Sezonul rece bate la ușă, iar în unele zone din țară s-a așternut, deja, primul strat de zăpadă. În aceste condiții echiparea corespunzătoare a mașinii este obligatorie. Pentru siguranță sporită pe șosele și pentru evitarea unei amenzi usturătoare, cauciucurile de vară trebuie înlocuite cu cele de iarnă. Șoferii s-au înghesuit la porțile centrelor de vulcanizare pentru a-și schimba pneurile, înregistrându-se, în zilele de weekend, cozi interminabile de mașini. Reporterii impact.ro au vizitat azi câteva centre.

Dilema șoferilor: când trebuie schimbate cauciucurile de vară cu cele de iarnă? 

La noi se păstrează convingerea potrivit căreia cauciucurile de iarnă trebuie montate pe mașină la data de 1 noiembrie. Cert este că, din punct de vedere legal, nu există nicio dată bătută în cuie la care suntem obligați să mergem să schimbăm anvelopele. Potrivit Codului Rutier, pe drumurile acoperite de zăpadă, gheață sau polei, autovehiculele trebuie să fie echipate cu cauciucuri de iarnă, fără a fi menționată, în schimb, o perioadă anume din an. 

Șoferii prinși de polițiști fără cauciucuri de iarnă pot fi sancționați contravențional cu o sumă cuprinsă între 1.305 de lei şi 2.900 de lei, echivalentul a 9 – 20 de puncte de amendă. În plus, pe lângă sancțiunea pecuniară, oamenii legii vor reține și certificatul autoturismului, de înmatriculare sau de înregistrare, ori dovada înlocuitoare.

Șoferii stau și câte două ore, la rând

În București, angajații vulcanizărilor lucrează la foc automat. Șoferii care nu și-au schimbat cauciucurile până acum sunt nevoiți să aștepte și două trei ore până la eliberarea unui loc, în special în weekend. În timpul săptămânii, aglomerația nu este chiar atât de mare.

Ciprian a fost mai norocos și a așteptat doar 20 de minute să-i vină rândul: ”M-am învoit de la birou. Știam că am de așteptat. Din punctul meu de vedere este o porcărie (schimbatul cauciucurilor – n.r.). Acesta este un business din care se scot bani frumoși. În fiecare toamnă și primăvară schimbăm cauciucurile și asta înseamnă costuri.”

Marian locuiește în afara Bucureștiului și a decis astăzi să facă schimbul de anvelope. Pentru acest lucru bărbatul a trebuit să completeze declarația pe proprie răspundere, având în vedere că întreg județul Ilfov se află în carantină.

Marian: ”Locuiesc în Dobroiești și mi se pare o prostie să completez declarația de fiecare dată când vin în București. Am trecut pe lângă Poliție, dar nu m-au oprit.”

Operațiunea durează 45 de minute și costă între 70 și 154 de lei

Întreaga operațiune de schimbare a pneurilor durează aproximativ 45 de minute, iar în funcție de dimensiunile lor, costurile variază. Spre exemplu, pentru o mașină care este dotată cu jante de 16 inch, schimbul celor patru cauciucuri poate costa între 70 de lei și 154 de lei, preț în care este inclusă și echilibrarea roților.

Ionuț Băloi, manager -vulcanizare: ”Sâmbăta este cea mai aglomerată zi. Avem cozi interminabile”

Ionuț Băloi este managerul unei cunoscute vulcanizări din zona Fundeni, Sectorul 2. El ne-a mărturisit că în această perioadă, într-o zi obișnuită au loc și 150 de operațiuni de schimbare a anvelopelor: ”Acum ne aflăm în plin sezon. La noi durează 20 de minute schimbul, în medie, iar sâmbăta este cea mai aglomerată zi. Avem cozi interminabile.”

În avantaj sunt șoferii care dețin un set de jante cu anvelope, special pentru sezonul rece. În acest caz, schimbul de roți durează mult mai puțin și are un cost mai scăzut, în medie cu câteva zeci de lei.

Potrivit legii, cauciucurile de iarnă pot fi identificate după marcajele „M+S”, „M.S.” sau „M&S” inscripționate pe ele, unde ”M” reprezintă abrevierea de la cuvântul englezesc ”mud” (noroi, trad.), iar ”S” este abrevierea de la ”snow ”(zăpadă, trad.)

Cauciucurile ”all-seasons”, nerecomandate în România

Cauciucurile de iarnă sunt concepute dintr-un cauciuc special care oferă o aderență sporită atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheață sau polei. Potrivit Registrului Auto Român (R.A.R.), anvelopele all-seasons nu sunt incluse în categoria celor de iarnă: ”Din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”, menționează reprezentanții R.A.R, potrivit Fanatik.

Titi Aur, pilot de raliuri: ”Cauciucurile se schimbă când temperatura scade sub 6 grade” 

Potrivit pilotului de raliuri Titi Aur, indiferent dacă ninge sau nu, atunci când temperatura din termometre ajunge la o anumită valoare este necesară schimbarea anvelopelor:

”Apar, bineînţeles, acele comentarii cu privire la toamnă şi primăvară, când o zi e frig, o zi cald, şi tot aşa. Facem un compromis! Schimbăm cauciucurile când afară avem constant sub 6 grade! Nu există o dată impusă. Legea spune că dacă eşti fără cauciucuri de iarnă când e zăpadă afară, eşti vinovat! Chiar şi în cazul unui accident, dacă tot ce ai făcut a fost să nu ai aceste cauciucuri eşti vinovat.

Un cauciuc de iarnă are aderenţă mai bună şi când plouă. Practic, în perioada de toamnă putem să ne asumăm să le schimbăm mai din timp, fie şi doar din motivul că la prima zăpadă vor fi cozi kilometrice la vulcanizări. Prima zăpadă poate veni pe 5-6 octombrie sau în ianuarie, nu ştim!”, a explicat Titi Aur pentru dcnews.ro.

  coral