Miercuri a fost publicat oficial pe site-ul Guvernului României întreg PNRR-ul, adică 29.9 miliarde de euro. Inițial se vorbea că toate proiectele trebuie să fie finalizate până în 2026. Chiar și în studiul de fezabilitate preliminar pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca se arată că în ianuarie 2027 metroul va fi funcțional.

Însă pe site-ul Guvernului apare următoarea mențiune: termenul total este de 96 de luni.

Doar pentru livrarea primului tren, experimental, se vorbește despre o procedură care se întinde pe 18 luni. Apoi 6 luni se fac teste ș.a.m.d.

Sunt 600 de milioane de euro pentru metrou la București și Cluj-Napoca fără să scrie defalcat cât ia unul și cât altul. Suma totală pentru cele două proiecte este de 3 miliarde de euro, diferența va fi asigurată din alte surse de finanțare (buget de stat / împrumuturi. La fel, fără să fie defalcat.

”Se poate realiza în următoarele condiții:

– emiterea Autorizației de Construire în maxim 6 luni pentru începerea efectivă a lucrărilor;

– 2 mașini de forat tuneluri tip TBM: T11 și T12 se vor lansa din S2. Teilor și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa la S17. Muncii și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa din S19. Europa Unită și se vor scoate la Galeria Piața Mărăști-Cosmos;

– Depoul și stațiile S2,S3,S4,S5,S6,S7,S8,S9 vor începe după 6 luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după maxim alte 9 luni pent ru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– stațiile S10, S11, S12, S13, S14, S15,S16,S17 inclusiv Galeria Piața Mărăști -Transilvania și Rebrusmentul Muncii, vor începe după 30 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după
alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– stațiile S18,S19 inclusiv Galeria Piața Mărăști-Cosmos și Rebrusmentul Europa Unită, vor începe după 57 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– Contractul de trenuri C2 va începe în maxim 3 luni de la începerea Contractului de bază C1 cu fabricarea și furnizarea primul ui tren după maxim 18 luni (prototip) și apoi cu furnizarea
minim a unui tren pe lună până la ultimul tren necesar pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune;

– Se vor asigura toate resursele materiale și umane necesare programului de mai sus care presupune realizarea simultană a lucră rilor pentru toate stațiile și interstațiile dintr-o secțiune de
punere în funcțiune.

– Sunt necesare 6 luni pentru INTEGRARE ȘI PUNERE ÎN FUNCȚIUNE SISTEME și TESTE DE SISTEM PENTRU PUNERE ÎN FUNCȚIUNE INCLUSIV PENTRU CIRCULAȚIE TRENURI, pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune”, se arată în documentație.

Legat de proiectul M1 Cluj-Napoca, la nivel european sunt două elemente ce definesc necesitatea
unui metrou:

● populația deservită (Cluj-Napoca are 400.000 locuitori);

Transport sustenabil

● configurația longitudinală a orașului (pe o singură axă) definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest ce include legătura cu cea mai mare comună din țară (Florești) ce este legată
funcțional de Cluj-Napoca.

Astfel, având în vedere dezvoltarea preconizată la nivelul orașului Cluj-Napoca și structura geografică a acestuia, dezvoltarea unei magistrale de metrou este varianta optimă la nivel național
în afara capitalei.

Din punct de vedere al capacității de transport metroul din Cluj-Napoca va include:
● 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);

● Capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/ oră și sens;
În ceea ce privește monitorizarea și asigurarea implementării integrale până în 2026, fiecare proiect dispune de o unitate specifică de implementare la nivelul beneficiarilor și de monitorizare specifică a proiectelor la nivel de minister. Această unitate urmărește corelarea cu actorii relevanți de la
nivelul ministerelor, ai autorităților locale și ai sectorului privat, acolo unde este necesar.

Aceste măsuri se vor desfășura în paralel cu măsurile de îmbunătățire a pregătirii proiectelor, a procesului de achiziții publice și a gestionării contractelor, precum și cu celelalte măsuri menite să
abordeze industria construcțiilor (resurse umane, disponibilitatea materiilor prime și modernizarea
instalațiilor necesare).

Complementaritate cu sursele de finanțare

În ceea ce privește complementaritatea cu alte surse de finanțare, investițiile care privesc dezvoltarea rețelei de metrou, acestea se vor realiza corelat cu finanțare din Programul Operațional
Transport și Buget de Stat și vizează finalizarea magistralelor de metrou aflate în construcție, cât
și dezvoltarea rețelei de metrou prin implementarea de noi magistrale sau prelungirea acestora.

Rezultate așteptate

La finalizarea integrală a magistralei de metrou:
● 12.7 km de rețea nouă de metrou;
● 15 stații noi de metrou;
● 30 de rame electrice de metrou.
La Q3 2026:
Având în vedere complexitatea tehnică a lucrărilor și termenele impuse de Regulamentul RRF,
propunem spre finanțare o secvențiere funcțională a lucrărilor astfel:

● Faza 1: Lucrări de structură de rezistență – Stații, Interstații – tuneluri, galerii, alte construcții – cu finalizare Q3 2026 – indicatorul fiind 12.7 km de tuneluri metrou cu stațiile
aferente
– M4 București: Gara de Nord – Filaret (6 stații) – 5,2 km;
– M1 Cluj-Napoca: Sf. Maria – Europa Unită (9 stații) – 7,5 km

● Faza 2: Lucrări de cale, finisaje, instalații, Achiziție material rulant și semnalizare – cu
finalizare Q4 2028
– M4 București: Filaret – Progresu (7 stații, un depou) – 6,74 km;
– M1 Cluj-Napoca: Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) –
12,6 km