Clujenii vor plăti la salubritate "pe kilogram", adică doar cantitatea de gunoi pe care o produc, spun reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Eco-Metropolitan Cluj. Măsura este prevăzută în noul regulament de colectare a deșeurilor.

Pentru asigurarea implementării instrumentului economic „plătești pentru cât arunci” („Pay as you throw”, PAYT), vehiculele de colectare vor fi dotate cu sistem electronic de cântărire a recipienţilor şi de înregistrare a informaţiilor care să permită operatorului identificarea exactă a provenienţei şi cantităţii fiecărei categorii de deşeu colectat.

Pe baza bonurilor de cântar emise într-o lună de zile, care acoperă cantitățile de deșeuri colectate de la generator, operatorul va factura acestuia suma de plată pentru prestarea serviciului de salubrizare. Colectarea deșeurilor se va face pe patru fracţii: hârtie/carton, plastic/metal, sticlă și fracție umedă.

Regulamentul pentru noul sistem de colectare a deșeurilor este publicată pe site-ul http://www.ecometropolitancluj.ro, unde a stat în dezbatere publică 30 de zile. Licitația ar urma să fie lansată în următoarele luni, după ce ADI Eco-Metropolitan Cluj va obține aprobarea documentației de la toate unitățile administartiv-teritoriale (UAT) din județul Cluj și de la Adunarea generală a acționarilor (AGA).

Reprezentanții ADI Eco-Metropolitan Cuj estimează că procedura de licitație va dura în jur de un an. Așadar, noul sistem de colectare a deșeurilor ar putea fi implementat în vara anului 2020.

"Am încărcat pe site documentația cu care vrem să mergem în licitație, actualmente este încărcată pe site-ul ADI-ului. A stat în dezbatere publică 30 de zile, nu am avut nicio observație scrisă. Urmează să strângem hotărârile de consiliu local de la toate primăriile din judeţul Cluj.

După ce avem toate HCL-urile de aprobare a documentației noastre, va trebui să facem o ședință AGA cu toți asociații, unde va fi din nou aprobată documentația, după care vom merge cu ea pe SEAP, estimăm că în următoarele două-trei luni.

Urmează contestații, clarificări, toate procedurile de acolo, apoi semnăm contractele pe colectare și transport până în poarta CMID-ului, administrat de Consiliul Județean.

La celelalte ADI-uri care au făcut licitația a durat cam 12-13 luni, cu contestații cu tot", a declarat inginerul Iancu Pintea, reprezentant al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj.

Odată cu implementarea noului sistem de colectare a deșeurilor, operatorii vor interveni pe 3 loturi diferite. Serviciile de salubritate vor fi concesionate pentru perioada de zece ani de la semnarea contractului.

"Județul va fi împărțit în patru zone: zona 1- Cluj-Napoca, zona 2 – Huedin, zona 3 – Gherla și zona 4 – Mihai Viteazu, care va cuprinde și Turda și Câmpia Turzii.

Licitația se va face pe 3 loturi, întrucât în zona 2, la Huedin, fiind o zonă de munte, nu va fi mare bătălie și atunci am unit această zonă cu zona 1, Cluj-Napoca.

Tarifele vor fi diferențiate pentru fiecare lot, respectiv pe zona rurală și urbană", a adăugat Iancu Pintea.

Sursa: ziuadecj.realitatea.net