km2 . Acest fapt ar trebui, la rândul său, să creeze premise pentru ca unele comune să devină orașe, dacă îndeplinesc standardele minimale cerute de lege. Mai exact, pentru a se ajunge la o valoare a densității orașelor apropiată de media națională, ar fi necesară existența a încă 2-3 orașe”. Ca urmare, propune crearea premiselor pentru dezvoltarea unui oraș nou, între Jucu și Bonțida, unind practic cele două localități. De asemenea, trecerea localităților Florești, Apahida, Baciu și Gilău în categoria așezărilor urbane (fie prin contopirea administrativă cu municipiul Cluj-Napoca, fie prin obținerea statutului de oraș, în urma referendumurilor locale).

Propunerile sunt multe, mai amintim doar câteva: construirea unei noi maternități în Cluj-Napoca, a unei pârtii de schi la Vlădeasa, extinderea transportului școlar în jurul Clujului și în celelalte orașe ale județului etc. Sunt multe, chiar dacă unele par science-fiction, sunt firești dacă privești de afară, de preferat dintr-o țară evoluată. E de văzut ce anume își va asuma administrația Clujului pentru a deveni un județ cu standarde evoluate.

coral