Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Cristian Ghinea,  îi dă asigurări lui Emil Boc că municipiul Cluj-Napoca va primi miliardul de euro pentru metrou.

„Metroul de la Cluj este finanţabil din PNRR, trebuie să vedem calendarul, dar în mod evident metroul de la Cluj nu începe anul acesta. Trebuie să facem diferenţa între proiecte majore la care putem da drumul anul acesta şi proiecte pe care beneficiarii ne asigură că le vor termina în 2026.

O să am o discuţie cu primarul Emil Boc pe metroul de la Cluj, există alocarea acolo de un miliard de euro, dacă nu mă înşel, iar Clujul este un oraş campion la fonduri europene. O să vreau un răspuns cert: da, demarăm înscrierea şi pregătirea proiectului şi vom fi gata în 2026”, a declarat, sâmbătă, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, la Digi 24.

Guvernul a aprobat studiul de prefezabilitate

Studiul de prefezabilitate pentru magistrala I de metrou şi trenul metropolitan din judeţul Cluj a fost dezbătut în şedinţa din noiembrie a Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes naţional, constatându-se că îndeplineşte condiţiile de aprobare, informează Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei (MLPDA).

Conform unui comunicat al MLPDA, s-a constatat că Studiul de prefezabilitate pentru obiectivul de investiţii "Tren metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea (componenta 1, magistrala I de metrou)", îndeplineşte condiţiile de aprobare, având Avizul nr. 94/103/10.11.2020, emis de ordonatorul principal de credite (Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor) cu privire la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor.

Proiectulul metroului este gândit în două etape

”Metroul are două etape de implementare. Prima etapă e din Florești, într-o zonă stabilită de specialiști care să permită cât mai multor locuitori din comună să acceseze metroul; se va trece pe la viitorul spitalul de urgență și Vivo, după care metroul intră în Cluj-Napoca și continuă până la podul IRA, bineînțeles cu stațiile aferente pe o lungime de 20 km. În Florești ne gândim să avem metrou de suprafață.

Așa reducem costurile, mai ales că aici avem și celălalt proiect, de centură metropolitană care va lua din presiunea de trafic. La toate aceste stații de metrou vor ajunge mijloace de transport în comun care să preia călătorii și să îi transporte spre diferite zone din oraș. De asemenea, au prevăzute soluții de park and ride. Etapa a doua e din Gilău până în Florești”, a explicat primarul Emil Boc.

Boc a precizat că finanțarea pentru aceste proiecte va fi asigurată din fonduri europene, naționale și locale, inclusiv fonduri private, prin intermediul unui parteneriat public-privat.

Metrou

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes: în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA); în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații, pe 16 km, deci o interstație medie de 1.035 m. Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via Autostrada Transilvania – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.