Ancheta în cazul avionului prăbușit în India pe 12 iunie scoate la iveală detalii șocante. Cutia neagră arată că alimentarea cu combustibil a motoarelor ar fi fost oprită la câteva secunde după decolare, chiar de către pilotul comandant. Accidentul s-a soldat cu moartea a 260 de persoane, inclusiv 19 aflate la sol.
Potrivit înregistrărilor din cabina de pilotaj, unul dintre piloți l-a întrebat pe căpitanul mai experimentat de ce a comutat alimentarea cu combustibil pe „off”, în timp ce acesta a negat că ar fi făcut acest gest. Avionul, un Boeing 787 cu destinația Londra, a pierdut tracțiunea imediat după decolare și s-a prăbușit la doar 200 de metri altitudine, lovind clădirea unei facultăți de medicină din Ahmedabad.
Înregistrările confirmă dezastrul din cockpit
Comutatoarele de combustibil au fost trecute în poziția „off” la o secundă după desprinderea de la sol. Sistemul de rezervă – turbină cu aer dinamic – s-a activat, semn că motoarele nu mai primeau combustibil. A urmat o scurtă tentativă de repornire automată, dar avionul era deja prea jos și prea lent pentru a-și reveni.
În cabina de pilotaj, unul dintre piloți este auzit întrebându-l pe colegul său: „De ce ai oprit alimentarea?”, iar răspunsul acestuia a fost: „Nu am făcut-o.”
Investigațiile nu au descoperit, până în prezent, nicio problemă tehnică sau de întreținere. Raportul preliminar al Autorității de Investigații Aeriene din India (AAIB) nu a formulat recomandări de siguranță pentru Boeing sau General Electric, producătorul motoarelor.
Reacții în lanț: se cere supraveghere video în cabina de pilotaj
Tragedia a readus în discuție ideea instalării camerelor video în cockpit pentru a clarifica viitoarele incidente. Expertul în siguranță aviatică John Nance afirmă că „toate indiciile duc spre o eroare umană”, considerând improbabilă o altă explicație pentru oprirea simultană a alimentării la ambele motoare.