Prezent astăzi la Conferința Națională a Brokerilor de Asigurări și Pensii organizată de UNSICAR, Cristian Roșu – vicepreședintele ASF, a declarat:

„Noțiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurări din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman.

Gradul de dezvoltare a industriei de asigurări este dat, peste tot în lume, în principal de doi indicatori: de volumul total de prime brute subscrise și de consumul de asigurări pe cap de locuitor, denumit și densitatea asigurărilor.

Din punctul de vedere al primelor brute subscrise, industria românească de asigurări a atins, la sfârșitul anului 2018, un volum de 10,5 miliarde lei, în creștere cu 4,5% față de anul 2017.

Consumul de asigurări pe cap de locuitor s-a situat, tot la nivelul anului 2018, în jurul valorii de 109 euro. Acest indicator este corelat cu gradul redus de educație financiară, dar și cu nivelul mic de conștientizare a riscurilor în rândul populației educate financiar.

Nivelul nesatisfăcător al dezvoltării industriei românești de asigurări ne arată totuși un potențial foarte mare de creștere, deoarece media densității asigurărilor în Europa este de peste 1.400 euro.

Spre deosebire de piața europeană de asigurări, care este dominată de segmentul asigurărilor de viață, în România acest tip de asigurări reprezintă aproximativ 21-22% din primele brute subscrise, piața fiind dominată de asigurările generale și în special de cele auto.

Consider că un factor extrem de important în acest „peisaj”, aproape anchilozat, îl reprezintă vânzările, precum și calitatea acestora.

Unul dintre canalele de distribuție foarte important este reprezentat de brokeri.

Dacă în urmă cu 10 ani, brokerii intermediau aproximativ 30% din volumul de prime încasate, la sfârșitul anului 2018 volumul total a crescut la peste 65%.

Aceste cifre dovedesc rolul extrem de important al brokerilor atât în distribuția de asigurări, cât și în relaționarea cu clienții, prin consiliere și consultanță, demersuri care trebuie în mod obligatoriu să însoțească intermedierea oricăror tipuri de asigurări.    

Contextul legislativ s-a schimbat și este într-o dinamică permanentă, fapt ce aduce implicații profunde în ceea ce privește fluxurile operaționale ale intermediarilor de asigurări, precum și în interacțiunea cu clienții.

Domeniul distribuției este din ce în ce mai reglementat, iar legislația națională, cât și cea europeană, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protecția consumatorului, prin informarea corectă, completă a acestuia, alături de transparența etică profesională și comportamentul distribuitorilor de asigurări.

În comparație cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurări beneficiază de existența unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme și reglementări privind comerțul electronic cu asigurări și evaluări referitoare la auditarea sistemelor informatice.

Se constată o creștere din ce în ce mai mare a categoriei de consumatori de servicii de asigurare din gama „ Internet of things”. Această categorie are așteptări pe masură, inclusiv de la industria de asigurări.

Digitalizarea restartează întregul lanț de creare a valorii pentru client, de la design de produs, la vânzare și distribuție, la evaluarea riscurilor și până la managementul daunelor.

Suntem, ca industrie, abia la începului erei digitalizării, însă nu va dura foarte mult până când digitalizarea va cuprinde și piața românească. Deja există companii de asigurare care permit clienților să interacționeze cu polițele de asigurare prin intermediul unor aplicații IT.

Utilizarea eficientă a tehnologiei va fi un factor esențial în creșterea productivității și a mulțumirii clienților. Aceasta nu înseamnă utilizarea unei automatizări mai mari, doar pentru reducerea costurilor, ci și valorificarea evoluțiilor digitale în scopul stimulării inovației.

Sistemele de distribuție în asigurări din România au evoluat. Este foarte important ca asigurătorii și brokerii, care sunt implicați în dezvoltarea acestor sisteme, să fie conștienți că numai prin adaptarea rapidă la cerințele și la comportamentul clienților pot să realizeze performanță.

Dacă nu ne vom adapta cu toții rapid la provocările viitorului vom pierde această luptă și nu ar fi de dorit, având în vedere potențialul mare al pieței asigurărilor din România."