Aprinderea fazei scurte sau a luminilor pentru circulație diurnă în cazul anumitor mașini (Daytime running lights), pe timpul zilei, ar putea deveni obligatorie pe toate drumurile publice din România, dacă proiectul de lege depus de un deputat al minorităților va primi vot favorabil în Camera Deputaților, în zilele următoare.

coral

Proiectul de lege a fost inițial de deputatul Petreţchi Nicolae-Miroslav în 2019. Potrivit proiectului de lege, după amendamente, „în circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”.

În data de 10 mai, proiectul a primit raport favorabil de la Comisia pentru industrii şi servicii, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională și Comisia pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaților, iar votul va avea loc în data de 15 sau 17 mai. Camera Deputaților este for decizional în acest caz.

În prezent, obligația de a folosi faza scurtă (lumini de întâlnire) sau DLR se aplică în România doar când vine vorba de circulația de drumuri drumuri expres, drumuri europene și autostrăzi. Nu există obligativitate care să acopere drumurile naționale și județene.

Potrivit proiectului de lege, nerespectarea obligativității se va sancționa cu amendă și 2 puncte de penalizare. Dacă proiectul de lege privind modificarea OUG 195/2002 va fi votat pozitiv de către deputați, el va trebui promulgat de președintele Klaus Iohannis, apoi publicat în Monitorul Oficial, înainte de a se aplica.

La nivelul UE, obligația utilizării DLR (Daytime running lights – lumini diurne) este impusă numai autovehiculelor dotate din fabricație cu un astfel de sistem. Pentru autovehiculele fabricate înainte de 2009, nu există obligația dotării mașinii cu un astfel de sistem.