Criza Covid-19 a avut un impact asupra creierului adolescenților, potrivit unui studiu recent realizat de cercetătorii americani. Cu toate acestea, este important de menționat că virusul în sine nu este responsabil pentru acest impact.

În schimb, restricțiile sanitare, în special episoadele de izolare, sunt cele care au avut un efect negativ asupra creierului adolescenților.

Un articol publicat de L’Humanité la 23 decembrie 2023 afirmă că performanțele școlare ale adolescenților au continuat să scadă din 2020. În timp ce criza Covid-19 pare a fi principala cauză, anumite reforme recente au contribuit, de asemenea, la acest declin.

Cu toate acestea, un studiu realizat de Institutul pentru Dezvoltare Umană și Dizabilități de la Universitatea de Stat Washington din Seattle susține ideea că recenta pandemie este o parte a problemei. Este esențial să subliniem că virusul SARS-CoV-2 în sine nu este responsabil pentru declinul performanțelor academice.

În schimb, cercetătorii au indicat efectele situațiilor de detenție. Adolescenții sunt deosebit de vulnerabili la perturbările externe din cauza dezvoltării creierului lor.

Cortexul cerebral se subțiază pe măsură ce creierul se maturizează și se știe că acest proces se poate accelera în prezența unor situații violente sau abuzive, ceea ce duce la probleme de sănătate mintală. Cercetătorii americani au încercat să stabilească o legătură între acest fenomen și criza Covid-19.

Ei și-au propus să înțeleagă efectele virusului asupra creierului tinerilor în anul 2020. Pentru a face acest lucru, ei au comparat scanările cerebrale efectuate înainte și după pandemie. Rezultatele au arătat o accelerare a subțierii cortexului cerebral, în special la fete.

Creierul băieților a îmbătrânit cu doi ani în cursul anului 2020, în timp ce creierul fetelor a îmbătrânit cu patru ani. Mai mult, studiul a constatat că doar trei zone din creierul băieților au fost afectate, față de 35 la fete. Aceste zone le includeau pe cele legate de recunoașterea facială și de analiza informațiilor vizuale.

Acest lucru ridică întrebarea de ce există diferențe între cele două sexe. Cercetătorii cred că o parte a explicației constă în faptul că fetele sunt mai orientate spre socializare, iar relațiile interpersonale joacă un rol semnificativ în dezvoltarea creierului lor.

Prin urmare, creșterea interacțiunilor prin intermediul rețelelor sociale în timpul crizei, în detrimentul interacțiunilor directe, este posibil să fi avut un impact mai mare asupra fetelor decât asupra băieților. Cu toate acestea, nu s-a dovedit încă că acest fenomen este definitiv și s-ar putea să se estompeze în viitorul apropiat.

 

 

coral