Magazinele online chinezești devin tot mai populare. Și se remarcă doi mari jucători: Shein și Temu. Se estimează că românii dau peste 10.000 de comenzi zilnic pe cele două site-uri. Cumpără haine, accesorii, electronice și nu numai. Ce-i drept, prețurile sunt mici, iar modelele variate. Însă, în unele cazuri, achizițiile sunt riscante. Calitatea este îndoielnică, iar dacă produsul este defect, returul e scump și nu merită făcut. Fuziunea cu jucători din SUA este combinația prin care cele două companii chinezești ar putea detrona gigantul Amazon.

Amazon este cea mai mare companie de retail online din lume. Are peste 300 de milioane de utilizatori și anul trecut a avut vânzări de peste 500 de miliarde de dolari. Gigantul Amazon ar putea fi detronat de către principalii competitori și anume: Shein și Temu, ambii provenind din China.

Shein are în jur 90 de milioane de utilizatori, dintre care 17 milioane provin din SUA. Anul trecut a înregistrat vânzări de peste 22 de miliarde de dolari.

Trecem și la compania Temu, care a intrat pe piață în 2022. Bloomberg spune că aplicația are peste 70 de milioane de utilizatori doar în SUA, ceea ce reprezintă mult mai mult decât utilizatorii Shein pe aceeași piață. Cum a reușit performanța asta? Printr-o promovare agresivă în care s-ar fi investit 3 miliarde de dolari, spun specialiștii din marketing. Vorbim despre reclame care apar pe Facebook, Instragam, TikTok. Fix cele mai populare rețele sociale. Încă nu există un bilanț cu privire la vânzările de anul trecut, însă se estimează că ar fi depășit 13 miliarde de dolari.

Atât pe Amazon, cât și pe Shein și Temu se vând o gamă largă de produse, cum ar fi îmbrăcăminte, cosmetice, bijuterii, accesorii, obiecte de decor, electronice și electrocasnice. Însă Shein și Temu au urcat rapid în popularitate datorită prețurilor foarte mici. De exemplu, vând bluze și rochii cu mai puțin de 5 dolari. Au o varietate largă de produse, modele și mărimi.

Peste 10.000 de comenzi dau zilnic românii pe cele două site-uri. Însă, iată și care sunt principalele dezavantaje. Ne oprim la haine, unde vorbim despre fast fahion, adică îmbrăcăminte la modă, ieftină, produsă rapid și în masă. Și din acest motiv apar și problemele de care clienții se plâng. Sunt cazuri în care mărimile nu corespund, produsele vin cu defecte, materialele sunt de o calitate inferioară, iar după câteva purtări produsul trebuie aruncat. Și aici intră în discuție impactul nociv asupra mediului, mai ales încă din stadiul de producție la scară largă.

Unii clienții spun că în unele cazuri ies în dezavantaj dacă fac retur, costul e mai mare decât prețul plătit pe produs. Alții s-au plâns că cele două aplicații au probleme și când au cerut ajutor pentru a face un retur nu au reușit să vorbească cu un reprezentant Shein sau Temu, ci doar cu un robot online care nu le-a oferit o soluție.

 

 

coral